[Linux] Kernel Panic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47796

Topicstarter
Op mijn computer draait redhat 9.0 met linux kernel 2.4.20-8, deze draait zonder problemen. Nu heb ik op ftp.kernel.org de volgende kernel gedownload : linux-2.4.27 Nu heb ik deze op allerlei manieren geconfigureerd en gecompileerd
echter elke keer als ik met die kernel wil starten, dan krijg ik
Kernel Panic, unable to mount root. Na wat instellingen in make menuconfig te hebben veranderd is dit wel oplgelost, maar komen er weer andere fouten om de hoek kijken. Vaak een pivotseek error. Heb de file system instellingen en de block devices goed ingesteld. Toch zal het echter wel een instelling zijn nog, maar dat komt later wel.

Wat ik nu wil is met de configuratie van mijn draaiende 2.4.20-8 kernel de nieuwe 2.4-27 kernel compileren, echter weet ik niet goed hoe ik aan deze settings kan komen, ik heb al geprobeerd met make oldconfig en de /arch/i386/defconfig file gebruikt, en dan wordt de kernel foutloos gecreerd en de initrd image aangemaakt, maar tijdens het opstarten komen dan weer dezelfde errors naar voren. Ik ga ervan uit dat de aangemaakt grub-entry wel goed is ingesteld. Hier is alleen de root= optie veranderd naar de juiste partitie. Kortom is het mogelijk om met exact dezelfde instellingen als de huidige kernel de nieuwe kernel te booten, en hoe kom ik aan deze instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-07 12:49

Blaasvis

Cidora \o/

kun je dat niet beter gewoon een rpm voor 2.4.27 zoeken ?

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
Blaasvis schreef op 08 oktober 2004 @ 18:00:
kun je dat niet beter gewoon een rpm voor 2.4.27 zoeken ?
is die er al dan? op ftp://ftp.redhat.com/pub/...9/en/os/i386/RedHat/RPMS/ is alleen de versie te vinden die ook met de distributie meekomt: kernel-source-2.4.20-8.i386.rpm. en wat is nu echt het grote voordeel van de redhat sources behalve dat ze getweaked zijn? is het niet zo dat de kernels van kernel.org meer up-to-date zijn en daardoor ook sneller en stabieler?

edit:

op de ftp staan alleen:
kernel-2.4.20-8.athlon.rpm
kernel-2.4.20-8.i586.rpm
kernel-2.4.20-8.i686.rpm
waarom staat hier niet de kernel-2.4.20-8.i386.rpm bij?

[ Voor 15% gewijzigd door Krooswijk.com op 08-10-2004 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27915

Het grote voordeel van de RedHat kernels is:
• Q&A (stabiliteit).
• Backporting van 2.6 en 2.4.later patches (features).
• Tweaking (performance).
• Custom drivers die niet in de officiele tree zitten (againf features).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949

Ik gok dat je of geen init.rd image er bij hebt of dat je vergeten bent de drivers voor je ide-controller en/of filesystem in je kernel te compilen (dus niet als module)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De grub config ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#
#    Redhat Linux 9.0 2.4.20-8 ORIGINEEL
#
title Red Hat Linux (2.4.20-8) ORIGINEEL
    root (hd1,0)
    kernel /kernel-2.4.20-8 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi
    initrd /ramdisk-2.4.20-8.img

#
#    Redhat Linux 9.0 2.4.27
#
title Red Hat Linux (2.4.27)
    root (hd1,0)
    kernel /vmlinuz-2.4.27 ro root=LABEL=/ hdc=ide-scsi nomodules
#   initrd /initrd-2.4.27.img

Moeten hier nog dingen bij worden gezet eventueel ?
bij het compileren wordt de kernel en initird netjes aangemaakt.
Verder heb ik ook alles van het filesystem erin gezet.

Tevens vraag ik mij nog af hoe ik de nieuw gedownloade kernel
kan compileren met werkende settings ( bijvoorbeeld die van de huidige kernel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52990

Tevens vraag ik mij nog af hoe ik de nieuw gedownloade kernel
kan compileren met werkende settings ( bijvoorbeeld die van de huidige kernel)
Meestal staat er in /boot een config van je huidige kernel,copieer die naar je kernelsource dir en rename naar .config

Ik heb ook wel eens redhat gedraaid,en wat ik me herinner is dat redhat gek is op modules,ook modules die je niet nodig denkt te hebben...
verder heb je misschien hier nog wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

In principe moet je op een machine zonder exotische hardware prima een kernel zonder initrd en zonder losse modules kunnen draaien.

