Internet verdelen, router of switch of whatever??

Pagina: 1
Acties:

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 17:20
edit: leuk, in verkeerde forum gepost...

We zitten hier met situatie dat er 1 pc beneden staat en 1 boven.

beneden komt de kabel (chello binnen) en beneden staat het modem.

Nu willen we dus verbinding verdelen over pc beneden en pc boven.. maar we willen niet dat er een tweede kabel van boven naar beneden moet. Ik heb nu namelijk wel twee netwerk kaarten en zou dus een linkkabel tussen die 2de ethernet kaart en de ethernet kaart in de pc beneden kunnen doen maar dan moet er dus een kabel van boven naar beneden erbij en dat willen we niet.

Ik ben nu alleen beetje verward of ik nou een router of switch ofzo moet hebben. Ik wil namelijk dus dat die router of switch gewoon beneden komt te staan, want als ie op mn pc aangesloten moet worden heb ik er nog niets aan.

Ik wil dus:

kabelmodem beneden> router/switch beneden> 1 kabel naar pc boven, 1 kabel naar pc beneden

en dus gewoon een apparaatje waar je ethernetkabel tussen de modem en switch pleurt en dan twee kabels tussen de pc's en de switch/router

dus wat moet ik hebben? ik heb faq gelezen en gezocht maar wordt er niet veel wijzer van.

[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 08-10-2004 11:27 ]

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-02 12:56

Verwijderd

een router is hier toch gewoon goed voor?
Je moet even kijken welke router er op je modem kan (vrijwel alles).
En dan is het gewoon een kwestie van aanleggen en configureren.

Dit is eigenlijk allemaal vrij (of nogal) basic.

Daarom:

Hoe deel ik Internet ? ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 11:29 ]

• Hertog_Martin
ok ik ben dom bezig, ten eerste had ik de faq van internet en telefonie gelezen inplaats van network troubleshooting, ten tweede post ik het in verkeerde forum..

anyway, een router werkt dus wel helemaal zelfstandig? je hoeft hem dus niet aan je pc te koppelen (ik lees steeds iets over configureren, firewall instellen etc, lijkt me dat je hem daarvoor op je pc moet aansluiten wat ik dus niet wil)

enige wat ik dus hoef simpel gezegt is een doosje met 1 draadje ingang vanaf het modem en 2 of meer uitgangen voor naar de verschillende computers :)

en vergeef me voor de n00bigheid.. heb niet geslapen ;)

Verwijderd

Een router werkt echt prima!

Gewoon nicjes in je pc duwen (tenzei je ze al hebt),
kabeltjes trekken en aansluiten (gewoon UTP)
En gewoon netjes de manual van de router uit werken en doorlezen,
dan is het echt allemaal zo gedaan :)

• AlterMann
Je wil dus een router.
Touwtje uit je modem gaat naar je router, vanaf je router een touwtje naar pc1, en een touwtje naar pc2..
Router werkt idd zelfstandig.. Je koppelt em niet aan je pc, maar je koppelt je pc aan je router :P Eerste keer moet je de router wel instellen met pc1 (of 2 :P) maar daarna hoef je dr niks meer aan te doen, en kunnen de pc's onafhankelijk van elkaar internetten.

Zo, leuk verhaaltje voor je van een mede-niet-slaper :P

• Hammer31
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-12-2023
Zoals al vermeld een router dus.
Eigenlijk een router met ingebouwde switch.
Je dient bij Chello wel je MAC-adres van je NIC te klonen naar je router om de verbinding te laten werken.

Wat je ook kunt doen, is een draadloze router. Je dient dan wel ook een draadloze netwerkkaart in beide PC's te doen. Scheelt je wel kabels trekken.

Maak iets te groot en sla er dan net zo lang op totdat het wel past...

• Hertog_Martin
BobR13 schreef op 08 oktober 2004 @ 11:45:
Je wil dus een router.
Touwtje uit je modem gaat naar je router, vanaf je router een touwtje naar pc1, en een touwtje naar pc2..
Router werkt idd zelfstandig.. Je koppelt em niet aan je pc, maar je koppelt je pc aan je router :P Eerste keer moet je de router wel instellen met pc1 (of 2 :P) maar daarna hoef je dr niks meer aan te doen, en kunnen de pc's onafhankelijk van elkaar internetten.

Zo, leuk verhaaltje voor je van een mede-niet-slaper :P
maar om de router in te stellen moet je hem dus wel eerst aan je pc hangen?

• AlterMann
Jup

edit:
Maar dat moet toch wel, want die pc wil internetten via de router.. Dus tja.. Moet toch wel :P

[ Voor 95% gewijzigd door AlterMann op 08-10-2004 11:52 ]

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Hertog_Martin schreef op 08 oktober 2004 @ 11:51:
[...]

maar om de router in te stellen moet je hem dus wel eerst aan je pc hangen?
OM de router te configureren hang je hem aan je PC d.m.v. een netwerkkabel, maar dat moest toch al, je wilt immers internet delen.

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hertog_Martin schreef op 08 oktober 2004 @ 11:38:
anyway, een router werkt dus wel helemaal zelfstandig? je hoeft hem dus niet aan je pc te koppelen (ik lees steeds iets over configureren, firewall instellen etc, lijkt me dat je hem daarvoor op je pc moet aansluiten wat ik dus niet wil)
quote]

Om het ding te configgen zul je hem sowieso aan de pc moeten hangen (moet toch gebeuren als je er je UTP kabel invrot, dus zie het probleem niet zo).

• Hertog_Martin
ja ok dan is het geen probleem natuurlijk :)

dacht dat je misschien via usb ofzo moest aansluiten om te configureren.

ok dan is het duidelijk :)

• Hertog_Martin
routertje is aangeschaft en het werkt :)

thnx voor de opklaring
Pagina: 1