[Access (2000)] Een nieuwe Autoformat?

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-08 21:48
Hey,

Ik weet niet wat jullie er van vinden, maar ik vind die autoformats van Access nogal beperkt. Voor puur zakelijk gebruik is dat misschien wel voldoende, daar wil je niet te veel franjes. Maar voor een DB die je thuis gebruikt (filmcollectie of wat dan ook) is dat echt maar povertjes.
Ik zou dus graag zelf een Autoformat aanmaken, maar tot nu toe zie ik maar één mogelijkheid, en dat is één voor één elk object gaan aanpassen. Wat de achtergrond betreft, ik vind nergens waar je die kan aanpassen? Heeft er iemand wat tips voor me?

Tnx,
Firecracker

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik kan prima uit de voeten met die autoformats. Wat wil je dan, wat je niet lukt?

* Boss vindt de vraagstelling een beetje vaag.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• FirecrackerBE
-Hoe kan ik mijn achtergrond aanpassen (als achtergrond een foto of zo)?
-Hoe kan ik mijn kleurenschema dan aanpassen (op een betere manier dan elk object apart)?

Dit zowel voor Forms als voor Rapporten (want die zien er meestal ook niet erg aantrekkelijk uit).

Alvast bedankt,
Firecracker

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Oooh... de autoformat van een formulier als geheel?

Dat moet je niet automatisch doen. Als je een beetje iets leuks wilt maken van je formulier moet je gewoon zelf aan de slag. Bij je formuliereigenschappen kan je opgeven wat je als achtergrond wilt hebben etc. etc.

Als ik een nieuwe database maak, begin ik meestal met het maken van 1 leeg template formulier. Dat kan je dan daarna steeds kopieren als je een nieuw formulier maakt. Is alleen wel lastig als je achteraf je layout toch anders wil.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• FirecrackerBE
Ja, ok, ben het nu zo aan het doen. Alleen gaat Access toch echt wel slecht om met afbeeldingen :p . 2 fotootjes erin en hupla, 17 MB database. Zal maar eens zien voor iets anders.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Afbeelding op de achtergrond van een formulier?

Snap ook niet waarom je dat zou willen.
Hooguit een klein logo ergens in de hoek, maar meer ook niet. Maak eerst bmp-tjes van plaatjes die je evt wil gebruiken.

Wat je ook kan doen (als je 1 plaatje hebt dat je op ieder formulier wilt gebruiken) is het plaatje op slechts 1 formulier plaatsen en daarna het plaatje via code steeds kopieren naar de andere formulieren bij het openen. Scheelt ook een hoop ruimte!

• FirecrackerBE
Misschien kan ik beter mijn form exporteren naar een HTML pagina en daar mijn gewenste uiterlijk opbouwen?

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Dat hangt dan weer helemaal af van wat je met de database wilt doen.

• FirecrackerBE
Eigenlijk wil ik een DBtje maken van mijn CDtjes met de bijhorende liedjes.
Ik heb ondertussen wat teveel daarvan en het begint moeilijk te worden om nog te weten waar ik een liedje precies kan terugvinden.

Momenteel heb ik dus 3 tabellen:
tblDisc, tblDiscTrack en tblTrack

tblDisc: DiscID, DiscName, DiscYear, DiscNotes
tblDiscTrack: DiscTrackID, DiscID, TrackID
tblTrack: TrackID, TrackName, TrackArtist, TrackYear, TrackNotes

tblDiscTrack is natuurlijk de middentabel, die de beide andere moet koppelen.

Ik weet eigenlijk niet zeker of dit wel een goeie manier is, dus als er suggesties zijn... .

Verder wil ik mijn DB natuurlijk niet te zwaar belasten met afbeeldingen e.d., maar als het eventjes zou kunnen zou een leuk achtergrondje toch mooi meegenomen zijn (zoiets als een eenvoudige Wallpaper van een 200 KB of zo?). Als je dit in Access 2000 zelf doet wordt de DB belachelijk groot.
Daarom is het misschien aangewezen om mijn forms in Internet Explorer te krijgen, maar ik weet niet zo goed hoe? Ik heb ooit wel wat ASP gehad, maar dat is al even geleden en niet zo fris meer in mijn geheugen (lees: ik kan me amper nog voorstellen wat ik toen precies deed :( ).
Een beetje hulp zou dus welkom zijn :).

Groeten, en alvast bedankt voor alle advies,
Firecracker

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk dat als je een achtergrond plaatje maakt in bmp formaat, en als je dat op 1 formulier zet, dat het dan best nog te overzien is.

Overigens zijn er hele goede share-ware programma's om CD collecties in bij te houden. Die hebben dan ook nog vaak de mogelijkheid om na het inserten van de cd in de speler zelf alle album info op te zoeken op internet.

Maar om met Access te oefenen is dit wel een leuke database. Zoals je de tabellen nu hebt, dus met die tabel tblDiscTrack, heb je de mogelijkheid om 1 track op verschillende albums te zetten. Weet niet of dat je bedoeling is, anders kan die tabel weg...

• FirecrackerBE
-Deze DB is inderdaad ook bedoeld om een beetje te oefenen.
-Kan je mij een goed voorbeeld geven van zo'n programma? Kwestie van eens te kijken wat er zoal mogelijk is (niet dat ik dat zelf zou kunnen maken, maar goed...)
-Het is inderdaad de bedoeling om 1 track op meerdere discs te krijgen, alleen zie ik nog niet goed hoe ik dat precies in mijn forms moet krijgen? Momenteel is het zo dat als ik op 2 verschillende discs 1 zelfde track wil zetten dat ik dan een melding krijg dat dit Duplicate values zou geven en dus niet kan. Ik moet dus ergens in de eigenschappen van mijn tabellen de waarde Indexed aanpassen denk ik, maar ik weet niet waar?

Pagina: 1