Kwestie van source downloaden, unpacken, make menuconfig draaien en ook echt alle opties doorwerken, en alle hardware en drivers die je nodig hebt aan/uit-vinken.

De distributie staat daar verder los van. Of in ieder geval in zoverre dat je machine wel gewoon boot. Eventuele programma's die afhankelijk zijn van kernel modules kunnen fouten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47796 schreef op 08 oktober 2004 @ 19:33:
code:
1
#   initrd /initrd-2.4.27.img
De rest mag je zelf invullen. /sbin/mkinitrd --help zal je helpen. En voor above: modules zijn zeer nuttig. Statische kernels worden met reden niet meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76468

Anoniem: 27915 schreef op 08 oktober 2004 @ 20:17:
[...]

De rest mag je zelf invullen. /sbin/mkinitrd --help zal je helpen. En voor above: modules zijn zeer nuttig. Statische kernels worden met reden niet meer gebruikt.
Geef me 1 reden waarom een module voordelen heeft boven een statische kernel.
En dan heb ik het niet over systemen waar usbprinters, digicams, externe cdroms en andere rommel aangehangen wordt, maar over servers. Een machine waar dus nooit hardware gewisseld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94949

Anoniem: 76468 schreef op 08 oktober 2004 @ 21:16:
[...]

En dan heb ik het niet over systemen waar usbprinters, digicams, externe cdroms en andere rommel aangehangen wordt, maar over servers. Een machine waar dus nooit hardware gewisseld wordt.
Je kernel image is kleiner :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 20:48

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

[...]

Er zijn drivers waarbij je alleen bij het laden van de module bepaalde opties mee kunt geven, bijvoorbeeld IRQ's. Stel dat je twee netwerkkaarten hebt (niet ongebruikelijk in een server) die elk handmatig een verschillend IRQ moeten krijgen, dan kan je niet anders dan modules gebruiken :). Zo zijn er overigens nog wel meer situaties te verzinnen.

Aan de topicstarter: kan je de precieze error eens geven in plaats van alleen 'een pivotseek error'? Dat maakt het zoeken naar de fout vaak makkelijker.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die aanname is verkeerd. In mission-critical servers wordt continue hardware gewisseld. Bijvoorbeeld als er hardware kapot is gegaan, of als er via extern geplugde hardware rescues moeten worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
odysseus schreef op 09 oktober 2004 @ 15:44:
[...]
Aan de topicstarter: kan je de precieze error eens geven in plaats van alleen 'een pivotseek error'? Dat maakt het zoeken naar de fout vaak makkelijker.
ok sorry. ik dacht dat misschien wel genoeg kon zijn. ik zat er trouwens naast, het was trouwens een pivot_root error...

1.inleiding

nou allereerst het zit zo: ik ben een proef aan het doen of ik linux binnen 5 sec kan opstarten. hierbij ben ik in principe gebonden aan redhat, alleen in het alleruiterste geval zou ik van distributie kunnen switchen.

vanwege die snelheid (<=5sec), wil ik dus alleen al het noodzakelijke mee bakken in de kernel en geen modules gebruiken. dat dus terzijde. ik heb me op de services en de kernel gericht. wat betreft de kernel: nieuwste 2.4 kernel gedownload van kernel.org (dus niet van redhat) en gecompileerd. alles gaat goed inderdaad tot aan het opstarten.

2.foutmelding
ik heb een ext3 file system, waarvan ik de support dus ook graag in de kernel wil meebakken, ipv een initrd te hoeven gebruiken voor de ext3 module (zie ik dit goed?). ik vraag me dan ook hoe fabio-c dat heeft voor elkaar heeft gekregen.

ik ga in ieder geval wel proberen om de redhat sources te compileren en daarmee het gewenste te bereiken.

wat betreft de foutmelding die ziet er ongeveer als volgt uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
creating root device
Mounting root filesystem
mount: error 6 mounting ext3
pivot root: pivot_root (/sysroot/, /sysroot/initrd) failed: 2
umount /initrd/proc failed: 2
freeing unused kernel memory: 153k freed
kernel panic: no init found. Try passing init= option to kernel

de map /initrd bestaat gewoon

3.grub
ik heb het gevoel dat het misschien nog wel eens aan grub kon liggen
de regel root=LABEL=/ heb ik al gewijzigd: root=/dev/hdb1 tov de grub file die ik hierboven heb gepost.

op dit moment ben ik nog effe met modules aan het proberen om de nieuwe kernel uberhaupt te compileren, maar als ik dadelijk naar de monolithic kernel toewil, zal ik nog "nomodules" aan de kernel line toevoegen.

