Apple Remote Desktop = vnc?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:35

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik heb sinds kort op mijn stage een vrij oude iMac (G3 233 met 192 mb RAM?). Na een korte periode van brak reageren en een keer helemaal niet reageren heeft de systeembeheerder bij ons er MacOS 10.3 opgezet (er stond 10.2.8 op).
Nou kwam ik onder Systeem Voorkeuren de term Apple Remote Desktop tegen. Dit leek mij een verkapte vorm van VNC, maar ik kon vanaf een windows machine thuis geen connectie maken met de iMac op mijn stage met een VNC vieuwer.
Omdat ik thuis Windows XP Pro heb, en er voor Mac een Remote Desktop Client is om die over te nemen, leek het me logisch dat dat andersom ook kon. Het enige dat ik echter kan vinden is Apple Remote Desktop, maar om nou $300 neer te gaan tellen voor zoiets vind ik een beetje kolder.

Mijn vraag is dus of het 'extern bureaublad' van MacOS 10.3 eigenlijk een VNC server is of dat het echt een ander protocol is.

Als het een ander protocol is, installeer ik namelijk een VNC server; dit lijkt me echter weinig zin hebben als die remote desktop server al port 5900 bezet houdt.
Omdat er een firewall ingesteld is weet ik niet of ik de remote desktop zou kunnen bereiken, maar ik had onder 10.2.8 wel een VNC server draaien, dus port 5900 is open >:)

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Nee, het is een ander protocol, net zoals windows een ander protocol hanteert.

VNC is de enige multi-OS remote oplossing.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• FL!PNEUS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2020

FL!PNEUS

Let's rawk!

chem schreef op 08 oktober 2004 @ 08:38:
Nee, het is een ander protocol, net zoals windows een ander protocol hanteert.

VNC is de enige multi-OS remote oplossing.
Als ik het goed heb begrepen maakt Apple Remote Desktop 2 wel degelijk gebruik van het VNC-protocol. Ik weet er alleen het fijne nog niet van.

In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Het kan het allebei aan dacht ik. Met ARD2 kan je dus ook gewoon naar een VNC connecten, maar dat is dus alleen maar de client die niet standaard met OSX10.3 word meegeleverd.

kleurbleur.nl

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Ik zag op de pagina die ik in mijn startpost noemde iets over VNC staan, maar daar kon ik niet helemaal wijs uit worden. Het leek alsof je met ARD2 wel kon connecten naar een VNC server; vandaar dat ik dacht dat ARD2 mss zelf ook VNC server speelde...

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
ik gebruik zelf ARD2. en ja, ARD2 onderstuend ook VNC maar dan met een extra laagje er boven op. je kunt overigens wel VNC compatibility modus o.i.d aanvinken waardoor het met elke standaard VNC client werkt.

ARD2 is dus naast het bekende VNC (meekijken en klikken) ook in staat, remote software te installeren, status rapporten uit te draaien en aller hande aan administratieve taken op het systeem uit voeren. erg fijn pakket :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
:w gwystyl ;)

Ik heb op mijn iBook ook een extra vnc server staan ;) Dus wat chem zegt :D Inderdaad is ARD ietsje meer dan VNC, en de ARD server wordt niet meegeleverd bij een standaard OS X client.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• gwystyl

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Zwerver schreef op 11 oktober 2004 @ 23:15:
:w gwystyl ;)

Ik heb op mijn iBook ook een extra vnc server staan ;) Dus wat chem zegt :D Inderdaad is ARD ietsje meer dan VNC, en de ARD server wordt niet meegeleverd bij een standaard OS X client.
:w terug :w
Ik kan op mijn iMac wel aangeven dat ik Remote Desktop wil toestaan, dus ik dacht dat er dan wel standaard een soort server in zou zitten.
Zet er wel VNC op (8>
Pagina: 1