Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Wat vinden jullie een goed elektronica CAD programma?

Pagina: 1
Acties:
  • 647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een een goed CAD programma voor mijn print ontwerpen.

Ik heb inmiddels al heel wat programma's getest zoals:
ultiboard
eagle
pulsonix
orcad
en altium

ze hebben alleen allemaal bezwaren... samen zouden ze een goed programma zijn :D

ultiboard is te crash gevoelig en vooral ook te light .. kut database voor componenten etc..
eagle heeft een rot interface
pulsonix staat in de kinderschoenen , de interface is nog niet goed en de DB is klein
orcad weet je door de bomen het bos niet meer
altium kan meteen af geschoten worden...

Ik ben misschien wel veeleisend maar toch...

wat is het CAD programma voor de GOTter??

Verwijderd

Pulsonix is op sommige punten ook nog erg crashgevoelig, bijvoorbeeld bij coppererea's!

Nog een aan het lijstje met niet handige programma's:

AutoCAD electrical

Verwijderd

Voor het maken van layouts gebruik ik Layo1, eenvoudig prog met wat bugs, maar het resultaat is perfect te noemen.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
ga gewoon orcad leren :) super progje als je weet hoe het werkt. Zitten goede tutorials bij dus moet wel lukken. Wel btje duur :X

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 08-10-2004 08:27 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:15

AcouSE

Swedish Chef

Ik gebruik thuis Eagle van Cadsoft voor PCBs en schema's en op m'n werk Pantheon van Intercept voor PCBs en Orcad voor de schema's.

Pantheon is imho een topprogramma maar vanwege de licentiekosten en ingewikkelde interface niet geschikt voor de thuisgebruiker.Hier een screenshotje:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/42746/full.png
(klikbaar)
Links zie je dat ik dmv het inhouden van de middelste muisknop een kortcommando teken (rood lijntje). Dit doe je door een vierkant van 3x3 ruitjes met cijfers voor te stellen en dan daar de code in te tekenen:

123
456
789

Het commando dat ik op de screenshot dus ingeef is 14789 (L) waarmee ik het menu voor de Layers oproep. Dit is een van die features die je pas na een poosje goed kan toepassen maar daarna echt perfect is.

[ Voor 54% gewijzigd door AcouSE op 08-10-2004 12:21 ]

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ik gebruik eagle, maar versie 4.13 is een stuk minder stabiel dan m'n vorige versie (4.11).

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• Mighty_Xa4
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 17:33
Ultiboard te light???
Wat ben je in godsnaam van plan dan???

Ik gebruik ultiboard op mijn werk en prive, het is idd wel eens crashgevoelig.
De database die maak je zelf beetje bij beetje aan, je maakt toch meestal gebruik van bekende componenten (die je vaker toepast)en die na 1 keer invoeren altijd gebruikt kunnen worden.
Bibliotheken kunnen nooit alle bestaande componenten bevatten dus je zal altijd wel een keer een component aan moeten maken.

Veel van deze programma's zijn vrijwel gelijk aan elkaar, je moet gewoon wennen aan de interface.

• isjtar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-12-2022
is gebruik al tijden eagle
bevalt erg goed
alleen de interface is effe wennen ;)

ik plot de boards uit op een hp7475A
direct op het koper, werkt al tijden prima

ps dual boot onde win98, ander werkt hpgl niet.
op circuitsonline is een handleiding voor eagle 8)

Verwijderd

Ultiboard 5.72
Nooit problemen met crashes, snel, nauwkeurig, eenvoudig te leren, kortom perfect :)
De autorouters Ultiroute-GXR en Specctra zijn makkelijk voor beginners, maar ik maak er eigenlijk geen gebruik van. Routen doe ik liever zelf, en dat kan dan ook prima in ultiboard.

Ik heb ooit eens eagle gebruikt, maar dat vond ik echt rommel. Onoverzichtelijk en totaal niet intuïtief.

Dat Pantheon ziet er wel goed uit btw. Ik ben het eerlijk gezegd nog nooit eerder tegengekomen, maar het doet wel professioneel aan.

