Toon posts:

Externe HD geeft lichte stroomschokjes.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok raar, ik heb dus een paar dagen geleden deze externe 80 GB USB 2.0 HD gekocht bij City-PC:
Afbeeldingslocatie: http://www.citypc.nl/image/a6052

Best een leuk dingetje maar het maffe is dat ik heel lichte stroomschokjes voel als ik de aluminium behuizing aanraak. Ik heb de behuizing van binnen bekeken maar kon geen duidelijk contact van de stroomtoevoer met de behuizing vinden.
(Btw de HD doet het gewoon prima.)

Waar zou dat lekstroompje vandaan kunnen komen? En kan het kwaad?

• Roelos
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is je pc aangesloten op een geaard stopcontact?

Aarden van case noodzakelijk? > JA!

[ Voor 54% gewijzigd door Roelos op 07-10-2004 22:46 ]

Verwijderd

Geeft dat ding toevallig schokjes aan de voorkant?
Het lijkt namelijk net een vliegenvanger met die ccfl, en die horen schokjes te geven :P

Verwijderd

Zie Roelos, check of je PC wel geaard is zoals het hoort. Dat zal ook een verbetering kunnen opleveren in de snelheid en levensduur. :)

hokitoki, een vliegenzapper is geen CCFL en een CCFL geeft geen schokjes. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 09:43 ]

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 10:16

Wallie

Herr

Ff tussendoor: Hoe aard je een pc op de gemiddelde kamer? Want vaak zitten er alleen geaarde stopcontacten in de keuken... 8)7

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Door gewoon aarde mee te trekken van uit de meterkast,

En dus niet door:

- Een kabel op verwarming
- Waterleiding
- Of iets wat daar op lijkt

Ik heb hem persoonlijk van de voeding van de cv ketel geplukt omdat die boven m`n kamer staat. (op de WCD van de CV dus en niet op een CV leiding)

[ Voor 34% gewijzigd door raymonvdm op 08-10-2004 09:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thx, ik zal eens kijken hoe ik die aarddraad naar boven kan trekken maar toch ontgaat me de logica een beetje..
Gaat dat lekstroompje dus via de PC naar mijn externe HD? Hoe kan dat dan want mijn case heeft totaal geen last van lekstroompjes. :?
En Ik mag toch aanemen dat de voeding (dubbel geisoleerd, geen aarde nodig volgens het opschrift) en de USB kabel van de HD geisoleerd zijn?

Of moet ik de HD apart aarden? Lijkt me niet echt de bedoeling eigenlijk. :P

Verwijderd

De USB kabel + behuizing + HDvoeding mag dan wel geisoleerd zijn, maar 1 van de USB draden gaat direct naar je massa van je PC waarop 115V komt te staan indien je PC ongeaard is ;)

Controleer het maar eens door je USB kabel te ontkoppelen (als je PC uitstaat) - daarna PC weer aan - als je dan geen schokjes aan je USB behuizing voelt moet je het probleem zoeken bij de (ongeaarde) PC.

Oplossing: PC aarden (en vergeet je randapparatuur niet - ofwel een geaard stekkerblok)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 12:48 ]

Verwijderd

Aarde hoeft toch niet wanneer je een aardlekschakelaar hebt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 12:45:
De USB kabel + behuizing + HDvoeding mag dan wel geisoleerd zijn, maar 1 van de USB draden gaat direct naar je massa van je PC waarop 115V komt te staan indien je PC ongeaard is ;)

Controleer het maar eens door je USB kabel te ontkoppelen (als je PC uitstaat) - daarna PC weer aan - als je dan geen schokjes aan je USB behuizing voelt moet je het probleem zoeken bij de (ongeaarde) PC.

Oplossing: PC aarden (en vergeet je randapparatuur niet - ofwel een geaard stekkerblok)
Ah duidelijk, dus toch via de USB kabel, thx. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 13:24:
Aarden van PC's is verplicht (NEN3544).

Een aardlek lost dit probleem niet op.

• Crusader
  • Laatst online: 01:27

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 13:24:
Daarmee is de zelf pc nog niet geaard. Aarde is namelijk een fysieke draad.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Crusader schreef op 09 oktober 2004 @ 19:06:
[...]

Daarmee is de zelf pc nog niet geaard. Aarde is namelijk een fysieke draad.
aardlek schakelaar doet niks anders dan de in en uitgaande stroom vergelijken
gaat er meer in dan er uit dan lekt er ergens stroom en knalt hij er uit :Y

je AARD draad echter die gaat RECHTSTREEKS naar de AARDpen in de aarde,

die voert dus mocht joun PC onder stroom staan die spanning weg omdat die draad bijna geen weerstand bied tov jou als voorbeeld,

en lekt er stroom dan doet meneer aardlekschakelaar wel ingrijpen

404 Signature not found

Verwijderd

lekt er stroom dan doet meneer aardlekschakelaar wel ingrijpen
Alleen als deze hoger is als de drempel van de aardlek (30mA of 300mA afhankelijk van model) en in de situatie van dit topic komt je daar nooit aan (tenzij je meerdere apparaten aansluit op een geaard stekkerblok die op zijn beurt weer in een ongeaarde wandcontactdoos zit).

• Crusader
  • Laatst online: 01:27

Crusader

Arc Nature

SMSfreakie schreef op 10 oktober 2004 @ 12:16:
[...]

aardlek schakelaar doet niks anders dan de in en uitgaande stroom vergelijken
gaat er meer in dan er uit dan lekt er ergens stroom en knalt hij er uit :Y

je AARD draad echter die gaat RECHTSTREEKS naar de AARDpen in de aarde,

die voert dus mocht joun PC onder stroom staan die spanning weg omdat die draad bijna geen weerstand bied tov jou als voorbeeld,

en lekt er stroom dan doet meneer aardlekschakelaar wel ingrijpen
Wat ik bedoelde te zeggen is dat zonder die fysieke aarddraad de netfilter van de voeding dus niet goed werkt en er die 115 volt op de kast komt te staan.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wallie schreef op 08 oktober 2004 @ 09:02:
Ff tussendoor: Hoe aard je een pc op de gemiddelde kamer? Want vaak zitten er alleen geaarde stopcontacten in de keuken... 8)7
offtopic:
Het valt me echt op hoeveel Nederlanders op GoT beweren dat ze geen geaarde stopcontacten in hun kamer hebben om hun PC te aarden terwijl hier in België de meeste stopcontacten wel geaard zijn. Dit is zelfs verplicht denk ik :?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:20

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Tegenwoordig is het volgens mij ook in Nederland verplicht om op meerdere plaatsen in huis een Wandcontactdoos te hebben met randaarde. Oudere woningen hebben dit inderdaad nog niet, maar meestal is er wel een extra draad te trekken, zodat er een geaarde wandcontactdoos aangesloten kan worden.

En dus aarden via verwarming of iets van dien aard, zoals reeds gezegd, niet doen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:08

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Nieuwbouw wordt in Nederland ook verplicht geaard.
Alleen er zijn voldoende woningen zonder aarde draad.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1