[Ervaringen] Netwerkbeheer via Ghost/Drive Image/MS SMS?

Pagina: 1
Acties:

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
Binnen het bedrijf heb ik samen met 2 anderen zo´n 80 PC´s te onderhouden. Er zijn vaak kleine problemen die veel te veel tijd kosten. Zeker als er bijv. software geinstalleerd moet worden. De updates van windows gaan al wel via SUS 8) .

Nu zoek ik een oplossing om gemakkelijk een nieuwe software te distribueren over mijn netwerk heen. Domein server draait op NT4 en de clients op XP Pro. Ik heb zelf al zitten zoeken en heb een passende oplossing van Microsoft gevonden genaamd SMS server. Na het lezen van de whitepapers lijkt me dit toch een vrij complex pakket. En gezien wij met 'maar' 80 man werken wat overdone naar mijn mening.

Nu kan ik ook naar Ghost of Drive Image kijken. Echter in hoeverre is een PC te klonen. Hoe is bijv. op een PC een certificaat te behouden bij opnieuw klonen via Multicast op het netwerk. Of de Licentiecode van windows oid.

Wat zijn jullie ervaringen? Zijn er betere oplossingen :? ?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Ik heb hier geen ervaring mee, maar je zou eens contact op kunnen nemen met de systeembeheerder op mijn school, we hebben 30 identieke pc's die bij iedere boot een verse image krijgen, misschien kan hij je er iets over vertellen. (Het netwerk draait trouwens op Novell NetWare 6.5)

Zijn e-mailadres is Drielen (apestaartje) gymnasiumbreda (punt) nl.

We are shaping the future

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ghost Enterprise Edition is your friend

Wij gebruiken het met succes voor zowel het imagen/restoren van 300 werkplekken, als voor applicatiedistributie dmv packages. Lees de specsheet eens door bij Symantec op de site.

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-08 21:44

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

Nu kan ik ook naar Ghost of Drive Image kijken.
Maak het jezelf even makkelijk. ;)
De nieuwste Ghost is Drive Image 7. Mischien kleine aanpassingen, maar zover ik heb vernomen zit er nu gewoon een Ghost sticker op.

Powerquest is overgenomen door Symantec (Helaas), dus je hoeft niet meer naar beiden te kijken.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

ilovetechno schreef op 08 oktober 2004 @ 09:41:
Nu kan ik ook naar Ghost of Drive Image kijken. Echter in hoeverre is een PC te klonen. Hoe is bijv. op een PC een certificaat te behouden bij opnieuw klonen via Multicast op het netwerk. Of de Licentiecode van windows oid.
Paar kleine dingen die absoluut niet van belang zijn bij large scale imaging :+ (duh :P dus wel)

sids
hardware verschillen

#define teveel moeite qua software?
Om nou bij elke uitbreiding/verandering aan software al je images voor de verschillende hardware platforms te gaan bijwerken en opnieuw te deployen....

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 09-10-2004 17:16 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 12:49
MissingDog schreef op 08 oktober 2004 @ 20:45:
Ghost Enterprise Edition is your friend

Wij gebruiken het met succes voor zowel het imagen/restoren van 300 werkplekken, als voor applicatiedistributie dmv packages. Lees de specsheet eens door bij Symantec op de site.
Dit werkt dus ook goed bij kleine aanpassingen? Bijv. een INI file dat aangepast moet worden.

Als ik de cliets weer restore ben ik dan bijvoorbeeld genoodzaakt de printers opnieuw te installeren? Op symantec.com wordt ik helaas ook niet echt wijzer?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ga jij écht voor 1 (één, uno one) lullig ini filetje een pc compleet re-imagen?

Sheez.... 't moet niet gekker worden hier.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Sjoq
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-07-2023
Is er geen simpele manier?

Volgens mij is sms server nou ook weer niet zo moeilijk...
Je moet alleen weten wat je doet.

Ik zou het wel in een testomgeving proberen :D

Linux is zo cool dat ik het koud heb

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sjoq schreef op 09 oktober 2004 @ 20:34:
Is er geen simpele manier?
Sure as Hell ;)

beetje loginscripting (kix) kan wonderen doen..
En anders zijn er zat 3rd party tools waar je software / inventory / management mee kan doen.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Je kan natuurlijk op de server voor de INI-bestanden een map aan laten maken, en die bij het inloggen naar de betreffende map op het workstation kopiëren.
Voor één INI-file een image maken is inderdaad een beetje overdreven...

We are shaping the future

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
ilovetechno schreef op 09 oktober 2004 @ 18:38:
[...]

Dit werkt dus ook goed bij kleine aanpassingen? Bijv. een INI file dat aangepast moet worden.
Voor een INI file zou je een los AI package kunnen maken, of zoals BackSlash32 al aangeeft...een KIX (login)script kunnen gebruiken wat je aanroept.
Als ik de cliets weer restore ben ik dan bijvoorbeeld genoodzaakt de printers opnieuw te installeren? Op symantec.com wordt ik helaas ook niet echt wijzer?
Ook je printers kan je laten installeren vanuit een loginscript...of je zet ze gewoonweg in 't image geinstalleerd erbij, net zo makkelijk. Met Ghost Enterprise kan je systemen automatisch met de juiste PC-naam en een nieuw gegenereerde SID in een NT-domain aanmelden met een nieuwe/oude computernaam. Het ondersteunt Wakeup-on-LAN, dus je kunt makkelijk overnight een nieuwe install laten uitrollen.
Pagina: 1