AMD 64 (3500+) OCen

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Leon-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11-2025
Ik ben de laatste paar dagen eens een beetje aan het uitzoeken hoe ik het beste mijn processor kan overclocken om zo beter prestaties te behalen.

Het meeste eenvoudige wat ik tot nu toe gedaan heb (en een stabiel systeem hield) was het verhogen van de FSB van 200 naar 210. Als ik hem op 215 of hoger zet dan word de boel instabiel (blue screens/reboots)

Nou las ik laatst ergens een topic over het uitzoeken van een aantal maxima van je HTT (FSB??), processor en geheugen.

dit werd uitgelegd door je multiplier op (bijv.) 6 te zetten, HTT te verlagen (heb ik dus op 200 gezet) en daarna je FSB stapje voor stapje te verhogen. Ik kom dus iedere keer vast te zetten zodra ik een FSB van 235 of hoger heb.

Geheugen staat in de verhouding 3:2 (Corsair Value Select 2x 512mb dual channel)

Ik kom er nu niet echt verder mee, omdat ik nog niet goed in de gaten heb waar het fout gaat (Voltages ook al verhoogd).

Hoe kan je nou het beste OCen???

Misschien de zoveelste vraag, maar met alle topics die ik gelezen heb kom ik niet veel verder :(

[ Voor 5% gewijzigd door -Leon- op 08-10-2004 16:09 ]

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
-Zorg voor goede koeling :+
-En kijk wat voor core je hebt en zoek eens of er mensen een betere overclock
prestatie hebben behaald met die zelfde core.

-Wat voor voeding heb je?

Misschien handig om je system spec's tot in de details te posten.

edit :
zet je multieplie eens iets hoger en kijk of je FSB dan nog evenhoog wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door Morph666 op 08-10-2004 16:19 ]

Verwijderd

Ik haal zonder enige moeite de 236HT, door mem gewoon op 5:4 te zetten, HT-multiplier op x4 te zetten IPV x5, zodat hij netjes onder de 1000MHz blijft, en de CPU multiplier hou ik op x11. Zo haal ik 2600MHz, en ik doe het gewoon op lucht, en de vCore staat 2 tikjes hoger, op 1.55.

Ik denk dat je limiet hem zit in je HT link.

En wat voor moederbord heb je? Wel eentje met PCI/AGP lock?

mits MSI K8N NEO2: lees de topic, érg veel handige info, en gebruik S-ATA poortjes 3 en 4 (boven AGP slot). Die zijn locked, 1 en 2 hebben de neiging te unlocken.

• -Leon-
Dat verhaal over HTT snap ik nog niet helemaal, weet eerlijk gezegd niet zo goed dat daar precies mee bedoeld word :?

Wat specs betreft:

Asus A8V Deluxe revision 1.02 BIOS 1003
AMD Athlon 64 3500+
Club3D Radeon 9700 (het enige overblijfsel uit vorige PC)
Corsair Value Select 2x 512mb CAS 2,5 (standaard op 2,5 - 3 - 3 - 8)
Tagan 480W voeding

Core = NewCastle
Wat koeling betreft levert dat geen problemen op:

Coolermaster Praetorian kast met 4 casefans (80mm) 2x intake, 1x achter, 1x boven.

Ik weet zeker dat er veel betere resultaten behaald kunnen worden met deze configuratie. Geheugen zal waarschijnlijk het punt zijn dat de max bepaald alleen ben ik er dus nog niet achter wat de maximale settings zijn van alle losse onderdelen.....

Verwijderd

Ik betwijfel of het geheugen het punt is, ik heb namelijk nog cheaper RAM dan jij hebt, en haal zonder problemen 2600MHz.

Je hebt dus 2 multipliers:

CPU Multiplier (HT-Bus * multiplier = clockspeed), dat is bij de 3500+ dus 200*11=2200MHz.

HT Multiplier (HT-Bus * HT-multiplier = HT-speed), dat is bij de 3500+ dus een 5*200=1000MHz = 2000MHz (full duplex) HT-Link (de verbinding tussen CPU-Chipset, een 2GHz effectiefe FSB dus. Mem staat daar compleet buiten.

De multipliers kun je omlaag veranderen, en de HT bus ook.

Memory gaat in principe 1:1 mee aan de HT bus, CPU is namelijk ook de memory controller. Dat kun je veranderen met een divider, bijvoorbeeld 5:4, zodat je met een HT-Bus van 200, je memory op 160MHz wil draaien. Leuk voor als je goedkoop wil upgraden (lees: je PC2700 geheugen houden, alleen mobo + CPU nieuw). Ook leuk als je wil overklokken, maar je geheugen werkt niet mee.

Enkele vuistregels:

HT is HyperTransport

Probeer de HT-Link onder of gelijk aan de 1000 te houden, iets erboven mag. Mocht je bijvoorbeeld je HT Bus op 250MHz zetten (11x250 = 2750MHz CPU speed), dan zal dat met de standaard instelling van 5xHTT voor socket 939 CPU's op 1250MHz HT-Link komen. Dat mag niet. Verlaag de HT multiplier naar 4, en je zit keurig op de 1000MHz.

