NAD C320BEE & NADT562 is Surround mogelijk of alleen stereo?

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-11 12:48
Ik ben in het bezit van een NAD C320BEE. Nou wil ik mijn cd-speler gaan vervangen door de NAD T562.
Om volop van het DVD-geweld te kunnen genieten wil ik in de toekomst ook een surroundset gaan aanschaffen, maar daar is nu ff geen geld voor.

Mijn vraag is dan ook of ik op de NAD T562 dit setje kan aansluiten en daar ook het geluidsniveau mee kan regelen. Op de NAD C320BEE kun je alleen een stereo aansluiting hebben. De NAD T562 heeft wel uitgangen voor een surroundset maar kan deze ze ook aansturen (volume regelen, ik zie geen regelaar?)???

Handtekening

• Balboa
Niemand met een antwoord?

Handtekening

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 21:43

Boekster

Naimoholic

De T562 heeft geen eindtrappen, dus versterking voor kanalen heeft hij niet. Je hebt als het goed is meerdere uitgangen op een T562. Een digitale (al dan niet coaxial/optisch) en een analoge (twee tulpjes/RCA's). De 320 heeft alleen maar analoge inputs. Je zult dus nooit meer dan twee kanalen te horen krijgen. Aansluiten is geen enkel probleem. Op de analoge uitgang krijg je alle geluid netjes door, maar gewoon 2-kanaals.

Het volume regel je gewon met de 320. Als je hem digitaal op een surround-receiver aansluit dan wordt het in de receiver gedecodeerd (dat wordt analoog in de T562 gedaan) en versterkt, zodat het via alle luidsprekers wordt weergegeven. De T562 heeft geen volumeregeling aan boord.

Als je surround wil zul je echt een receiver moeten hebben. Als je met 2-kanaals kunt leven dan is analoog genoeg.

Overigens weet ik niet wat voor CD-speler je hebt, maar een CD-speler geeft voor muziek een veel beter geluid dan een DVD-speler, tenzij je je echt waagt aan dure apparaten. Als je al een DVD-speler hebt zou ik die nog even houden en gewoon de receiver en DVD-speler een keer tegelijk kopen, dan kun je misschien ook nog wat beter afdingen.

Music Addicted

• Balboa
Bedankt voor je antwoord.

Wel jammer dat een speler uit deze prijsklasse geen decoder en of volume regeling heeft. Heb je weer een apparte receiver/versterker nodig. Das wel jammer.

Ik heb nog een "oude" JVC RX544R welke wel dolby surround pro logic schijn te hebben. Zou ik die kunnen gebruiken voor de rears en de NAD 320 alleen voor de stereo sound? Of is het beter een apparte processor te kopen (2e hands NAD 910 oid?).

Handtekening

Verwijderd

ja je kan je oude jvc gebruken als decoder en versterking voor je rears maar dan moet ie wel pre outs hebben om het singaal naar je nad en dus de fronts te krijgen.

dvd spelers hebben meestal geen decoders onboard ook al kijk je in de klasse ideot duur ;)
daar voor hebben de fabrikanten mijns inziens gekozen omdat zij het makkelijker voor de klant vinden om met 1 kabeltje naar een reciever te gaan en dan naar een x aantal speakers.
aan de stereo persoon die wil uit breiden word niet meer echt gedacht zeker niet in de butget kring.

waar om vervang je je cd speler trouwens ??? en neem je niet die dvd speler er naast. meestal is een cd speler in stereo toch echt superieur (weet niet wat je hebt) en aangezien je een c320BEE hebt denk ik dat dat je hoofd moot is B)

• Balboa
Ik heb nu nog een ongeveer 17 jaar oude Philips CD600 cd-speler. Deze is zeker wel aan vervanging toe en mag van mij met pensioen.

De NAD T562 kan ik ergens voor een zeer aantrekkelijke prijs kopen en daar gaat in principe mijn interesse naar uit. Zeker omdat zowel DVD als CD goed kan weergeven door de aparte systemen die zijn ingebouwd.

Maar om nou weer te gaan zitten klooien met die JVC receiver,......ik weet niet of ik daar zin in heb. Al helemaal niet omdat ik het niet mooi vond staan.
Ik zou dan evt. voor de NAD 910 kunnen gaan, maar ook deze is al redelijk gedateerd.

Een andere optie is een wat goedkopere DVD-speler kopen die wel zelf een decoder en volumeregelaar heeft en dan een NAD cd-speler. (NAD 541i o.i.d.) Want stereo heeft de prioriteit. Surround is alleen leuk voor bij films bij mij.

Handtekening

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-10 21:43

Boekster

Naimoholic

Als stereo prioriteit heeft zou ik de DVD-speler als bron bij voorbaat al laten varen. Een CD-speler is vele malen beter dan een DVD-speler in puur stereo. Elke DVD kun je echter gewoon stereo afspelen, dat staat op de disc (voor zover ik weet). Dus een goedkope speler voldoet wat dat betreft :) .

