Router Almere pilot, aandachtspunten ?

Pagina: 1
Acties:

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Het gaat om het FTTH pilot project in Almere, je hebt dan de beschikking over een 10Mbit up/down verbinding.
Ik had bij mijn oom daar eerst een Edimax BR-6104W er tussen staan maar die is voor wat testen naar Unet (de provider van de Pilot).
Nu geeft hij aan dat zonder die router er tussen internetten "stukken sneller" gaat.

Volgens de technische specificaties kan die Edimax router op 40 Mbps intern switchen dus dat zou voldoende moeten zijn.

Waar zou ik op moeten letten als ik een andere "snellere" router wil kopen ?

[ Voor 5% gewijzigd door Ybox op 08-10-2004 16:14 ]

Verwijderd

Hooooo intern switchen is wat anders dan _routen_

Zet gewoon fijn een pentium 100 in met een stel fatsoenlijke netwerkkaarten, dan weet je tenminste zeker dat je de volle snelheid haalt. Die goedkope consumentenroutertjes vertrouw ik geen 10mbit symmetrisch toe eerlijk gezegd.

Of je moet de centen voor een Cisco hebben :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 16:28 ]

• Ybox
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
hoe staat het aangegeven in de technische specificaties van routers hoe snel ze de pakketjes "routeren".

Jah pc is eigenlijk de beste optie, maar hij wil er niet aan...

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Voor zo'n verbinding lijkt me een standaard routerje niet zo leuk. Ik denk dat je hem het kiezen (voor een pc) makkelijker maakt als je hem de prijzen van een leuke cisco router laat zien die hetzelfde doet...

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

TS: er staat in hoe snel de WAN aansluiting is..

en als je ervanuit gaat dat je met 100 mbit ook nooit 12,5 MByte haalt en met GBit ook geen 125 MByte, kun je er rustig vanuit gaan dat dat met 10 mbit ook niet zo is, en al helemaal niet met een goedkoop routertje...

laat em dus maar gewoon de prijs van een cisco router zien en dan de prijs van een goedkope pentium pc (die je tegenwoordig gewoon bij het grofvuil af kunt halen)met een stel qtec netwerkkaartjes vna 5 euro..
die doen het ook prima voor internet..

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ybox schreef op 08 oktober 2004 @ 16:12:
Nu geeft hij aan dat zonder die router er tussen internetten "stukken sneller" gaat.
En dat merkt hij gewoon tijdens het surfen?
Dan is er toch iets flink mis met de router en heeft het niks met de routing snelheid te maken?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 16:27:
Hooooo intern switchen is wat anders dan _routen_

Zet gewoon fijn een pentium 100 in met een stel fatsoenlijke netwerkkaarten, dan weet je tenminste zeker dat je de volle snelheid haalt. Die goedkope consumentenroutertjes vertrouw ik geen 10mbit symmetrisch toe eerlijk gezegd.

Of je moet de centen voor een Cisco hebben :Y)
Zolang ik op school achter een 10mbit cisco zit die niet meer aankan dan 6-a-7mbit vertrouw ik 't die ook niet toe eigenlijk :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Daneel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02-2025
Op www.tomsnetworking.com kun je de reviews (en routerperfomance) lezen van diverse routers. (Ik heb zelf een lijst gemaakt van alle -daadwerkelijk- getestte routers. In dat overzicht staan routers die de 80mbit/s werkelijk bereiken (dus echt door de firewall/nat heen die snelheid halen) zoals de ASUS SL1000 en routers die niet boven de 2mbit/s komen. Een heel handige site als je op zoek bent naar een nieuwe routerén snelheid een belangrijk punt is.

Verwijderd

windows-2000 schreef op 08 oktober 2004 @ 21:31:
TS: er staat in hoe snel de WAN aansluiting is..

en als je ervanuit gaat dat je met 100 mbit ook nooit 12,5 MByte haalt en met GBit ook geen 125 MByte, kun je er rustig vanuit gaan dat dat met 10 mbit ook niet zo is, en al helemaal niet met een goedkoop routertje...

laat em dus maar gewoon de prijs van een cisco router zien en dan de prijs van een goedkope pentium pc (die je tegenwoordig gewoon bij het grofvuil af kunt halen)met een stel qtec netwerkkaartjes vna 5 euro..
die doen het ook prima voor internet..
Met die consumenten routers mag je uberhaupt al blij zijn als je de 8mbit downstream van ADSL kan voltrekken, laat staan dat je een 10mbit symmetrische vol kan trekken. En begin in dit geval nou niet met een stel van die goedkope realtek krengen op een oud computertje dat ook nog eens 20mbit weg moet kunnen zetten. Koop tweedehands voor een euro of 15-20 een stel 3com/intel netwerkkaarten, die dingen ontlasten de toch al niet al te snelle cpu van zo'n systeempje
CyBeR schreef op 09 oktober 2004 @ 00:51:
[...]

Zolang ik op school achter een 10mbit cisco zit die niet meer aankan dan 6-a-7mbit vertrouw ik 't die ook niet toe eigenlijk :P
Oke dat is heel erg triest. 8)7 Tijd voor een juniper router :+

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 06:27 ]

Verwijderd

Oke dat is heel erg triest. Tijd voor een juniper router
:) ja dus toch een vereedelde BSD bak met wat meer poorten ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 21:18:
[...]

:) ja dus toch een vereedelde BSD bak met wat meer poorten ;)
In principe heb je deels gelijk, alhoewel ik dat niet zou durven zeggen van een M-serie e.d. :Y)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 23:32:
[...]

In principe heb je deels gelijk, alhoewel ik dat niet zou durven zeggen van een M-serie e.d. :Y)
Deels wel maar zelfs de M serie draait op een BSD core die dan wel zo dusdanig is herschreven dat er weinig van over is maar vaak genoeg die dingen moeten repareren om te kunnen zeggen dat het is en blijft BSD.

Junos is naar mijn beste weten nog steeds op de zelfde code gebaseerd als 5 jaar geleden toen ik met die dingen ben begonnen te werken.

Ik weet het nu niet meer ben er al bijna een jaar uit maar het draaide toen allemaal vanaf WD harddisks en je kon kunos op zo'n beetje iedere pc starten met een Intel NIC.

Correct me if I'm wrong.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De /software/ van Juniper is gebaseerd op BSD ja. Maar het daadwerkelijk afhandelen van packets wordt zo veel mogelijk door ASICs gedaan en die hebben weinig met bsd te maken ;)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1