Promise SX4000 en Promisa ATA66 - Verkeerde boot controller

Pagina: 1
Acties:

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Gisteren heb ik mijn SX4000 Raid5 controller binnen gekregen en in m`n server geplaatst, tijdens het booten bleef het systeem hangen, maar na een ps2 muis geplaatst te hebben deed hij het wel. (heel vaag zonder muis, stopt hij gewoon na het detecteren van de disken)

Maar uiteindelijk heb ik dus een raid5 array kunnen maken.

Nu heb ik echter het probleem dat er 2 controller in m`n server zitten.

In pci slot 1 zit een Promise ATA66 controller met daarop:

Primairie Master - Seagate 20GB Boot Disk
Secundairie Master - IBM 80GB VOL2
Secundairie Slave - IBM 80GB VOL3

In pci slot3 zit een 3com90x

In pci slot 4 zit de Promise SX4000

IDE1 - IBM 160GB
IDE2 - IBM 160GB deze 3 zitten in een Raid5 Array
IDE3 - IBM 160GB

Nu is het zo dat de Promise SX4000 als 1e controller gevonden wordt en daar wordt dus ook als 1e van geboot, maar m`n bootdisk zit op op de ata66 controller, als ik de kaarten omwissel in de pci sloten dan komt de pc niet voorbij updating dmi data (of hoe noem je dat pnp lijstje) en kan ik dus ook niet booten.

Nu heb ik daarom m`n bootdisk maar aan de ata33 controller die onboard zit gehangen zodat ik in ieder geval kan booten.

Maar nu wil ik graag booten van de ata66 controller omdat gewoon 2 keer zo snel is. (de ata66 controller wil ik dan later vervangen voor een mirror controller)

Maar ik kan geen optie vinden om de array die ik op de sx4000 maak niet bootable te maken. Als iemand tips of ideeen heeft graag.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt. Dus, hou de primaire partitie op die ene bootdisk op de ATA66 controller actief en de-activeer alle andere primaire partities van de andere schijven :) Dit kun je met o.a. PMagic doen.

• raymonvdm
Hmm is opzich ook een idee dat ga ik eens proberen, dat ik daar zelf niet aangedacht heb.

En dan ga ik voor later een moederbord zoeken met GLAN, Promise ATA Raid0/1 controller en een P4 processor.

Iemand daar nog tips voor bij voorkeur een goedkoop moederbord (asus?) maar wel met bovenstaande functies en stabiliteit. Zelf zat ik nog te kijken naar de intel woodruff maar die is toch nog 200 euro. En er zijn al bordjes vanaf 60 euro.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Iemand daar nog tips voor bij voorkeur een goedkoop moederbord (asus?) maar wel met bovenstaande functies en stabiliteit.
www.asus.com.tw Kan niet missen ;)

• voort4444
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-10-2025
volgens mij is het ook zo dat je in de fastbuild-utility van de fasttrak aan kan geven of de array die je er aan wil hangen boot-baar moet zijn of niet, dan zal hij hem wel als eerste blijven controleren denk, maar volgens mij moet hij dan gewoon inderddad verder zoeken tot je systeem wel de boot-bare schijven tegenkomt.

Mako4444

• raymonvdm
IK heb gekeken en je kan wel opgeven vanaf welke array die moet booten maar niet dat ie niet van een array moet booten.

Kan iemand bevestigen dat de SX4000 inderdaad maar 4 disken ondersteund ?

Of kan ik er toch nog 2 aan ide4 hangen volgens het master slave principe ?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

raymonvdm schreef op 08 oktober 2004 @ 10:02:
Kan iemand bevestigen dat de SX4000 inderdaad maar 4 disken ondersteund ?
Promise SX4000 slechts 4 disks aan te sluiten ? :)

• raymonvdm
Helaas het trukje om de partities van de sx4000 controller niet active te maken dan wel veranderen in logical drive werkt niet. hij probeert nog steeds te booten vanaf de sx4000 controller en niet vanaf de ata66 controller.

Denk toch dat ik binnenkort m`n server maar eens een bord upgrade moet geven, nu alleen nog een geschikt bord uitzoeken.

Als ik overigens probeer te ghosten van m`n losse disk naar m`n raid5 dan heb ik een snelheid van 60mb/min doe ik dit naar een mirror dan haal ik 120mb/min

Wat zijn nu snelheden die ik hoor te halen en in welke pci slot is het slimste om de controller in te steken? het is een P3 650 bord met 4 pci sloten.

Slot 1 is leeg
Slot 2 is SX4000
Slot 3 is 3c90X
Slot 4 is leeg
Slot ISA1 is 3c509
Slot ISA2 is Teles 16.3

En 3 keer IBM 160GB/8MB/7200 toeren disken.

[ Voor 42% gewijzigd door raymonvdm op 08-10-2004 23:22 ]

• raymonvdm
Hmm alles draaid nu redelijk,

Ik heb de ata66 controller verwijderd en de bijhorende disken, ben ik 1 voor 1 aan het kopieren, de boot disk heb ik gehost (duurde 4 uur) en de rest kopieer van de onboard ata33 controller naar de raid5. Alles draaid nu dus op raid 5 totdat ik een moederbord heb wat wel overweg kan met 2 promise controllers.

Nu kan ik alleen niet meer zien wat m`n drive temps zijn iemand enig idee hoe ik dit weer voor elkaar kan krijgen ? motherboard monitor ziet ze namelijk niet omdat ze met z`n 3e 1 virtual drive van 3**GB zijn.

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-03 09:27

ranzige pad

kwaaak kwaak

achteraf had je dus toch beter de Highpoint RocketRaid 454 ATA 133 Raid controller moeten kopen, had je minder problemen gehad. Totaal 8 schijven op 1 kaart. Ook was de belasting voor je PCI bus beter geweest.

ref vorgie converstatie: Promise of Highpoint

HT & NAS & Inventaris

Pagina: 1