Printerserver bouwen met P1-200Mhz

Pagina: 1
Acties:

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Het volgende probleempje.

Ik heb een netwerkje draaien met routertje, 2 pc's en 1 laptop. Draait allemaal prima.

Nu wil ik 2 printers aan dat netwerk hangen zodat iedereen erbij kan.

Daarvoor wil ik een pentium 1-200MHz /48Mb voor gebruiken.
Ik heb nog een extra lpt-kaartje zodat beide printers op dit pc-tje kunnen worden aangesloten.

Maar nu de vraag.....
Welke software kan ik het beste op deze pc draaien?? XP kan ik natuurlijk vergeten. Maar is er niet een of ander linux-pakketje die dit EENVOUDIG ondersteunt? Er zijn van die makkelijke linux-gebaseerde router-distributies, bestaat er ook zoiets voor printerserver??

De groeten uit Breda

• schwarzenegger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 22:16
dat kun je makkelijk doen met elke windows versie..... je geeft gewoon aan dat je de printer wilt delen... ik denk dat search je ook wel wat tips kan geven hieromtrent.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

linux + cups + samba

Alleen het is wel handig om er zeker van te zijn dat er ook goede drivers voor linux (liever BSD) kan vinden. Elke distro voldoet, maar je moet geen X / KDE willen draaien. Windows zou ik niet aanraden, is lang niet zo stabiel.

• Buzz-01
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:01
Windows 2000 is appeltje-eitje, alleen zou je dan naar 64MB RAM moeten denk ik...
Anders een Linux distro'tje ala freesco ofzo? daarmee schijnt het te kunnen... Ik kon het niet aan de praat krijgen toen, maar het moet wel kunnen...

Draai zelf nu een P200 - 128MB met win2k, als downloadbakkie en printerserver...
draait super!

Flickr

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja windows XP kun je wel vergeten. Maar waarom noem je nu meteen de zwaarste windows op die er is. Denk eens aan Windows 98 of als je het een beetje stabiel wilt hebben, dan zet je er NT 4 op.

• Tijsje
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:31
Ik gebruik zelf clarkconnect als router, maar deze kan ook als printserver gebruikt worden.
Bekijk de site maar eens: http://www.clarkconnect.org/index.php

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er staat me iets vaags bij dat er ook je ook een soort printer-server kan draaien met een soort dos programma??? :?

Zou wel mooi zijn, 1. stabiel 2. licht kwa specs ;) 3. erg makelijk.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:24
linux + cups en is webased beheerbaar.

samba is niet nodig

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• appies
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-03 22:57
Eventueel msdos 5x met win 3.11 (windows for workgroups) had volgens mij een okee handling t.a.v. printopdrachten.

Op de hts gebruikte ze ook een fijn proggie, maar ben de naam kwijt. Zal eens opzoeken... a

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:18
freesco heeft die functie geloof ik, ik heb hier een p166 16mb laptopje in een hoekje liggen die als printserver fungeert, hij draait op win98 en dat gaat al 2 weken goed, nooit ge-reboot, kan er prima bijkomen via radmin

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• i-beast-a
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
Alvast bedankt voor de reacties!

Nog effe erbij....ik ben een complete linux nono... :-)

Ik ben opgegroeid met dos en daarna alleen windows gebruikt.

Heb een paar keer linux getracht maar ik kan de tijd maar niet vinden om me daar in te verdiepen.
Kant-en-klaar pakketten zoals freesco en clarckconnect ga ik toch maar eens uitproberen....ik hoop dat die met 2 printers uit de voeten kunnen.

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

Basje2001 schreef op 07 oktober 2004 @ 22:22:
Windows 2000 is appeltje-eitje, alleen zou je dan naar 64MB RAM moeten denk ik...
Anders een Linux distro'tje ala freesco ofzo? daarmee schijnt het te kunnen... Ik kon het niet aan de praat krijgen toen, maar het moet wel kunnen...

Draai zelf nu een P200 - 128MB met win2k, als downloadbakkie en printerserver...
draait super!
same here :) is tevens webserver trouwens

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
gewoon win95 (osr2) erop, zolang je printer geen usb is, heb je nergens last van :D

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 20:49
Ik zou gewoon Win2000 erop gooien. Je kunt wel allemaal met Linux enzo gaan klooien maar dat is alleen maar lastig :P.

Voor wat printwerk is Win2000 met 48MB zat (wel verder geen andere dingen gaan doen). Windows 98 zou ik niet voor gaan omdat deze niet eeuwig stabiel blijft.

tvw

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Laat ik dan even mee reageren.

Ik heb als printserver, waar ik al bijna 4 maanden niet naar omkijk dan virus-updates (geen system-updates), een p133 met 32mb geheugen en een 1,6 gig hd.

Hier heb ik voor gekozen i.c.m. windows 2000 die net draait.
Gewoon onnodige services uitzetten en een best wel grote swapfile aanmaken en dan is het lekker om te draaien.

Net hetzelfde als "iets" hierboven.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
2000 moet op zich wel kunnen als hij echt alleen als printserver gaat draaien. Maar NT4 is misschien een betere keuze (gewoon de workstation versie) en is niet veel moeilijker om te installeren.
Pagina: 1