Toon posts:

[mobo + processor] Wie helpt mij met flashen zonder flop/cd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey daar.

Ik heb gezocht naar dit onderwerp, maar kon geen antwoorden ervoor vinden. Omdat het enige wat ik kan vinden is dat je de .exe om te flashe via dos moet uitvoeren. Maja hoe kom ik in dos met xp :S Want met veilige modus gaat die gewoon windows in. En een opstartdiskette voor dos kan ikniet maken omdat mijn floppy drive HEEL bizarre doet.
Oh btw, ik gebruik een syntax sv400 moederbord (ja duitse troep :P)
Ik heb dus laatst een AMD Sempron 2400+ processor gekocht voor me ouders pc, maar hij word herkent als een AMD Athlon 1500+. Nu komt dat waarschijnlijk omdat toen ik mijn moederbord kocht, er nog geen sempron bestond en dus nie word ondersteund denk ik. Maja ik dus bios update gezocht, maar dan krijg ik een .zip bestand waar een .bin inzit. Hoe wil ik daaruit gaat flashen? Er zit geen readme of wat bij, alleen dat .bin bestandje. Dus weet iemand mischien een manier om met dit .bin bestandje te flashen zonder een cdrom of floppy te gebruiken? Of een goede update voor het syntax sv400 moederbord? Of een andere manier hoe ik het kan doen zonder cdrom/flop

(Mischien weten jullie ook wat er mis is met mij floppy :S Alles zit goed, hij word detect door windows enzo, kabels zitter er 100% zeker goed in. Maar als ik iets wil lezen eraf zegtie dat r nix inzit. Ik heb ook al floppydrive+kabels uit me andere computer gehaald die het 100% zeker doet. Maar hij blijft zeggen dat er geen flop inzit :S Dus als iemand dit toevallig ook weet, dan help je me ook al een heel eind. :) )

Alvast bedankt!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt echt een bootflop of bootCD nodig om de BIOS te kunnen flashen .. Of je zou de BIOS chip kunnen overhevelen in een andere PC met een werkende floppy/CD drive en dan hotflashen mbv Uniflash. Zie hiertoe de topiclink in de PMG FAQ :)

Wat betreft jouw floppy-probleem, staat de FDD type wel correct ingesteld in de BIOS? Dwz, als 1,44MB floppydrive :)

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03
Aangezien je een awardbios hebt, heb je awdflash nodig om die .bin te flashen.

Een nieuwe floppydrive is ook geen rib uit je lijf waarschijnlijk. Probeer anders een usb-stickje bootable te maken.

Hoe je een bootable CD maakt om te flashen staat in de FAQ.
PMG FAQ

Je kunt ook vanuit windows flashen. Epox en MSI leveren hiervoor de software mee, dus zo gevaarlijk is het niet, denk ik.
Hier heb je wel een aparte tool voor nodig. De windows versie van awdflash. Die kun je hier vinden:
http://skategoat.solidbasics.com/best/files/Award.zip

Ik lees net dat BalusC zegt dat deze tool in principe niet uitwisselbaar is.

[ Voor 29% gewijzigd door AttiX op 08-10-2004 14:10 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14:12
Kun je niet gewoon in de BIOS je FSB op 166 zetten?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AttiX.SkategoaT schreef op 08 oktober 2004 @ 14:01:
Als laatste redmiddel zou je ook vanuit windows kunnen flashen. Hier heb je een aparte tool voor nodig. De windows versie van awdflash. Ik weet zo 123 niet waar je die kunt downloaden.
Gewoonlijk op de website van de mobofabrikant :) Niet alle mobo's ondersteunen het flashen vanuit Windows. Ook zijn de Windows-based flashtooltjes van diverse mobofabrikanten in principe niet uitwisselbaar tussen mobo's van verschillende merken/types.
zetje01 schreef op 08 oktober 2004 @ 14:04:
Kun je niet gewoon in de BIOS je FSB op 166 zetten?
Inderdaad, dat kan ook: http://www.ltcom.com/page...0and%20Syntax%20SV400.htm Dat de CPU niet correct wordt herkend doet helemaal niks af aan diens functionaliteit :)

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 08-10-2004 14:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
nou het probleem is niet de floppydrive, als dat t was had ik allang nieuwe gekocht. Hij werkt ook niet met floppy uit me andere computer. En die floppy drive werkt 100% zeker. Dus ligt aan mobo ofzo.