• equinoxe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-05-2024
Ik gebruik eagle (met non-profit licentie),

Waarom?
- de interface loopt heel lekker (de icoontjes zijn duidelijk, en interface zit logisch in elkaar)
-een prima autorouter (mits je de rules aanpast..)
- de library is eenvoudig aan te passen (altijd handig bij exotische componenten)
- heeft een prima hplg output die mijn oude plottertje waarmee ik mijn pcb's mee maak zonder problemen aanstuurt. (ook onder win2k ;) )*
- is lekker stabiel (mits er een echte licentie-key gebruikt wordt en geen gepatchte versie met/of fake key), en mits de "vector font always on" aangevinkt staat:
Controlpanel > options > user interface > always vector font [V]

* zie [rml][ faq] Cheap and easy PCB making[/rml]

[ Voor 21% gewijzigd door equinoxe op 08-10-2004 23:07 ]

• fv
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 13:00

fv

-------------------> hiero

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 00:05:

.....

altium kan meteen af geschoten worden...

Ik ben misschien wel veeleisend maar toch...

wat is het CAD programma voor de GOTter??
Protel DXP...

Het is een beetje lastig programma om onder de knie te krijgen, maar is gewoon rots stabiel en werkt werkelijk uitstekend.

Videoprojectie engineer, hardware & software development, ICT en veel meer. De meest nutteloze technische projecten zijn het leukst.

Verwijderd

Topicstarter
LoverBoy schreef op 08 oktober 2004 @ 18:55:
Ultiboard te light???
Wat ben je in godsnaam van plan dan???

Ik gebruik ultiboard op mijn werk en prive, het is idd wel eens crashgevoelig.
De database die maak je zelf beetje bij beetje aan, je maakt toch meestal gebruik van bekende componenten (die je vaker toepast)en die na 1 keer invoeren altijd gebruikt kunnen worden.
Bibliotheken kunnen nooit alle bestaande componenten bevatten dus je zal altijd wel een keer een component aan moeten maken.

Veel van deze programma's zijn vrijwel gelijk aan elkaar, je moet gewoon wennen aan de interface.
Als ik bijna al mijn compenenten nieuw moet tekenen gaat daar een hoop tijd in zitten die ik beter kan besteden aan het perfectioneren van me print
bv. EMC technisch in orde brengen :D
isjtar schreef op 08 oktober 2004 @ 22:29:
is gebruik al tijden eagle
bevalt erg goed
alleen de interface is effe wennen ;)

ik plot de boards uit op een hp7475A
direct op het koper, werkt al tijden prima

ps dual boot onde win98, ander werkt hpgl niet.
op circuitsonline is een handleiding voor eagle 8)
Ik WEET wat eagle is ik heb er mee gewerkt, ga jij maar es blokken maken, dan wordt je krankzinnig ... het zit gewoon te onlogisch in elkaar
Voor de rest is t inderdaad niet zon slecht programma hoor... dat geef ik toe
maar niet geschikt voor een power user...

maar ik ben dus op zoek naar een absolute topper :D

Ik ga dat pantheon maar eens testen... klinkt veel belovend en vooral ik ben een grote fan van toetseninterfaces...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 13:21 ]

• Lefty_38
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik doe MTS bouwkunde en wij maken al onze tekeningen met Autocad. Ik vind het echt een relax programma!

Q6600 | 4GB | 24" Dell 2407-HC | Logitech Z-5500 | iPhone 4

Verwijderd

Lefty_38 schreef op 09 oktober 2004 @ 14:09:
Ik doe MTS bouwkunde en wij maken al onze tekeningen met Autocad. Ik vind het echt een relax programma!
Het kan aan mij liggen maar volgens mij is de autocad voor cad (3d) tekenen een andere als voor elektrische boards B) Of bouw je je huis uit printjes? ;)

Verwijderd

remczero: dat ligt eraan welke library je gebruikt (overigens is een PCB 3Dimensionaal) ;)
Voorbeeld: http://www.cad-design.com/products/pcb_screen.gif / http://www.cad-design.com/products/pcb_screen01.gif

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 14:51 ]

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 23:11
Weet iemand hoe je ultiboard trail kan downloade? Nah instaleren?? Ik heb dus die trail gedownload.. Wil ik hem instaleren, heb je een serial nodig :+ Leuke trail...

