[Sendmail] Selectief relayen toestaan *

Pagina: 1
Acties:

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-08 20:04
Wie oh wie kan mij een beetje op weg helpen.

Ik zou graag willen weten waar ik informatie kan vinden , of waar ik naar moet zoeken om het volgende te kunnen realizeren (mits het überhaubt kan natuurlijk ;))

Ik werk met sendmail-8.13 op een slackware machine. Momenteel heb ik 2 mailservers draaien. 1 voor interne mail (met een eigen verzonnen TLD , dit is dus een aparte server met redhat) en 1 voor mail te kunnen ontvangen en verzenden naar het internet (met een geldige TLD)

Nu wil ik eigenlijk de mail server die puur voor interne mail is (met een eigen TLD) weg doen. Maar dat kan alleen als ik het onderstaande kan instellen.

De users die mail hebben zijn aangemaakt op het systeem. Maar waar kan ik nu opgeven welke users wel , en welke users niet naar buiten (naar het internet) mogen relayen. Ik wil namelijk het naar externe mail adressen sturen beperken tot een selectieve groep mensen. Intern mailen mag iedereen.

Het mooiste zou zijn dat je ze lid kan maken van een unix_group o.i.d.

Is zoiets mogelijk met sendmail? En in welke richting moet ik het zoeken?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Had je Google al eens bekeken?

[google=sendmail restrict relay] Volgens mij staat hier al flink wat tussen :)

[SENDMAIL] Gecontrolleerd users laten mailen.. > [Sendmail] Selectief relayen toestaan *

[ Voor 32% gewijzigd door Spider.007 op 08-10-2004 09:20 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• om3ega
Ik ga gelijk even zoeken. Ik heb nogal moeite (blijkbaar) met het verwoorden van hetgeen wat ik wil .... :) ... Bedankt alvast!

• om3ega
Ik kom er toch zo 1.2..3. niet uit.. Ik kom mijn vraag nog een keer tegen bij een andere gebruiker maar ook daar staat geen oplossing o.i.d. bij helaas.

Wat ik wel tegenkom is het kunnen relayen van andere mail servers , maar dat is niet het gene wat ik wil. Ik wil selectief bepaalde users wel extern kunnen laten mailen , en andere alleen lokaal (en die users zijn aangemaakt op het mail systeem als unix gebruikers)

Ik zat dus zelf te denken aan een systeem waarbij je ze lid kan maken van een group.

[ Voor 8% gewijzigd door om3ega op 08-10-2004 11:12 ]

• xzenor
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

laten relayen per ip range of adres is wel mogelijk.... maar per user? dan zou je iets van authorisatie in moeten gaan stellen in sendmail.. ik weet niet of sendmail dat wel kan eigenlijk..

edit:

Het moet blijkbaar wel kunnen want xs4all draait het ook en daar kan je remote gebruik maken van de smtp server om te relayen dmv authorisatie.
blijkbaar is het dus wel mogelijk..
Vaag eigenlijk, ik had verwacht dat xs4all wel postfix of qmail zou gebruiken.
Het kan natuurlijk ook een valse banner zijn.... hmmm....

[ Voor 48% gewijzigd door xzenor op 08-10-2004 11:19 ]

• om3ega
Zijn er mail server die dit wel kunnen? Qmail ofzo? Ik ben niet te beroerd om naar wat anders te kijken nl. :)
Pagina: 1