virus.elektro schreef op 09 oktober 2004 @ 09:15:
je zou een LDR kunnen gebruiken. dat is een licht gevoelige weerstand. probleem is alleen dat ze erg langzaam zijn op een licht-donker of donker-licht overgang. soms wel 1 tot 2 seconden insteltijd.
een fotodiode of foto-transitor kan ook, maar waarschijnlijk heb je dat nu al. ir-gevoelig is niet zo heel erg. de zon straalt dat soort licht immers ook uit. waar je naar zou kunnen kijken is een tor of diode met een zo klein mogelijke openings hoek.
Kijk daar heb ik wat aan:) Zal eens even bij de electroboer informeren naar die diodes (de fototransistor had ik al liggen maar daar ben ik met me dronkenkop op gaan staan

)
Wortelsoft schreef op 09 oktober 2004 @ 10:09:
Kijk hier eens:
http://hamster.indaut.fnt...8-1999/zoncel/welkom.html
Is een project van mijn oude opleiding (industriele automatisering aan de HVU. Het werkt met een aantal fotocellen die de hoeveelheid licht meten en de motoren zo aansturen dat het zonnepaneel in een optimale stand komt. Er is ook een grote versie van met een groot zonnepaneel voor op het dak van de faculteit. Ik ben al een paar jaar afgestudeerd dus de recente versie hiervan weet ik niet meer te vinden...
Jep die had ik al gevonden:) Jij bent zelfs nog een stapje verder gegaan door ook de hoogte van de zon te bepalen

frickY schreef op 09 oktober 2004 @ 10:44:
Leuk profielwerkstuk. Tenminste een beetje orgineel. Dus je gaat de tijd bepalen aan de hand van de stand van de zon?
Misschien is een makkelijkere oplossing dan een lichtsensor idd een fotodiode. Je kunt gewoon een webcam pakken en de lens eraf schroeven. Als je deze aan het eind van een lange buis maakt om omgevingslicht tegen te houden, is er vast wel een methode om de 'brightness' te bepalen...
Ik had ook al aan de webcam methode gedacht, maar dan meer in de richting van een webcam met een 'zonnebril' ervoor en dan bepalen waar de zon is (dus gewoon met beeldherkening door de computer als het waren).
En die buis is idd ook wel een goed idee, er zit nu een stiftomhulsel omheen maar die is nog niet langgenoeg

Goed geheugen

klopt idd had er al wat over gevonden op internet, helaas werkt dit door interpolatie van 4 sensoren waardoor je niet 'exact' te positie kunt bepalen. Nu lijkt het mij ook niet haalbaar om de tijd op de minuut af goed te krijgen, maar een nauwkeurigheid van een halfuur zou wel leuk zijn