4.afsluiting
verder staan de instellingen voor HD en IDE en RAM en INITRD en EXt3 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramgn
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-09-2020

bramgn

make install, not war

Ik heb weinig verstand van grub (het is de toekomst?) en initrd, maar het lijkt erop dat het probleem zich voordoet wanneer het systeem je ext3 bestandssysteem wil mounten (mount: error 6 mounting ext3). Als gevolg hiervan lukt het mounten van je initrd ook niet, alsmede het vinden van init.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31625

De code 6 lijkt te slaan op de return code van mount:

mount has the following return codes (the bits can be ORed):

0 success
1 incorrect invocation or permissions
2 system error (out of memory, cannot fork, no more loop devices)
4 internal mount bug or missing nfs support in mount
8 user interrupt
16 problems writing or locking /etc/mtab
32 mount failure
64 some mount succeeded

6 = dus system error en internal mount bug.

Heb je ext3 support in de kernel gebakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
ik zag de legacy van fedora nog niet voorbij komen....

BTW, ik kreeg maffe problemen met de orginele core update

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 31625 schreef op 11 oktober 2004 @ 23:05:
2 system error (out of memory, cannot fork, no more loop devices)
4 internal mount bug or missing nfs support in mount

6 = dus system error en internal mount bug.

Heb je ext3 support in de kernel gebakken?
En heb je loopback devices meegecompileerd? Redelijke kans dat initrd gemount wordt via loopback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krooswijk.com
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-08-2024
klopt je verandering in root=/dev/hdb1 wel?

ik weet niet met welk commando, en of die er uberhaupt is, je erachter kunt komen welke partitie hier gekozen moet worden...

met fdisk -l kun je misschien al iets meer te weten komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
wat betreft bramg en r00t, ok dat is nu duidelijk, tnx, alleen de oorzaak?
ext3 en loopback devices waren meegecompileerd ja
hoe kom ik erachter wat mijn root device is, is daar een commando voor,
in fstab staat wel LABEL=/ met daarachter weer / maar geen hdb1 genoemd

wat overigens ook nog vreemd is, is het volgende, tijdens mijn make install wilde ik zonder modules compileren, met alle netjes uitgezet en niks al module gecompileerd. toch kreeg ik op het einde een error dat ie de mkinitrd niet uit kon voeren, terwijl er wel netjes een kernel image aangemaakt werd. ook toen startte de kernel niet, waardoor ik het nu eerst met modules aangevinkt probeer (evengoed alles meegebakken in de kernel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
je probeert nu dingen dubbelop te doen en het ook nog eens niet mogelijk te maken:

je zegt dat je EXT3-support al in je kernel hebt gebakken, maar initrd probeert dit nog eens te doen met modules: kan niet goed gaan:)
daarnaast probeert initrd dus modules te laden terwijl dat je dat uitgezet hebt.

je zegt dat je geen initrd en modules wilt, dus gooi dat er dan ook uit, nergens voor nodig, initrd wordt vooral gebruikt om modules(die je dus niet hebt) te laden

probeer dus eens te booten met als extra bootoptie noinitrd

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bramgn
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-09-2020

bramgn

make install, not war

met het commando 'rdev' kun je de ingestelde root device zien en/of veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt bramgn!!

ik deed rdev en toen wist ik niet of ik moest lachen of gaan huilen
maar de root partitie staat op /dev/hdb2 en ik maar denken dat t
/dev/hdb1 was en nu doet ie t !
BEdankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Wat rdev zegt is niet zaligmakend. Tenzij je dat wijzigt, weerspiegelt rdev de situatie zoals die was toen de kernel werd gecompileerd, en die situatie kan veranderen. Het kan bijvoorbeeld fout gaan als je een kernel van je distributie boot. (Had ik van de week: geen root=/dev/xxx in lilo.conf + debian kernel -> kernel panic) Je kunt beter de juiste root partitie meegeven met lilo of grub. Dan gaat het ook goed met stock kernels van je distributie. Hoewel je ook distributie kernels kan aanpassen met rdev.

[ Voor 2% gewijzigd door Sir Isaac op 14-10-2004 09:21 . Reden: ernstige schrijffout 8)7 ]

Pagina: 1