Music Addicted

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:20

JWO

nad 910 heb je niets aan volgens mij, deze kan alleen DPL1 weergeven en heeft geen ingang voor DD of DTS decoder/dvd speler

als die DVD speler een 5.1 analoge uitgang heeft, kun je wel eens opzoek gaan naar een Yamaha DSP-e492 (deze heb ik laatst nog voor 60 euro over kunnen nemen),
Dit is een soundprocessor met de goede aansluitingen voor surround en heeft tevens nog een 3 kanaals versterker aanboord om de center en rear kanalen van power te voorzien

[ Voor 61% gewijzigd door JWO op 11-10-2004 21:06 ]

• Balboa
Boekster schreef op 11 oktober 2004 @ 21:02:
Als stereo prioriteit heeft zou ik de DVD-speler als bron bij voorbaat al laten varen. Een CD-speler is vele malen beter dan een DVD-speler in puur stereo. Elke DVD kun je echter gewoon stereo afspelen, dat staat op de disc (voor zover ik weet). Dus een goedkope speler voldoet wat dat betreft :) .
Voor zover ik het weet is de NAD T562 qua het CD gedeelte gelijk aan de NAD 542i. Alleen dan met de mogelijkheid om ook DVD te kijken want daar hebben ze een appart stuk voor ingebouwd. Dus ik denk niet dat de kwaliteit nou minder zal zijn met die T562.

Handtekening

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
JWO schreef op 11 oktober 2004 @ 21:03:
nad 910 heb je niets aan volgens mij, deze kan alleen DPL1 weergeven en heeft geen ingang voor DD of DTS decoder/dvd speler

als die DVD speler een 5.1 analoge uitgang heeft, kun je wel eens opzoek gaan naar een Yamaha DSP-e492 (deze heb ik laatst nog voor 60 euro over kunnen nemen),
Dit is een soundprocessor met de goede aansluitingen voor surround en heeft tevens nog een 3 kanaals versterker aanboord om de center en rear kanalen van power te voorzien
Volgens mij krijg je op die manier never je volume op een gelijk nivaeu, ook het vermogen zal dan weer minder zijn dan de amp voor de fronts.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• JWO

JWO

maakt niets uit, 5 kanaals volume regeling gaat op de yamaha, daar kun je ook de center en rear kanalen appaart instellen.

volgens de handleiding moet je de amp. voor je fronts half open zetten (als je een eindbak hebt maakt het dus niet uit ) en daar kun je eventueel het volume van de fronts nog mee bijstellen, en dan regel je dus gewoon alles op de yamaha

werkt perfect :)

Verwijderd

Balboa schreef op 11 oktober 2004 @ 21:41:
[...]
Voor zover ik het weet is de NAD T562 qua het CD gedeelte gelijk aan de NAD 542i. Alleen dan met de mogelijkheid om ook DVD te kijken want daar hebben ze een appart stuk voor ingebouwd. Dus ik denk niet dat de kwaliteit nou minder zal zijn met die T562.
ik denk van wel ;) want er zit toch ook een hoop electronica bij die weer gevoelig is voor storingen e.d.
ook heb je in een cd speler een voeding doe alleen het cd gedeelte hoeft te voeden en ik weet redelijk zeker dat in die nad geen dubbele voeding zit.
ook heeft nad alleen de op amps uit de 543i getroken en in de 562 gegooid dus is het loop werk ook verschillend.
dus ik zou (heb er zelf geen geld voor :( ) voor de 542i gaan met een butget dvd speler.

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
JWO schreef op 11 oktober 2004 @ 23:16:
maakt niets uit, 5 kanaals volume regeling gaat op de yamaha, daar kun je ook de center en rear kanalen appaart instellen.

volgens de handleiding moet je de amp. voor je fronts half open zetten (als je een eindbak hebt maakt het dus niet uit ) en daar kun je eventueel het volume van de fronts nog mee bijstellen, en dan regel je dus gewoon alles op de yamaha

werkt perfect :)
:? :? :?

Iedere amp heeft toch een andere volume schaalverdeling

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Balboa
Barry|IA schreef op 12 oktober 2004 @ 20:51:
[...]

:? :? :?

Iedere amp heeft toch een andere volume schaalverdeling
Dan zit je toch gewoon met twee AB's.

Maar ff resumé. Ik kan een T562 die normaal rond de 900 euro kost voor 500 euro kopen. Das dezelfde prijs als een nieuwe C542 kost. Voor zover ik het een beetje kan achterhalen zit in die 562 hetzelfde materiaal voor de cd-speler als in de C542, alleen "krijg" je er dan nog een DVD-speler bij.

Op zich lijkt me zo'n Yamaha wel iets. Staat redelijk bij m'n NAD set. Maar ja, weer een extra AB. Dat wordt nummer zoveel.

Sta voor een dilemma.

Handtekening

• JWO

JWO

opzich kun je de ab van de NAD gewoon laten liggen, omdat de output van de yamaha naar de NAD ook variabel is, en dus mee gaat met de 3 andere kanalen..

• Balboa
Idereen enorm bedankt voor de tips.

Ik heb bij HOBO Hifi in A'foort de T562 kunnen aanschaffen voor €499,=.
Dit wonder staat dan nu ook te blazen bij mij in de woonkamer. En wat een verschil met mijn "gepensioneerde" Philips CD600 uit begin 1990 of ouder!

Het is zo mooi wanneer je telkens iets koopt voor je totaal set. Steeds hoor je weer iets anders. Zo leuk!

Voorlopig voor mij even geen nieuwe dingen meer en proberen de hand op de knip te houden :X .

Handtekening

Pagina: 1