Toon posts:

Config PPP en MacTCP installeren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oude MACplus staan. Er hangt een 20 mb hd aan het apparaat. Ik wil er graag mijn mail op ontvangen e.d.
Ik had op marktplaats een phoneNET adapter besteld om die vervolgens met een null modem kabel te verbinden met mijn server.

Deze site gevonden met instructies enzo:
http://www.jagshouse.com/GetYourCompactMacOnTheWeb.html

Helaas lukt het me niet omdat de diskdrive van de mac geen PC diskettes pakt.
Toen heb ik het met de volgende programma's geprobeerd:
MACopener
MACdrive
Mac trans

Geprobeerd diskette als mac te formatteren met deze programma's.
Het mocht niet baten.

Heeft iemand hier ervaring mee?
En mocht de drive gewoon te oud zijn, is deze dan te vervangen voor een andere zodat ik nieuwere diskettes kan gebruiken?

Afbeeldingslocatie: http://www.stateoftheark.co.nz/images/apple_mac_plus.jpg

Alvast bedankt beste tweakers.

• osx
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-02-2025

osx

[quote]Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 11:55:Heeft iemand hier ervaring mee?
En mocht de drive gewoon te oud zijn, is deze dan te vervangen voor een andere zodat ik nieuwere diskettes kan gebruiken?
quote]

Ik weet niet wat je geprobeerd hebt. Mind you; deze mac kan geen HD diskettes lezen. Je zult dus als je alleen HD's hebt liggen, het gaatje af moeten plakken (nee, niet de schrijfbeveiliging, de andere) zodat je pc weet dat het een 720 kb diskette is. Voor de zekerheid kan je die op 400kb mfm (of was het nu mfs) formateren. Ik kan me indenken dat deze ook niets snapt van hfs namelijk.

De drive vervangen is mogelijk, alleen is de vraag of je roms een hd diskette ondersteunen. Ik denk het niet.

Verwijderd

Topicstarter
Oh man ik heb weer vanalles geprobeerd met diskette's maar dat gaat me toch niet lukken op deze manier. Heeft er iemand misschien MAC tcp en Config PPP voor me op een disk?
En weet misschien iemand anders een oplossing?

• osx

osx

[b][message=21851456,noline]Oh man ik heb weer vanalles geprobeerd met diskette's maar dat gaat me toch niet lukken op deze manier. Heeft er iemand misschien MAC tcp en Config PPP voor me op een disk?
En weet misschien iemand anders een oplossing?
Als je nou vertelt _wat_ je allemaal geprobeerd hebt, kan ik je misschien helpen. En natuurlijk de exacte foutmelding c.q. reactie van de mac op de verschillende handelingen. Ik heb nog nergens gelezen dat je getest hebt of de mac drive uberhaupt diskettes herkent. Als je mac diskettes hebt, stop die er eens in. Verschijnt ie op het bureaublad? Hoor je de kop zoeken... enz.

Wat gebeurd er als je een HD diskette neemt, gaatje van HD herkenning met zwarte tape afplakken, formateren in de mac en vervolgens plaatsen in de pc.

Dus,
1) welk type diskettes heb je gebruikt. 720 K of 1.4 MB. Bij 1.4 MB gaatje afplakken en als 800 kb formatteren.
2) ik neem aan dat je mac wel op start. Als dit niet het geval is, heb je wel meer nodig dan alleen tcp en config ppp op diskette.
3) welk systeem draait er nu op die machine. 6 of 7? Zit er niet iets op als macdos ofzo. Ondanks dat het systeem standaard geen dos diskettes leest, hadden veel macs indertijd wel een software tooltje draaien hier voor.
4) volgens mij heb je niks aan een phonenet adapter. Die wordt gebruikt voor localtalk netwerken en ik denk niet dat je een bijbehorende kaart in je pc hebt zitten. Ik denk dat je meer gebaat bent met een null modem serial kabel, met aan de ene kant een minidin-8 aansluiting en aande andere kant een db9 of db25 (toch?) aansluiting. Ik had vroeger zo'n kabeltje in elkaar gebakken voor verbinding tussen mijn Atari Mega St en een Mac plus om software via zterm over te pompen. Op de atari draaide ik een mac emulator (had een kastje met macroms op de rom poort van de atari zitten ;-)

Misschien even een maandje wachten: 20 november is er weer een klokhuisdag (www.klokhuis.nl) waar je alles wat jij nodig hebt ongetwijfeld kan vinden. Seriele kabels, verloopblokjes, systeemsoftware etc. Alles voor een appel en een ei.

