Geheugen sneller laten draaien

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-06 22:38

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Topicstarter
Ik zit met een vraag die wellicht al 1000x werd beantwoord maar ik heb geen flauw idee waar ik het JUISTE antwoord kan vinden. Dit is alvast mijn systeem:
- AMD Athlon XP 2500+ Barton processor
- 2 x 512 MB PC3200 DDR ram
- Asus A7N8X Deluxe moederbord

Momenteel heb ik in mijn BIOS de FSB ingesteld op 166 Mhz en de multiplier op 11.0x. Dit is, als ik mij niet vergis, de standaardconfiguratie voor deze processor en geeft dus als resultaat een kloksnelheid van 1833 Mhz. Nu is mijn vraag: Werkt mijn geheugen met een snelheid van 400 Mhz of, vanwege de FSB die ik heb ingesteld, maar op 333 Mhz? Mijn moederbord kan een FSB aan van 400 Mhz (maar in werkelijkheid is dit waarschijnlijk gewoon de 200 Mhz die verdubbeld wordt, niet?). Ik heb geprobeerd de FSB in te stellen op 200 Mhz en de multiplier op 10.0x. Dit zorgde dan wel voor een extra 167 Mhz maar toen mijn PC was opgestart, blokkeerde hij al bij het gebruik van MSN Messenger. Nadien kreeg ik dan een blauw venster waarin werd gemeld dat Windows werd afgesloten om verdere fouten te voorkomen :( :( !!!

Heb ik hier ergens iets verkeerd gedaan? Zo ja, heeft er iemand enig idee hoe ik het dan CORRECT moet instellen? Of is het eigenlijk niet nodig omdat mijn geheugen toch op 400 Mhz zou draaien?

Ik hoop dat iemand mij hier uit de nood kan helpen :? !!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:18
Tja ik weet er niet superveel vanaf, maar volgens mij loopt je geheugen gewoon op 333 Mhz nu.
Hoe je het kan oplossen zou ik ook wel willen weten, want ik heb een 2600+ en 400 Mhz geheugen. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je bak vastslaat heeft eerder te maken met het feit dat je je cpu aan het OCen bent (je gooit de FSB naar 200 ipv 166).
Je kunt je mem hoger gooien dan 166 en het dan async laten lopen met je cpu als je mobo dit support.

Verder zul je er geen snelheidswinst mee behalen die echt aanzienlijk is.

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 19:17

Sosabowski

nerd

David_Britney schreef op 07 oktober 2004 @ 23:07:
...
Heb ik hier ergens iets verkeerd gedaan? Zo ja, heeft er iemand enig idee hoe ik het dan CORRECT moet instellen? Of is het eigenlijk niet nodig omdat mijn geheugen toch op 400 Mhz zou draaien?
Correcte instelling is 166 MHz DDR (ofwel 333) voor je gehuigen.
400 (200 x 2) Is het maximum.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt op de A7N8X de geheugenbus gewoon asynchroon van de CPU laten draaien. Check hiertoe de handleiding van je moederbord. De BIOS instelling Memory Frequency dus.

En dat je PC vastslaat omdat je je CPU te ver hebt overgeclockt is heel normaal 8)7 Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter en de FAQ van Die-Hard Overclocking & Cooling. Dat behoort eigenlijk wel tot de basiskennis van een normale Tweaker.

Overigens is het asynchroon draaien van het geheugen bij de nForce2 chipset niet aanbevelenswaardig. Je performance kan ervan achteruitgaan. Dus: gewoon zo laten en de CPU zo ver mogelijk stabiel OC'en en het geheugen in sync laten. Zie ook de RAM FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden.

Manual/FAQ-gevalletje, dicht dus.

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 08-10-2004 08:38 ]

Dit topic is gesloten.