[ECS P6BX-A+] BIOS update tool crasht

Pagina: 1
Acties:

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 22:31
Voor iemand uit mijn familie probeer ik momenteel een oude Pentium 2 nieuw leven in te blazen. Het moederboard is een ECS (Elite Group) P6BX-A+.

Helaas was de oude harddisk kapot, dus probeer ik er nu een nieuwe in te zetten. Uiteraard is die groter dan 37 GB, en dus herkent het BIOS (P6BX-A+ Ver 2.4 05/07/1998) hem niet.

Gelukkig is er een update voor het bios, namelijk hier. Versie 5.6 moet support voor HD's >40 GB fixen.

Alleen is het een beetje jammer dat het flashtooltje wat je daar kunt downloaden (AWD66.EXE) hier weinig anders lijkt te doen dan crashen. Ik kan het opstarten, daarna de bestandsnaam van het BIOS image opgeven, op enter drukken, dan is er wat activiteit op de diskette (lang genoeg om de ca. 250K van het image te laden denk ik), ik krijg zelfs te zien dat de checksum van de file '4CCCH' is, dan blijft het lampje van de diskdrive branden en hangt alles (reset-knop enige optie).

Heb al zo'n 5 verschillende diskette's geprobeerd, dus het is niet dat die stuk zijn.

Op het mobo staat 'P6BX-A+ rev. 1.1a'.

Het zou heeeeeeeeeeeel misschien kunnen dat er een of ander 'bios flash' jumper is en dat die verkeerd staat. Het manual dat ik kan downloaden (zelfde site) lijkt echter de verkeerde te zijn, de bestandsnaam klopt wel maar de inhoud praat over een ander moederboard en ook het plaatje in die handleiding klopt totaal niet met wat ik hier voor me heb (en ook niet met andere afbeeldingen van het mobo op internet, die wel kloppen met wat ik hier heb).

Misschien heeft iemand hier zoiets eerder bij de hand gehad? Zijn er andere/nieuwere/betere DOS-based tooltjes om een Award BIOS te flashen?

Edit: Hmm, de 'drdos flash' van bootdisk.com had ik nog niet geprobeerd...maar eens kijken wat die doet dan.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 08-10-2004 18:59 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Heb je ook al een ander diskettestation geprobeerd, wil ook nog wel eens wat uitmaken ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Denk niet dat het die floppy drive is?

aangezien die er ook van boot?

bootcdrommetje kan ook uitkomst bieden :)

404 Signature not found

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb dit ook gehad met sommige (ook wat oudere) borden met AWDFlash... Mijn oplossing was UniFlash (3rd party flashtool, ondersteunt veel bios eeprom's) gebruiken. Even URL zoeken voor je ;)

Hier :)

Hier stond een dode link.

• Wilke
LOL, wat een volslagen achterlijke moederboard fabrikant.

Er schijnen dus 2 versies te zijn van dit mainboard, de 1.x en 2.x versie (kijk maar in het menu). Blijkbaar heeft die nieuwere 2.x versie 2 MBit Flash ROM (256 KB), de oudere heeft 1 MBit (128 KB). Het image dat ik heb gedownload is precise 256 KB, voor de nieuwe versie dus. Maar UniFlash geeft aan dat de flash chip maar 128 KB heeft.

Kortom, dit image werkt niet voor deze versie van het mobo. Conclusie, dan kan ik er dus geen harddisk inzetten >37 GB :? (behalve met een extra IDE kaartje idd) :X

(dat dit zo is, nog tot daaraantoe, maar waarom zetten ze dan in het menu van de 1.x revisie ook de versie die je alleen bij de nieuwere zou kunnen gebruiken? En waarom geeft dat flash tooltje niet gewoon een foutmelding i.p.v. domweg te blijven hangen?)

[ Voor 19% gewijzigd door Wilke op 08-10-2004 20:19 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Is niet de enige mobo fabrikant die twee verschillende EEPROM's op dezelfde serie mobo's prikte :P Ben het vaker tegengekomen...

Nu wordt het wel wat lastiger ja... Zal eens zoeken of er nog meer 3rd party tooltjes rondzwerven, heb zelf nog nooit gehad dat UniFlash een mobo niet wilde flashen...

Wellicht ergens een andere versie van awdflash.exe opdoeken ofzo? Wil misschien ook wel 's werken :) Nieuwer of ouder, probeer 's wat :)

• Wilke
Het tooltje werkt wel, maar er is dus geen image voor de oudere versie van het mobo.

Jammer maar helaas dan :(

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Dan kan je wellicht nog ergens een 256K ROM van een oud dood mobo'tje afrossen? Die dan hotflashen in je mobo met Uniflash en een 256K BIOS ROM image?

• Wilke
Dat zal waarschijnlijk idd wel gaan. Maar ik vond toevallig in de rotzooikast nog een MSI-6119 mobo, zelfde chipset enzo, en die deed het sowieso nog gewoon. Uiteraard herkende die de nieuwe HD ook niet, maar hiervoor is wel een werkende BIOS update te vinden (namelijk hier). Dus mijn probleem is sortof opgelost, maar idd...anders zou hotflashen met een grotere chip misschien een mogelijkheid zijn.

• Mindfields
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06-2025

Mindfields

Poor man's Ferrari

Op deze pagina meerdere Biossen die ondersteuning bieden voor grotere harde schijven dan 32 GB en 128 GB. Waaronder ook jouw ECS P6BX-A+ (128KB) moederbord. B) Als je deze bios flashed, kan je harde schijven gebruiken tot 128 GB! :*)
De meeste biossen zijn getest m.b.v. gebruikers van het WimBios forum.

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Goeie ervaringen met die BIOS'en op die pagina, zo heb ik mijn MSI MS-6117 (Intel 440LX) ook een 80GB schijf laten eten :) Officieel loopt die ook maar tot 32GB.

Pagina: 1