Toon posts:

Computer start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vervelend probleem, vanavond deed m'n pc al raar, hij reageerde traag enzo. Na eem reboot liep de computer vast na ik naar "deze computer" ging. Ik weer rebooten en toen startte de computer helemaal niet meer op. Het scherm blijft op standby staan, de cdrom, dvd-rw en harde schijf worden voor 10-20 sec gelezen en dan gebeurt er niets meer. Na een paar keer op reboot-knop gedrukt te hebben begon het systeem te piepen en kwam dit in beeld:
"Bios checksum error
Detecting floppy drive A media
Drive A error. System halt"

Dit is vreemd want ik het helemaal geen A-schijf/diskette in mn pc zitten...

Specs:
Amd Athlon 3000+
K7N2 Delta
1024 mb ram
Radeon 9600 pro

iemand een oplossing oid?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Reset je cmos eens en kijk of je dan nog steeds dezelde melding krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 07 oktober 2004 @ 23:59:
Reset je cmos eens en kijk of je dan nog steeds dezelde melding krijgt.
euhm, hoe moet dat? :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Dat je die FDD error krijgt, is juist helemaal niet vreemd, juist omdat je hem niet hebt.
Als hij een CMOS checksum error geeft klinkt dit als een kapot/beschadigd biosbestand. Met een beetje mazzel is hij, mits je een floppydrive aansluit (misschien even eentje lenen uit een andere PC ofzo), met een BIOS update nog te redden, of zoals Terw_Dan zegt met een CMOS reset. Hoe die reset moet staat wel beschreven in je manual van je mainboard.
Als je niet zeker weet waar je mee bezig bent, NIET gaan flashen, als dit verkeerd gaat, kun je helemaal niets meer met je systeem. Dan kun je beter even terug gaan naar je leverancier om garantie op je mainboard te claimen.

Verwijderd

Topicstarter
oke, het is gelukt mn cmos te resetten, ik zit nu weer in m'n systeem. Alleen het vreemde is dat in het Bios aangegeven wordt dat de snelheid van mn cpu op 1.29 ghz staat, ook windows geeft dit aan.. hoe kan dit nu ineens verandert zijn?

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Omdat je cmos hebt gereset, is jouw fsb ook waarschijnlijk veranderd. Verander die dan heb je weer ouwe ghz terug. Waarschijnlijk moet het FSB 200

Lucky Goldstar

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal, zelfs op dit late tijdstip _/-\o_

Alles werkt (volgens mij) weer :)

maar wat nou de oorzaak was.. vaaaag

maargoed, nogmaals bedankt!
Pagina: 1