Crash bij veranderen van LCD-helderheid

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Doag! Ik heb een Fujitsu Siemens Lifebook (een laptop dus) met Debian Sarge @ kernel 2.6.8 en een paar dagen geleden is me iets opgevallen. Zodra ik de helderheid van 't scherm wil veranderen loopt de boel vast en moet ik rebooten door 't powerknopje ingedrukt te houden.

De helderheid verander ik dus met zo'n laptop-functietoets, in mijn geval Fn + F6/F7. Als ik in Grub zit kan ik de helderheid nog aanpassen, zodra de kernel is geladen hoef ik 't niet meer te proberen.

Ik vermoed dat 't is begonnen sinds ik Debian een week geleden heb geherinstalleerd (want 't was een rommeltje) en ik voor de grap eens de Nederlandse 'versie' heb geinstalleerd. Misschien kan de kernel niet met die toetsencombinatie overweg, maar dan zou hij nog niet moeten crashen toch?

Als ik op Google zoek naar 'laptop brightness crash' e.d. vind ik niets relevants. Kent iemand dit probleem en weet je hoe ik dit kan omzeilen? Moet ik iets (niet?) in de kernel meecompileren of moet er iets aan een keymap worden veranderd? :?

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Die helderheid-knoppen werken via ACPI. Helpt het als je dat aanze in je kernel, acpid installeerd en evt. een kernel module voor je laptop laadt? Het zijn namelijk dezelfde symptonen als ik had (ook schakelen naar TV-out crashde de boel), maar nu werkt alles prima.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Ja maar je kunt de helderheid ook instellen als er nog geen OS is geladen, als je bijvoorbeeld in 't BIOS zit. Betekent dat dat de kernel de functie overneemt zodra die geladen is?

We'll find out soon, ik ben een nieuwe kernel aan 't braden.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 12:00

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Bergen schreef op 09 oktober 2004 @ 03:38:
Betekent dat dat de kernel de functie overneemt zodra die geladen is?
Die knoppen zijn gewoon functie-knoppen (zoals F1 t/m F12 en de sneltoetsen van de tegenwoordige toetsenborden). Deze functieknoppen zullen (gok ik) gemapped staan (in X is dat xmodmap) aan een ACPI-call oid. De grote vraag is dan ook: Gebeurt het crashen ook als je gewoon in een text-console zit?

Daarmee kun je uisluiten of bevestigen dat de kernel het probleem is. Wellich dat X de boosdoener is. :)

[ Voor 3% gewijzigd door mOrPhie op 09-10-2004 09:53 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• viper
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 11-02 00:15
Het zijn dus volgens mij geen normale (functie)toetsen. BIj mijn laptop (Asus m3n) had ik ongeveer zelfde probleem, behalve dan dat mijn beeld f*cked up werd.
Die Fn+<toets> genereerd een ACPI event, welke je kernel zeer waarschijnlijk (foutief) afhandelt.. Gelukkig ondersteunt de (gentoo)kernel tegenwoordig asus laptops, dus ik heb 't probleem niet.

't heeft dus wel te maken met acpi. Probeer een met acpi=off als kernel parameter te booten.

[ Voor 9% gewijzigd door viper op 09-10-2004 13:09 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
mOrPhie schreef op 09 oktober 2004 @ 09:50:
[...]
Daarmee kun je uisluiten of bevestigen dat de kernel het probleem is. Wellich dat X de boosdoener is. :)
Nee, hij crasht al tijdens 't bootstrappen, dus nog voordat ik kan inloggen op een console of in X. Echt vanaf 't punt dat de kernel geladen is dus. Tot en met Grub is er niets aan de hand.

Ik heb gisternacht dus een verse kernel gemaakt, inclusief ACPI (al zat dat ook al in de standaard Debian kernelimage uit de apt repository, maargoed) en dat heeft niets geholpen.

Straks probeer ik 't wel even met acpi=off, kmoet nu eerst weg..zucht.
Pagina: 1