Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Zonnevolger; Wat voor type lichtsensor

Pagina: 1
Acties:
  • 389 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• commeric
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08 22:32
Als profielwerkstuk (jaja :p) ben ik bezig met een zonnevolger. Dit apparaat volgt de zon, en berekend aan de hand van de positie de tijd. De bedoeling is dat de sensor op een arm komt te staan die met een stappenmotor is verbonden. De arm draaid dan heel langzaam rond en de lichtsensor geeft dan bij elke positie door wat de lichtintensiteit is.

Nu is mijn vraag wat voor lichtsensor ik hier voor het beste kan gebruiken? Ik had nog een lichtsensor liggen die ik uit een papiervesnipperaar apparaat heb gesloopt. Maar dat is denk ik een ir-gevoelig geval, want hij reageerd ook op mn afstandsbediening. (Hij ziet er uit als een normaal wit ledje). Dit ding werkt wel aardig, alleen hij is niet zo nauwkeurig.
Dus wat raden jullie aan? :)

• Shiznit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-10-2024
Hier had iemand het zelfde probleem, misschien kun je er wat mee :D

[ Voor 3% gewijzigd door Shiznit op 08-10-2004 17:53 . Reden: Typo ]

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• commeric
Backstage schreef op 08 oktober 2004 @ 17:50:
Hier had iemand het zelfde probleem, misschien kun je er wat mee :D
Bedankt, maar dit is niet helemaal wat ik nodig heb. Er wordt hier ingegaan op de schakeling, maar die heb ik al gemaakt. (ADC aan lpt port ed. Als het af is zal ik alles posten dan hebben anderen er ook nog wat aan :) )

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

je zou een LDR kunnen gebruiken. dat is een licht gevoelige weerstand. probleem is alleen dat ze erg langzaam zijn op een licht-donker of donker-licht overgang. soms wel 1 tot 2 seconden insteltijd.

een fotodiode of foto-transitor kan ook, maar waarschijnlijk heb je dat nu al. ir-gevoelig is niet zo heel erg. de zon straalt dat soort licht immers ook uit. waar je naar zou kunnen kijken is een tor of diode met een zo klein mogelijke openings hoek.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:46
Kijk hier eens:
http://hamster.indaut.fnt...8-1999/zoncel/welkom.html
Is een project van mijn oude opleiding (industriele automatisering aan de HVU. Het werkt met een aantal fotocellen die de hoeveelheid licht meten en de motoren zo aansturen dat het zonnepaneel in een optimale stand komt. Er is ook een grote versie van met een groot zonnepaneel voor op het dak van de faculteit. Ik ben al een paar jaar afgestudeerd dus de recente versie hiervan weet ik niet meer te vinden...

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02
Leuk profielwerkstuk. Tenminste een beetje orgineel. Dus je gaat de tijd bepalen aan de hand van de stand van de zon? :)

Misschien is een makkelijkere oplossing dan een lichtsensor idd een fotodiode. Je kunt gewoon een webcam pakken en de lens eraf schroeven. Als je deze aan het eind van een lange buis maakt om omgevingslicht tegen te houden, is er vast wel een methode om de 'brightness' te bepalen...

Verwijderd

Ik weet dat er in de Elektuur oot ( < jaren 90 ;) ) een bouwbeschrijving heeft gestaan voor een dergelijk project. Wie weet is er nog wat te vinden in een of ander archief. :p

Edit: niet Elektuur, maar wel wat links die je misschien kunnen helpen:

http://www.picotech.com/experiments/solar/solar.html
http://www.solarpaces.org/csp_technology.htm
http://pages.prodigy.net/rich_demartile/
http://www.redrok.com/electron.htm#led3

Succes! :)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 14:19 ]

• commeric
virus.elektro schreef op 09 oktober 2004 @ 09:15:
je zou een LDR kunnen gebruiken. dat is een licht gevoelige weerstand. probleem is alleen dat ze erg langzaam zijn op een licht-donker of donker-licht overgang. soms wel 1 tot 2 seconden insteltijd.

een fotodiode of foto-transitor kan ook, maar waarschijnlijk heb je dat nu al. ir-gevoelig is niet zo heel erg. de zon straalt dat soort licht immers ook uit. waar je naar zou kunnen kijken is een tor of diode met een zo klein mogelijke openings hoek.
Kijk daar heb ik wat aan:) Zal eens even bij de electroboer informeren naar die diodes (de fototransistor had ik al liggen maar daar ben ik met me dronkenkop op gaan staan 8)7 )
Wortelsoft schreef op 09 oktober 2004 @ 10:09:
Kijk hier eens:
http://hamster.indaut.fnt...8-1999/zoncel/welkom.html
Is een project van mijn oude opleiding (industriele automatisering aan de HVU. Het werkt met een aantal fotocellen die de hoeveelheid licht meten en de motoren zo aansturen dat het zonnepaneel in een optimale stand komt. Er is ook een grote versie van met een groot zonnepaneel voor op het dak van de faculteit. Ik ben al een paar jaar afgestudeerd dus de recente versie hiervan weet ik niet meer te vinden...
Jep die had ik al gevonden:) Jij bent zelfs nog een stapje verder gegaan door ook de hoogte van de zon te bepalen :)
frickY schreef op 09 oktober 2004 @ 10:44:
Leuk profielwerkstuk. Tenminste een beetje orgineel. Dus je gaat de tijd bepalen aan de hand van de stand van de zon? :)

Misschien is een makkelijkere oplossing dan een lichtsensor idd een fotodiode. Je kunt gewoon een webcam pakken en de lens eraf schroeven. Als je deze aan het eind van een lange buis maakt om omgevingslicht tegen te houden, is er vast wel een methode om de 'brightness' te bepalen...
Ik had ook al aan de webcam methode gedacht, maar dan meer in de richting van een webcam met een 'zonnebril' ervoor en dan bepalen waar de zon is (dus gewoon met beeldherkening door de computer als het waren).
En die buis is idd ook wel een goed idee, er zit nu een stiftomhulsel omheen maar die is nog niet langgenoeg :)
Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 14:07:
Ik weet dat er in de Elektuur oot ( < jaren 90 ;) ) een bouwbeschrijving heeft gestaan voor een dergelijk project. Wie weet is er nog wat te vinden in een of ander archief. :p
Goed geheugen ;) klopt idd had er al wat over gevonden op internet, helaas werkt dit door interpolatie van 4 sensoren waardoor je niet 'exact' te positie kunt bepalen. Nu lijkt het mij ook niet haalbaar om de tijd op de minuut af goed te krijgen, maar een nauwkeurigheid van een halfuur zou wel leuk zijn :)
Pagina: 1