Verwijderd

Topicstarter
De mac herkent diskettes, en ik kan ze op het apparaat ook formatteren als mac. Het is mogelijk er dan iets op te zetten.
Ik heb met de bovenstaande programma's op mijn laptop de diskette proberen te lezen maar dat was niet mogelijk.
Andersom heb ik het dus ook geprobeerd. Formatteren op mijn laptop met macformat en macdrive. Deze waren onleesbaar op mijn macje en vroeg per direct of ik ze wilde formatteren. Daarbij kon ik kiezen uit HD en DD.

Ik heb het gaatje af geplakt met tape. Rode tape, maar het lijkt me dat dat niets uit maakt. Het zijn dus HD 1.44 diskette's die ik heb gebruikt. Ook vond ik nog een oude 720 disk en heb daar hetzelfde mee gedaan. Ook dit werkte niet.

Mijn mac start gewoon op. Het systeem staat op de 20mb hd die er los op aangesloten is.
System 4.3(n-1) geeft ie aan. Ik ben er niet zeker van of dit klopt. Finder is: N-1 6.1.

Het is wel mogelijk om daarmee het net op te kunnen aangezien je dat apparaatje ook als modem kan gebruiken. Ook te lezen op die site met instructies over het online krijgen van een oude mac. Vandaar dat ik dus MACtcp en ConfigPPP nodig heb.

• osx

osx

Ik heb het gaatje af geplakt met tape. Rode tape, maar het lijkt me dat dat niets uit maakt. Het zijn dus HD 1.44 diskette's die ik heb gebruikt. Ook vond ik nog een oude 720 disk en heb daar hetzelfde mee gedaan. Ook dit werkte niet.
Hmm, dan is het aan de mac kant in ieder geval goed. Kennelijk werkt het aanmaken van een mac flop op de pc niet meer. Da's ruk. Ik denk dat je twee opties houdt:

1) misschien is er iemand hier op het forum die je een setje diskettes wil lenen of een kopietje wil trekken. Desnoods alleen van mactcp en config ppp.

2) klokhuisdag
Mijn mac start gewoon op. Het systeem staat op de 20mb hd die er los op aangesloten is.
System 4.3(n-1) geeft ie aan. Ik ben er niet zeker van of dit klopt. Finder is: N-1 6.1.
Dat lijkt me OK. Ik heb vroeger volgens mij met sys 3 en finder 4 gewerkt. Weet niet of bij finder 6 ook een system 6 hoort. Als het goed is kan je als je systeem hoog genoeg is (6.0.8 meen ik) multifinder draaien. Dan kan je meer programma's tegelijk draaien. Was wel erg primitief, in 7.1 is het beter geregeld allemaal
Het is wel mogelijk om daarmee het net op te kunnen aangezien je dat apparaatje ook als modem kan gebruiken. Ook te lezen op die site met instructies over het online krijgen van een oude mac. Vandaar dat ik dus MACtcp en ConfigPPP nodig heb.
Ik kan zo snel die info niet vinden. Kan je mij de link geven waar je dat gelezen hebt. Ik blijf er bij dat wanneer je een phonenet adapter hebt je een kastje hebt, die je aansluit op je seriele of printer poort, en mogelijkheid biedt om macs te koppelen via platte telefoonsnoeren in plaats van localtalk bekabeling. Voordeel indertijd was dat het via de bestaande patchpanelen allemaal te regelen was. Phonenet adapters hebben rj11 connectoren (2 stuks) voor het daisy-chainen van computers en printers. Op de uiteinden van het netwerk moeten afsluitweerstanden geplaatst worden (a la coax), localtalk had iets apartere connectoren (rond) en hadden meestal automatsche aflsuitweerstanden voor ease-of-use. Beide systemen gebruiken de seriele poort (modem of printerpoort maakt niet uit, zijn allebei serieel), maar gebruiken alleen de tx+, tx-, rx+ en rx- pinnen. Printers en modems gebruiken over het algemeen ook de handshake lijnen. Vandaar dat ik de link even niet zie tussen phonenet adapters en modems. In een phonenet adapter zit niet meer dan een printplaatje met twee trafootjes. Dat je configppp nodig hebt wijst op gebruik van een modem, of slip. Met slip heb je genoeg aan een null modem serial cable lijkt me.
Pagina: 1