• -Leon-
Dank voor de duidelijke uitleg over die HT....

Kan ik die HT Multiplier in de BIOS instellen?? en zo ja, waar?

Verwijderd

Geen idee waar hij zit bij asus, bij m'n MSI zit hij in het zgn. Core menu, asus heeft toch iets van een AI Overclocking? Misschien in dat menu? Bij de rest van de overclockopties.

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 13:37

Skyline GT-R

RB26DETT

Koeling kan hier wel een probleem zijn, je zegt wel dat je voldoende case koeling hebt, want dat is ook zo, maar welke koeler zit er op jou CPU? Als dit de stock koeler is dan zou ik toch eens gaan denken dat jou CPU gewoon te warm wordt. Want je zegt dus niet welke CPU koeler je gebuikt op dit moment.

• -Leon-
Skyline GT-R schreef op 08 oktober 2004 @ 17:20:
Koeling kan hier wel een probleem zijn, je zegt wel dat je voldoende case koeling hebt, want dat is ook zo, maar welke koeler zit er op jou CPU? Als dit de stock koeler is dan zou ik toch eens gaan denken dat jou CPU gewoon te warm wordt. Want je zegt dus niet welke CPU koeler je gebuikt op dit moment.
My bad.. was inderdaad mijn CPU koeler vergeten... Zo'n Zalman AlCu7000-B blok ;)

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
er zit AI Overclocking op
ik heb het zelfde mobo probeer die eens op 10% te zetten mijn config draait probleemloos op 2400Mhz

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• -Leon-
Zodra ik AI Overclocking op 10% zet gaat het hardstikke fout. VCore Voltages worden dusdanig hoog gezet dat de processor rond de 65 graden word.... Is mij te warm....

Zodra je de overclock handmatig doet (MANUAL) dan word hij veel minder warm aangezien je de voltages lager kan laten.

Ik ga vandaag eens kijken of ik ergens die HT Multiplier kan instellen, want dat kan de boosdoener nog wel eens zijn ;)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:50

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• -Leon-
Dit is ook wel een leuke link (daar had ik het in de beginposting over)

http://forums.pcper.com/s...ad.php?s=&threadid=299229

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-01 08:16
Ik denk dat het ook wel handig is dat je programma's Prime95 en Memtest86++ download.

Dan kan je met Prime95 kijken of je cpu en je verdere systeem stabiel is. Memtest is puur om te kijken of je geheugen het wel trekt, ofwel meer volt nodig, minder strakke timings enz.

• -Leon-
MeMtest86 V3.1 net gedraaid: 0 errors

Prime95 zal ik eens zoeken ;)

• -Leon-
Nou, net dus eens gekeken wat mijn maximale HTT snelheid zou moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jsneller/235FSB.JPG

HT Configuration in de bios stond op 1000 MHz (multiplier 5x neem ik dan aan) dus zou dat betekenen dat de maximale snelheid dan 1175 Mhz is ??

Zodra ik de FSB maar een tikkie hoger zet dan 235 dan gaat ie hangen. Reboot is dan nodig en dan krijg ik een foutmelding over de beeldschermadapter :/

AGP lock werkt blijkbaar nie goed en zou die daarom 235 FSB als max pakken??

Hoe kan ik dit oplossen??

[ Voor 33% gewijzigd door -Leon- op 09-10-2004 12:44 ]

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 14:31

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Het probleem is, wanneer ga je merken dat je CRC's maakt als je data copieert?
Dat is mijn grootste zorg!

En stomme reboot af en toe is geen echte ramp. Maar als je 20gig met CRC's gecopieerd hebt, dat doet meer pijn :)

Want meestal zijn het de hd's die niet meer 100% meewerken met de OC

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Had ik ook met me ABIT AV8 en daar heb ik me HTT op 4x gezet en toen kon ik wel tot 270 trekken daar voor maar 240 max.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Epsilon

-Leon- schreef op 09 oktober 2004 @ 12:42:
Nou, net dus eens gekeken wat mijn maximale HTT snelheid zou moeten zijn:

[afbeelding]

HT Configuration in de bios stond op 1000 MHz (multiplier 5x neem ik dan aan) dus zou dat betekenen dat de maximale snelheid dan 1175 Mhz is ??

Zodra ik de FSB maar een tikkie hoger zet dan 235 dan gaat ie hangen. Reboot is dan nodig en dan krijg ik een foutmelding over de beeldschermadapter :/

AGP lock werkt blijkbaar nie goed en zou die daarom 235 FSB als max pakken??

Hoe kan ik dit oplossen??
Je LDT MP moet je op 4x zetten (of 3x als je boven de 250mhz gaat), want die 1175mhz maakt weinig uit in performance en is dan ook niet waar het om gaat.
De HTT van je CPU kan veel hoger namelijk :) en die maakt WEL uit.
Pagina: 1