Toon posts:

te snelle shutdown / scandisk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Net me pc gereviseerd :P naar:
ASUS A7N8X-X
AMD Athlon XP 2600+ (Barton)
Corsair 256-reepje

Maar ik heb een probleem.

Als ik me pc afsluit, gaat dat vrij snel, maar als ik hem later die dag weer aanzet, krijg ik schijfcontrole. Ik denk aan een te snelle shutdown. Maar hoe kan dat komen? BIOS-instellingen niet helemaal lekker?
Alvast bedankt.

Setup:

ASUS A7N8X-X (N-force 2)
AMD Athlon XP 2600+ (Barton)
Corsair 256-reepje
Maxtor (40 gb)
Windows 2k-Pro

Verwijderd

Topicstarter
De hd is 5 dagen oud,
dus dat die brak is, lijkt me sterk.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-08 08:21

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 20:28:
De hd is 5 dagen oud,
dus dat die brak is, lijkt me sterk.
Ik heb gekkere dingen meegemaakt.. :X

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik zo proberen.

P.S.

Voeding:
Ongeveer 2.5 a 3 jaar oud, komt uit een packard-bell (Ja sorry, ik had niks anders liggen)

235 Watt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Die voeding is op zich niet ideaal, maar als de pc verder wel goed werkt lijkt me dat dit probleem niet aan de voeding ligt. Heb je wel alle updates geinstalleerd voor win2k? (servicepack 4 is geloof ik de nieuwste).

Verwijderd

Ja niet doen dus want met die test formatteer je dus ook automatisch je Hdd (hoeft niet altijd btw)

Verwijderd

Topicstarter
Goed dat ik dat nu weet. :X

Anyway, windows-update volledig leeggeroofd van updates, daar ligt het niet aan.

Kan het niet aan m'n bios liggen?

• Chrissels
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04-2022
Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 21:20:
[...]

Ja niet doen dus want met die test formatteer je dus ook automatisch je Hdd (hoeft niet altijd btw)
Als je de verkeerde optie kiest formatteer je inderdaad je HDD... als je de verkeerde optie kiest. Gewoon opletten dus, testen kan geen kwaad en formatteerd écht niet automatisch je HDD.

BIOS Update is een goeie om te proberen.
Geheugentest kan ook geen kwaad.

• vingerfrits
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

vingerfrits

A.K.A. Badmuts

Laat schijfcontrole eens volledig doorlopen, dus niet afsluiten. Volgens mij herhaalt hij de schijf controle net zolang totdat je hem voltooid hebt. Dus gewoon ff wachten tot hij klaar is met controleren ;)

Asus P5PL2, Intel Pentium D 945, 2GB DDR2, GeForce 7900 GT

Verwijderd

Topicstarter
Helpt niet. ik laat hem continu uitlopen, maar zonder effect... :r

Verwijderd

Draai eens Prime95 een nachtje. Het kan zijn dat de boel niet helemaal stabiel is. Een 235W voeding is wat krap voor een hedendaagse PC. Mogelijk dat je systeem tijdens het afsluiten crasht.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:34
Ik kocht 2 jaar geleden 'n nieuw mobo met 'n AMD Duron 1.2 Ghz + 512 mb Sdram, Volgens 'n medewerker van Mycom ging mijn voeding van 230 w dat niet trekken. En dat klopte, pc viel uit bij volle belasting...

Dus denk ik ook dat 't je voeding is.

[ Voor 40% gewijzigd door Richub op 08-10-2004 20:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is een mooi vermogen en merk? Dan ga ik een andere halen.

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-08 16:04

R-B

Blokkert

Verwijderd schreef op 09 oktober 2004 @ 11:36:
Wat is een mooi vermogen en merk? Dan ga ik een andere halen.
ga eerst even stressen voordat je naar voeding kijkt ;)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als je de schijf formatteerd als NTFS krijg je toch nooit schijfcontrole?

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Probeer eens in je register deze aan te passen:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurentControlSet\Control

Klik dan 2x op "Waitokillservice" en kijk even naar deze waarde (standaard 20000), hoe hoger des te langzamer sluit XP af.

Als aanvulling op bovenstaande aapassingen kan je nog een aantal sleutels aanpassen om het afsluiten van XP te vertragen.

HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop
AutoEndTasks
HungAppTimeout
WaitToKillAppTimeout

Je kunt hier aanpassingen doen zodat Windows sneller of juist langzamer afsluit. Sommige progjes doen dit voor je, dus heb je soms wat XP tools gebruikt? :z

Als je echter programma's te snel laat afsluiten zal hij iedere keer dat windows opnieuw opstart een scandisk geven. Kijk er even naar zou ik zeggen, wellicht dat het helpt.

[ Voor 3% gewijzigd door Daacuso op 09-10-2004 12:09 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik FAT32, NTFS vind ik geen voordelen hebben. die reg-waardes zijn in orde, en het enige wat ik tot nog toe aan sw installed heb is AV, gisteren een firewall, en spybot S&D, ja en drivers. maar ik las na wat googlen op een ander forum dat er voor een setup als de mijne ongeveer 450-550 watt word geadviseerd.

Verwijderd

NTFS vervuilt wel een stuk minder snel dan FAT32 - en daardoor blijft je bestandssysteem ook langer/beter intact.

Verwijderd

die 450 watt is wel wat overdreven, denk eerder tussen de 350-400 Watt van een goed merk. Maar om even terug te komen op het probleem. Heb je de schrijfcahe van je HD al eens uitgeschakeld? Zo nee doe dat eens, en dan kijken wat hij doet bij de volgende keer opstarten. Gaat het weer fout dan ligt het iig niet aan te snel afsluiten, zo niet dan zit daar dus je probleem.
Pagina: 1