Toon posts:

Chello IP op lokaal netwerk.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al even bezig hiermee, maar ik kom er ondanks de honderden topics niet echt uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
                             INTERNET MODEM
                                  |
                                  |
                                  |
                                  |
  XXXXXXXXXXswitchXXXXXXXXXXX     | 
  |       |        |        |     |
  |       |        |        |     |
static  static   static   CHELLO DHCP
192.xx  192.xx   192.xx   213.xx.xx.xx
                            192.xx lokaal

Dit is de huidige situatie. Een chello verbinding via een 10mbit kaartje via ICS naar de rest van het 100mbit netwerkje.
Maar is het ook mogelijk om de volgende situatie te bouwen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        INTERNET MODEM
              |
              |
              |
              |
  XXXXXXXXXXROUTERXXXXXXXXXXXXX
  |       |        |          |
static  static   static   CHELLO DHCP
192.xx  192.xx   192.xx   213.xx.xx.xx

Ik heb hier de volgende apparaten:

Sitecom dc202 4prts router/switch
draytek 2200e router/switch
vele lichtjaren aan UTP

Ik dacht (lekker simpel) als ik nou gewoon de DHCP van de switch uitzet, dan krijg ik toch gewoon het IP van chello? Nee dus. (Met de sitecom, die draytek ben ik nog de docs van aan het lezen) Wat is de functie van de WAN poort, moet ik die daarbij gebruiken?
Weet iemand of dit met deze apparaten mogelijk is of dat ik een andere oplossing moet zoeken? (hehe kopen zal dat wel worden)

Verwijderd

Ik snap niet wat je hiermee denkt te bereiken :? Waarom wil je die ene computer zo graag dat externe IP-adres laten behouden?

Verwijderd

Wat is het probleem nou presies ?
Je wilt op elke pc het IP van chello ??

• Webcrusader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03-2025

Webcrusader

Webcrusader[NL]

Volgens mij is dit niet mogelijk, omdat je IP al word gebruikt door de Router.....(Die krijgt hem van de DHCP server van je ISP!

:)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

modem->draytek->clients
Ik zou niet weten waarom je een Chello ip in je local network wil hebben.
Dit valt gewoon onder het kopje internet delen uit de faq.

• Webcrusader
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-03-2025

Webcrusader

Webcrusader[NL]

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 15:37:
Wat is het probleem nou presies ?
Je wilt op elke pc het IP van chello ??
Nee, zijn idee is, 3 pc's via lokaal ip te laten lopen...en dan eentje die ook op de router zit een Chello ip te laten verkrijgen...:)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-05 23:54

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Sitecom dc202 4prts router/switch
draytek 2200e router/switch
vele lichtjaren aan UTP
offtopic:
doe mij maar 2 km utp (merk je niks van op een licht jaar.) 8)

Normaal gesproken gebruik je een router (de sitecom of de draytec) om internet te delen net als je nu ICS gebruikt op die ene pc. (wil je dat?) dan stop je de chello aansluiting in je WAN poort en de PC's in je LAN switch. Je moet wellicht je MAC addres van je bestaande netwerkkaart die nu aan chello hangt klonen in je router

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
     INTERNET MODEM
              |
           213.*        
     sitecom /draytec. 
           192.*.1
              |
              |
  ------------------------
dhcp  dhcp   dhcp  dcho 
192.xx    192.xx   192.xx

Wat jij beschijft kan wel, maar heeft tot gevolg dat alleen die ene pc kan internetten. (waarom wil je dat?, wat wil je eingelijk, wat is je doel)

ps uiteraard had je dit al gelezen he?:
Hoe deel ik Internet ?

[ Voor 10% gewijzigd door leuk_he op 08-10-2004 15:42 . Reden: wat is je doel? ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

aha ... WAAROM !!???

Verwijderd

Topicstarter
oa. dat ik de FW van de router kan gebruiken. de ICS pc is een beetje een lullig ding, maar ik wil er toch games mail en WWW op serven, zo houd ik de load laag. (zonder FW)

Bovendien is ICS niet helemaal wat ik wil, poorten mappen gaat zo behoorlijk moeilijk. (Of zie ik iets over het hoofd?) Een spelletje hosten op een NAT adres gaat nu niet, want geen poortmap.

edit:

Webcrusader snapt het.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 15:42 ]

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dus je weet nu wat je wilt? we zijn klaar? :?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Verwijderd

Wáárom moet die ene PC dat externe IP-adres dan hebben? Je kunt die toch ook gewoon aansluiten op je router?

