bacterie schreef op 11 oktober 2004 @ 15:28:
[...]
Dan kom je terecht bij de vraag wat een "norm-overschrijdende gedraging" is. Wat de een de norm vind overschrijden vind de ander niet en dat betekent dus dat mensen zich gaan bemoeien met elkaars zaken. Ik vind dat iedereeen zich met zijn eigen zaken moet bemoeien in plaats van elkaar proberen te corrigeren bij zogenaamd norm-overschrijdend gedrag. Alleen bij ernstig gedrag kan er wat van worden gezegd.
....
Tja da's idd een lastige. Normen zijn de maatstaven hoe we ons - in een bepaalde omgeving(situatie) hebben - te gedragen. Ik noem het ook wel, respect hebben voor de belevingswereld en de waarden van je naaste waar je (in)direct mee in aanraking komt.
Normen, respect en ander ethische waarden is niet iets wat je kan opzoeken in een boekje. Normen zijn onderhevig aan verandering(en) die gerelateerd zijn aan plaats en tijd.
Norm-overschrijdend is voor mij gedrag waarbij je onverschillig of minachtend omgaat met de (gestelde) verwachtingen en waarden van je omgeving.
(Bijna) Alleen jouw eigen "ik" gebruik je als bepalend voor wat goed is.
Dat daarbij (in)direct misbruik maakt van de tolerantie van je omgeving, is blijkbaar geen (enkel) probleem. Immers het respect voor de omgeving ontbreekt, deels of zelfs in het geheel.
Wanneer je vanuit jezelf de normerend wil zijn, zal je in mijn gedachte allereerst jezelf moeten voorstellen of het gedrag wat je vertoont voor jou zelf (oprecht) te waarderen is. Wanneer dit voor jou acceptabel is dien je vervolgens te toetsen of dit ook het geval is voor je omgeving die daar (in)direct bij betrokken is.
Voor jezelf toetsen komt eerst uit op kreten als " doe je dat thuis bij jezelf ook", "zeg/doe je dat ook tegen/bij je geliefde(n)".
Vervolgens ga je toetsen door je directe/bekende omgeving de vraag te stellen of het gedrag OK is. Is dat allemaal bevestigend dan rest een laatste stap door deze uitkomst te verifiëren met de onbekende omgeving die gevolgen ondervindt van de gedragingen.
Het voorgaande is beslist geen eenrichtingsverkeer want je mag verwachten dat de ander die het niet eens met je is, op eenzelfde wijze het gedrag naar jou toe zal toetsen.
Het is dan mogelijk dat je beiden in een status quo komt. Om hier uit te komen zal je wederzijds enig afstand kunnen doen van de begrezingen en een compromis sluiten.
Is dat allemaal moeilijk of niet te begrijpen, kan je iig beginnen met je aan de regels te houden n.a.v. de wetten die er al zijn. Dat zijn maatstaven die enigzins duideljker zijn dan je mening of gevoelens. Ben je het niet eens met die wetten dan ga je maar het proces die wetten volgens de beschikbare mogelijkheden te veranderen.
Een van die wetmatigheden is dat je je dient te gedragen volgens de regels van het huis waar je in verkeert en je niet eenzijdig toeëigent wat de ander toebehoort.
Dus in een moskee trek je je schoenen uit, in het postkantoor wacht je op je beurt, je zal een ander niet onheus behandelen, niet stelen of wildplassen tegen de deur van een ander etc.
Kan je daar je zelf niet in vinden dan is het erg simpel bemoei je dan niet met de waarden van de ander, de ander zal zich dan ook niet meer met jou - hoeven te - bemoeien.
Wanneer je je niet aan de regels wil houden moet je je ook niet willen om deel te nemen aan het verkeer. Je kan niet willen om van twee walletjes te eten want geheid dat dit niet gewaardeerd zal worden.