[Netwerk/DNS/Gateway] Probleem met delen van Internet

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022
Beste tweakers,

Thuis ben ik bezig om een nieuw netwerk op te zetten, die voor zakelijke en privé doeleinden beschikbaar moet zijn. Er is één server (w2k server, "InetServ") die als file- en internetserver dient, tevens wordt hier centraal gebackupped.

Situatie
De situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://www.dj-ronald.nl/images/HomeNetwork.gif
De server heeft 2 netwerkkaarten, één daarvan is verbonden met de switch voor het lokale netwerk, de ander is verbonden met de kabel modem. De IP configuratie zoals boven te zien is, werkt goed. Ik kan pingen op lokale DNS namen / IP adressen en drive-mappings maken naar de server.

Probleem
Het probleem is dat de werkstations niet kunnen internetten. Heel waarschijnlijk heeft dit te maken met de DNS / Gateway configuratie. Ik kom daar namelijk niet uit en begrijp niet goed hoe dit moet. In verband met beveiliging (firewall) van de werkstations moeten de werkstations internetten via de server. Voor het testen staat de firewall op dit moment niet aan.

In dit geval moet de server dus functioneren als DNS forwarding/server en Gateway. Wat doe ik fout? Wie kan helpen?

An assumption is the mother of all fuck-ups

Verwijderd

Wat gebruik je voor internettoegang? ISA?

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 21:52
haal de gateway bij netcard 2 eens even weg en probeer het dan nog eens.

[ Voor 28% gewijzigd door pierce op 08-10-2004 10:44 ]

5564

• RpR
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 10:39:
Wat gebruik je voor internettoegang? ISA?
Internet toegang gaat niet via een proxy client/server. Het gaat puur via de ingestelde Gateway en DNS Server (InetServ, 192.168.23.1).

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:09
Ik zie in je plaatje niet of je de Routing and Remote Access Service wel hebt draaien op je server.

• RpR
kwiebus schreef op 08 oktober 2004 @ 10:54:
Ik zie in je plaatje niet of je de Routing and Remote Access Service wel hebt draaien op je server.
Klopt, maar deze service draait wel. Kun je mij vertellen wat die service precies doet?

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-05 21:52
DjRp schreef op 08 oktober 2004 @ 10:56:
[...]

Klopt, maar deze service draait wel. Kun je mij vertellen wat die service precies doet?
misschien moet je eerst zelf eens het help bestand van MS lezen... 8)7

5564

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06:09
Lees dit anders eerst eens door.

• RpR
kwiebus schreef op 08 oktober 2004 @ 11:00:
Lees dit anders eerst eens door.
Thanx, kom ik vast een heel eind mee.

Verwijderd

Sorry hoor, maar dit is best wel basic. Zomaar een server neerplempen opzich is niet iets waarmee je direct kunt werken. Je moet eerst natuurlijk die internetverbinding delen (ICS of RRAS/NAT).

Oh, en die Gateway bij NIC2 in je server moet inderdaad weg, zo gaat het niet werken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.