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap je tekening en je verhaal niet helemaal leuk_he...

edit

Ooow denk dat ik het zie. Dat was tot gister de bestaande situatie. Ik heb nog een ander ding... Sommige games willen perse een INET IP adres hebben, anders zijn ze niet te zien vanaf INET. (Uit m'n hoofd CoD enzo) Bij de situatie van jouw tekening heb je alleen maar NAT adressen....

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 15:48 ]

Verwijderd

Nouja, wat jij wilt kan niet. Óf je router heeft een routable IP-adres, óf een computer. En ingeval van dat laatste moet je alsnog ICS draaien om de rest van de computers toegang te geven tot internet.

Wat betreft dat probleem met die games: je zult waarschijnlijk moeten poortmappen daarvoor: Het Grote Poortmappingsverhaal

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm poortmappen kan ik. Maar nu dus niet, want geen router. Naja, dan gaan we gewoon verder met de huidige situatie.

Verwijderd

Maar als je nou die router installeert op de manier van leuk_he kun je dus wél poortmappen B)

Edit: en je hebt zelfs nog de mogelijkheid software als Winroute te gebruiken op die ICS-machine zodat je wel makkelijk kunt poortmappen. Legio mogelijkheden \o/

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 15:53 ]

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Je kunt wel al je computers gewoon op die router aansluiten en alle verkeer forwarden naar die ene computer die je nu dat externe IP wilt geven.

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik dus tot gister. Maar ik wilde 1 pc met n INET IP (die heb ik nu) maar nu dus geen services vanaf de rest van de pc's. Thanks anyway.
Winroute heb ik weleens gebruikt, maar da's al 2-4 jaar terug, toen legde het een behoorlijke load op m'n pc. (enige extra tov ICS was idd de poortmapping) Ik zal er nog eens naar kijken.

-edit-
Ehm iets meer uitleg plz jelvank?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 15:57 ]

Verwijderd

jelvank bedoelt DMZ host. Dat betekent dat alle poorten van die router naar één PC (of ander apparaat) in je netwerk gemapt worden. Dan kun je dus alles doen alsof je direct aan internet hangt. Bedenk wel dat je dan helemaal open staat voor de buitenwereld en dus een extra firewall op die PC moet draaien.

http://www.webopedia.com/TERM/D/DMZ.html
http://searchwebservices....,,sid26_gci213891,00.html

Zoek maar eens in de handleiding/webconfiguratie naar of en zoja hoe je dat in kunt stellen. DMZ wordt ook wel eens 'default server' genoemd.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm bij een dmz heb je toch ook gewoon een NAT adres? Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar toen had ik een NAT adres, geen INET adres.

Ik zal ook even Winroute serieus bekijken.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Snap het probleem nog niet. Met een Draytek als router kun je gewoon alle games hosten hoor.

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 16:04:
Hmmm bij een dmz heb je toch ook gewoon een NAT adres?
Ja, maar dat is normaal gesproken geen probleem. De meeste server interreseren zich niet op welk ip ze luisteren, en andere kun je (zeker bij COD) het met de hand instellen.

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Ik bedoel inderdaad DMZ, JSS. Overigens heet dat op mijn router/modem "default server" en vooral met min-of-meer thuisgebruikers materiaal willen fabrikanten er nog wel eens exotische namen aan geven.

Het klopt dat je dan in feite een intern adres hebt, maar alle verkeer van buiten wordt daar gewoon afgeleverd. Als software daar moeite mee heeft kun je dat vrijwel altijd instellen. (En (het kan niet vaak genoeg gezegd worden) vergeet die firewall niet!)

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook niet echt een probleem, ik ben gewoon aan het kijken of m'n netwerk met minder UTP toe kan. Maar ik denk dat ik 1st ff winroute 'te-pakken-krijg' en ga vanuit daar verder.
COD maybe niet, maar ik heb al verschillende shooters en racers gezien die alleen DS willen draaien met een niet NAT adres. (wil me er alleen nu even geen te binnen schieten)

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

faach..

wat voor OS staat er eigenlijk op de ISC doos??

want met win2000 en XP ics kun je heel simpel poortmappen..

en als die kist geen xp of 2000 aankan kun je ook win nt 4 server prberen...
dat is abandonware en si dus bij verschillende winkels in de opruiming voor 15 euro te krijgen..

enne...
volgens mij had sitecom de mogelijkheid om een WAN ip toe te laten wijzen aan een pc...

maar hoe dat werkt weet ik niet want ik heb dat nog nooit uitgeprobeerd....

trouwens..

alls games willen draaien met een poortmap (NAT), je moet alleen ff de goeie poorten mappen

[ Voor 11% gewijzigd door Romke op 08-10-2004 21:56 ]

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Verwijderd

Topicstarter
Op de ICS bak staat w2k. Alle PC's hiero draaien w2k. Poortmapopties heb ik niet gezien.
Pagina: 1