Panasonic FZ20 of FZ3?

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben nog helemaal nieuw in de wereld van fotografie, en was daarom heel blij toen ik dit forum vond, ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Een hele tijd geleden zag ik een tentoonstelling van natuurfoto's in Artis, en vond ze zo geweldig mooi! Iedere keer dat ik naar de dierentuin ga (dat is een keer per maand ongeveer) heb ik in mijn hoofd dat ik eens mooie foto's wil maken. Vandaar dus dat ik maar eens op zoek ga naar een digitaal fototoestel. Ik heb niet veel meer dan een euro of 600 te besteden (excl geheugenkaart), en wil in ieder geval een superzoom toestel. Nu heb ik flink wat recensies gelezen, en krijg de indruk dat Panasonic supergoede produkten aflevert. De nieuwste zijn dus de FZ3 en FZ20, waar ik er een van wil kopen. Nu vind ik de FZ20 wel wat zwaar om altijd bij me te hebben, dus vroeg ik me af wat nou concreet de FZ20 beter maakt dan de FZ3? Hij is zo'n 200 euro duurder, dus ik neem zomaar aan dat hij stukken beter is, maar erg veel verschil kan ik als leek niet vinden. Of maakt het zoveel verschil dat hij 3 MP meer heeft? En wat is het nut van het feit dat je er conversie lenzen op kunt zetten, maken jullie daar gebruik van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je moet je eerst zelf bedenken wat je wil.
* Hoeveel megapixels (vanwege vergrotingen)
* Zoom-bereik. Wil je met name wide-angledus lekker veel op je foto, of zoomen.
* Formaat/gewicht (je moet het wel mee kunnen en willen nemen. Als je de camera vanwege de grootte thuis laat is het zonde natuurlijk.)
etc...

Die zet je allemaal op een rijtje en je zoekt daar wat camera's bij. Als je die tot 2 of 3 hebt geminimaliseerd dan eens langs de winkel om ze vast te houden (erg belangrijk!). Hij moet goed in je handen vallen en geen onding zijn.

Ik ken zelf die Panasonic serie niet zo goed, maar overweeg ook eens een Minolta Dimage A1 of een Sony Powershot F717.

Ik heb zelf de A1 gekocht en dat is echt een hele fijne ;)

Hier staan de specs naast elkaar van de 3 camera's.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxi op 08-10-2004 17:40 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 16:47:
Hallo iedereen,

De nieuwste zijn dus de FZ3 en FZ20, waar ik er een van wil kopen. Nu vind ik de FZ20 wel wat zwaar om altijd bij me te hebben, dus vroeg ik me af wat nou concreet de FZ20 beter maakt dan de FZ3? Hij is zo'n 200 euro duurder, dus ik neem zomaar aan dat hij stukken beter is, maar erg veel verschil kan ik als leek niet vinden. Of maakt het zoveel verschil dat hij 3 MP meer heeft? En wat is het nut van het feit dat je er conversie lenzen op kunt zetten, maken jullie daar gebruik van?
ik zit met exact hetzelfde dilema... met de introductie van de Konica Minolta A200 is de keuze voor mij nog moelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 16:47:
. Of maakt het zoveel verschil dat hij 3 MP meer heeft??
Qua prijs zeker. Het kost veel meer om een 6 MP CCD te maken dan een 3 MP CCD. Ik weet niet precies hoeveel meer, maar het verschil in MP was zeker niet rechtevenredig aan het verschil in prijs.

In het dagelijks gebruik merk je 3MP meer niet zo (tenzij je een webcam gewend bent ;)). Je hebt een paar cm meer crop-ruimte... Voor de resolutie hoef je het in elk geval niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

Resolutie niet, maar kijk eens naar de feautures op de FZ20 die de FZ3 niet heeft? Image stabalisor bijvoorbeeld. Ik heb het nu op mijn Minolta A1 en ik vind het echt een pré. Mijn volgende cam moet ook weer zoiets hebben, zo fijn vind ik het werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De nieuwe minolta Dimage z3 en Z10 !! zijn ook wel leuke camera's met aardig wat zoom.

Zelf ben ik in het bezit van een minolta Z1... ook met 10x zoom!
Je moet even kijken hoe het is met het ruisgehalte op hogere iso waardes.
Ook moet je goed kijken naar de handmatige instellingen.
Daar zitten met zulk soort camera's wel flinke verschillen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi

Oxi

EurOtiC: De Z3 heeft serieuze Firmware-issues. En dan niet de kleine dingen maar crashes, lockups, slecht focussen. Zodra die eruit zijn is het vast een goede camera, voorlopig nog niet! Z10 heb ik nog niet veel over gelezen eigenlijk, is relatief nieuw ook. Sinds photokina toch?

Ik lijk wel een Minolta salesman in een Panasonic topic, sorry 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Oxi op 09-10-2004 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

sannevangalen, zou je voortaan voordat je een topic opent eerst de sticky's (die groene dingen ;) ) bovenaan een subforum willen lezen? in Fotografie Policy staat namelijk het volgende over 'welke camera?' topics:
De veelvoorkomende vraag "Hoi ik heb xxx euro, welke camera moet ik kopen/zoek maar wat voor me uit?" is nog steeds niet toegestaan, aangezien GoT en daarmee het Fotografie forum geen plek voor verkopers op locatie is. Gebruik bekende sites zoals DCResource en DPReview om een idee te krijgen over de kwaliteit van camera's in een bepaalde prijsklasse. Uiteindelijk moet je dus zelf een keus maken.
Je zal het dus echt zelf uit moeten zoeken. Succes met je keuze :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.