FDD Staat op 1,44mb 3,5inch jah. goed dus.

En je zegt dat die awdflash windows versie niet uitwisselbaar is? Dus ik kan hem NIET gaan gebruiken voor mijn syntax sv400 moederbord? Of kan dat wel?

• AttiX
Als het programma niet werkt, merk je dat snel genoeg. Je kunt dan bijvoorbeeld al geen backup maken van je huidige bios.

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb nu dus de goede .bin en awdflash.exe. Maar hoe kan ik nu dos starten zonder floppy (opstartdiskette) te gebruiken.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer toch eens enkele Win-based flashtooltjes :) Gewoon zoals AttiX al zegt even een backup maken van de BIOS. Indien dat werkt, dan kan het de BIOS aflezen en dus ook wel ernaar schrijven :Y)

Verder is het ons niet duidelijk waarom je niet kan/wil flashen via een CD/DVD? Is de PC niet voorzien van een CD/DVD drive? Of kan de PC er niet van booten :?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:34
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 14:25:...Maar hoe kan ik nu dos starten zonder floppy (opstartdiskette) te gebruiken.
Het antwoord hierop is al gegeven door AttiX.SkategoaT en BalusC
@BalusC: Ik lees traag && jij zit er boven op :)

[ Voor 13% gewijzigd door 0siris op 08-10-2004 14:30 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 21:00
heb je al in het bios gekeken of de fdd controller zelf aanstaat?
want ik heb het ook een keertje gehad, maar moest toen in advanced configurations de fdd controller enablen.

sorry als het overbodig is

Verwijderd

Topicstarter
hmm dat zie ik nergens hoor...

Maja ik zal even zoeken naar die windows based flash tool.

En waarom niet cd? Omdat in geen van deze 2 pc's een brander zit om die stuff op te zetten. Alleen in een andere pc maar die heb me zus meegekaapt toen ze uit huis ging })

• AttiX
Ik ben op dit moment op stage en zit achter een pc-tje met een Asus P2B moederbord. Ik heb de award winflash uit het live-update pakket van MSI gepakt en heb net succesvol de bios geflashed hier. :D

Had ook niet fout moeten gaan trouwens.. :+

[ Voor 12% gewijzigd door AttiX op 08-10-2004 14:36 ]

• zetje01
Zet gewoon die FSB op 166 (en ga pas flashen als je weet wat je doet)...

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 14:18:
nou het probleem is niet de floppydrive, als dat t was had ik allang nieuwe gekocht. Hij werkt ook niet met floppy uit me andere computer. En die floppy drive werkt 100% zeker. Dus ligt aan mobo ofzo.

FDD Staat op 1,44mb 3,5inch jah. goed dus.
En als je die floppy nu eerst eens met scandisk bekijkt ofzo iets, kan wel zijn dat je floppy gewoon corrupt is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

AttiX.SkategoaT schreef op 08 oktober 2004 @ 14:35:
Ik ben op dit moment op stage en zit achter een pc-tje met een Asus P2B moederbord. Ik heb de award winflash uit het live-update pakket van MSI gepakt en heb net succesvol de bios geflashed hier. :D

Had ook niet fout moeten gaan trouwens.. :+
Woei :D De PC nog wel gereboot trouwens? :P

Verwijderd

Topicstarter
heb je geen linkje naar die windows awdflash? En dat fdd enable heb ik gezocht maar kon het niet vinden.

Verwijderd

Topicstarter
oja en ik heb die jumper omgezet naar 166mhz fsb, dus hij loopt iig al hoger. En ik weet heus wel wat ik doe, maar kep alleen geen flop/cd rom.... En floppy is niet corrupt. Op die andere computer werktie gewoon goed. Leestie m gewoon goed.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 14:50 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 14:48:
heb je geen linkje naar die windows awdflash? En dat fdd enable heb ik gezocht maar kon het niet vinden.
Die heeft hij al eerder in dit topic gepost :)

• zetje01
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 14:49:
oja en ik heb die jumper omgezet naar 166mhz fsb, dus hij loopt iig al hoger.
Dan ben je toch klaar?

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-06 21:00
is een bootable usb stick ook geen optie ?

Verwijderd

Topicstarter
ah sorry had die link niet gezien :) Ik ga nu even proberen, thx alvast.

Verwijderd

Topicstarter
Ah! hij werkt :) Thx mannen voor de snelle replys :)
Pagina: 1