Verwijderd

ftp://ftp.interactiv.com/.../demo/Ultiboard7Trial.exe (51.92 MB)
de trial-key wordt je normaliter via mail nagestuurd (ik heb het net getest, maar ook nog niks in de mail binnen :D terwijl ik toch echt die registratie form heb ingevuld). Bel ze anders op (035-6944444) of mail ze info@ewbeurope.com voor een trialkey :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2004 15:32 ]

• GleNnoS_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-11 23:11
Ky ik heb ff een mailtje gestuurd!! :)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07 12:00

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Gebruik Ultiboard 5.72.
Deze doe ik omdat ik ook op school mee heb gedaan tijdens opleiding electronica.
Het is niet moelijk mee te werken, en inderdaad moet je zelf niet bestaande componenten zelf toevoegen. Maar het valt nog wel mee.

Ik print ze uit met LaserJet 2200, maar voor films maken doe ik met LaserJet 6P/MP op melkachtig filmvel en wordt overgespoten met speciale toner-zwarting spuitbus. Met deze spuitbus wordt toner op filmvel echt lichtdicht gemaakt.
LaserJet 6 is oude model, maar zet er wel goede tonerlaag op, met juiste dikte. De nieuwe LaserJet 2200 is fijner, maar tonerlaag is net te dun voor om lichtdicht te maken met vloeistof. :(

Als ik meerdere printplaten in 1 keer wil doen, dan importeer ik het in CorelDRAW en zet ze naast elkaar. Zo kan ik ook meerdere printplaten in 1 keer belichten en etsen.

Ik ken OrCAD nog van vroeger, maar doe nu niet mee. Ultiboard voldoet prima. (hoewel er soms vreemde crashes zijn bij sommige functies, zoals BOM maken via Uiltboard PCB.)

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Protel autotrax (geen idee of die nog bestaan) was 10 jaar geleden erg goed. Nu gebruiken we ultiboard versie 5xx geloof ik.

Voor ISJTAR welke pennen gebruik je ? ik heb zelf een HP7090A maar de standaard pennen voor zover nog te krijgen zijn een drama.
Ik heb een bedrijfje gevonden dat wolfram vtip pennen levert
http://www.chartpak.com
Maar die zijn bereduur en welke inkt ik moet nemen is ook niet helemaal duidelijk.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 14:38:
remczero: dat ligt eraan welke library je gebruikt (overigens is een PCB 3Dimensionaal) ;)
Voorbeeld: http://www.cad-design.com/products/pcb_screen.gif / http://www.cad-design.com/products/pcb_screen01.gif
O dat wist ik niet...Weer wat geleerd O-) Dacht echt dat het verschillende waren 8)7

Verwijderd

Niet echt voor jou bedoelt, maar wel voor de beginner: Sprint layout. Lekker simpel programma waarmee je snel kleine printjes kan ontwerpen. Zelfs met SMD kun je er nog redelijk mee werken en het is een vrij goedkoop programma. nog geen 40 euro voor de nieuwste versie (ervaring tot versie 3.nogwat) op http://www.abacom-online.de/html/sprint-layout.html

Zelf werk ik het liefst met ultiboard. Redelijke autorouter, genoeg opties. Er was altijd een simpele versie tot 100 pins gelimiteerd voor een paar tientjes.

Helaas moeten we op de HTS werken met Sprint Layout. Ik snap niet welk bedrijf daar in godsnaam printen mee zou willen ontwerpen. Maargoed, de meesten op school zijn dan ook n00b in het ontwerpen/etsproces.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15
Als je voor de top wilt gaan:

Mentor Grafics (www.mentor.com)

Zuken (www.zuken.com)

• isjtar
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-12-2022
ciapirinha:

Ik gebruik Staedtler lumocoltor 318 pennen die in een houder in de plotter zitten
Ik had extra pennen waaronder een navulbare van HP, nu bleek dat de pen eenvoudig in de bij de hp bijgeleverde houder kon.
Een frame gemaakt waar de pcb in gaat, en plot direct op het koper.

Reden dat in onder W98 werkt met eagle is dat buiten de HP er ook nog
een philips vlakbed plotter aanzit.
Het is de bedoeling dat die de printen gaat 'maken', maar dit is een leuk project
voor de lange winteravonden.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 13:51 ]

Pagina: 1