[InDesign] plaatkeuze in composiet PDF

Pagina: 1
Acties:

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-08 12:17
Ik heb een InDesign CS probleem: ik wil een composiet PDF maken, maar daarin alleen maar de kleuren Cyaan en Zwart (en dus niet Magenta en Geel).
Dit krijg ik niet voor elkaar, ik kan kleuren niet wegvinken.

Als ik een kleurgescheiden PostScript maak, kan ik wel kleuren uitvinken. Vervolgens kan ik deze PostScript natuurlijk door de Distiller gooien, maar het resultaat hiervan is een kleurgescheiden PDF.

Kan het wel? En zo ja, hoe?

Ik heb al op de site van Adobe gekeken, en ook Google gaf geen krimp!

Houdoe

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

euh.. alleen opmaken in Cyaan en Black? dan heb je ook geen Yellow en Magenta ;)
kzal me er thuis eens in verdiepen

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Je kunt ook kleurgescheiden naar PostScript printen en die PostScript-bestanden door de Distiller trekken.

Damn, ik moet beter lezen.

Bij het printen naar PostScript kun je kiezen welke kleurscheidingen aan moeten staan en welke niet. Dat doe je bij optie "output". Daar kies je "separations" en daarna kun je de platen die je niet wil meeprinten uitzetten door het printertje wat ervoor weg te vinken.

Als resultaat krijg je een PostScript bestand met daarin 2 kleurscheidingen: cyaan en zwart. Deze trek je door de Distiller et voila: PDF bestand met maar 2 kleurscheidingen.

[ Voor 80% gewijzigd door RèLF op 07-10-2004 15:51 ]

Obviously you're not a golfer

• Witte
NijntjeRocks schreef op 07 oktober 2004 @ 15:37:
euh.. alleen opmaken in Cyaan en Black? dan heb je ook geen Yellow en Magenta ;)
kzal me er thuis eens in verdiepen
Het probleem is dat je dan toch platen krijgt voor deze kleuren. En dat willen we nu net niet.
RèLF schreef op 07 oktober 2004 @ 15:46:
Bij het printen naar PostScript kun je kiezen welke kleurscheidingen aan moeten staan en welke niet. Dat doe je bij optie "output". Daar kies je "separations" en daarna kun je de platen die je niet wil meeprinten uitzetten door het printertje wat ervoor weg te vinken.

Als resultaat krijg je een PostScript bestand met daarin 2 kleurscheidingen: cyaan en zwart. Deze trek je door de Distiller et voila: PDF bestand met maar 2 kleurscheidingen.
Dan krijg je een PDF met separaties, maar ik wil juist een composiet PDF! (overigens zijn er wel third-party plug-ins voor Acrobat om separaties om te zetten naar composiet, maar deze zijn vrij duur en werken niet altijd even goed)

[ Voor 58% gewijzigd door Witte op 07-10-2004 15:54 ]

Houdoe

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-07 15:02

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

Volgens mij kan dat niet, mag ik vragen waar de pdf verder in verwerkt moet worden? En waarom het persee een composit moet zijn?

• Witte
Freddy_Fish schreef op 07 oktober 2004 @ 15:55:
Volgens mij kan dat niet, mag ik vragen waar de pdf verder in verwerkt moet worden? En waarom het persee een composit moet zijn?
Dit heeft te maken met de prepress-workflow (InDesign, Montagestation, RIP, Computer-to-Plate-belichter). De RIP heeft het liefst composiet; composiet genereren vanuit InDesign gaat veel sneller, composiet levert minder belasting op voor de fileserver en het netwerk)

Houdoe

• RèLF
Witte schreef op 07 oktober 2004 @ 15:51:
Dan krijg je een PDF met separaties, maar ik wil juist een composiet PDF! (overigens zijn er wel third-party plug-ins voor Acrobat om separaties om te zetten naar composiet, maar deze zijn vrij duur en werken niet altijd even goed)
Verrek, je hebt gelijk... 8)7

Verder op zoek naar de oplossing :)

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Wij werken hier ook met ctp, maar die rip die eet toch wel alles, en als het eenmalig is voor een bestand. Weet niet wat je hebt staan, maar bij ons maakt het niet uit of je er een composit of seperated in gooit. En je kan toch ook in de rip platen selecteren die je door wilt laten gaan.

Heb zelf ook ooit gezocht voor een plugin voor acrobat, maar deze zijn idd veel te duur. Heidelberg komt binnekort met een hele mooie set plug-ins, maarja daar heb je nu niks aan.

• Witte
Ja, hij 'eet' het ook wel, maar hij vindt composiet lekkerder. Bovendien wil je wel eens op het scherm met de Reader dingen beoordelen.

Houdoe

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Tja in een seperated pdf zie ik druktechnisch meer dan in een composit. Maarja wij hebben hier een seperated pdf workflow :P.

Maar ik krijg t niet voor elkaar om hem zonder magenta en geel te printen. Hier moet je dan toch wel vaker last van hebben?

• Witte
Freddy_Fish schreef op 07 oktober 2004 @ 16:12:
Tja in een seperated pdf zie ik druktechnisch meer dan in een composit. Maarja wij hebben hier een seperated pdf workflow :P.

Maar ik krijg t niet voor elkaar om hem zonder magenta en geel te printen. Hier moet je dan toch wel vaker last van hebben?
Ja, dat zou je zeggen! Maar onze rip is veel sneller om de kleurscheiding toe te passen, dan zo'n trage mac. Bovendien kan de rip dan zelf de trapping regelen.

Houdoe

• RèLF
Werkt hier ook niet :(

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Tja dat ligt dan aan je mac, die van mij heeft nergens last van. Ook trapping word gewoon geregeld. Kan je je bestand niet van tevoren rippen, doen wij ook, werkt nog sneller ook. Dan pas grootmonteren.

Lijkt er meer op dat ik je probeer over te halen om seperated pdf over te gaan dan, dat ik je probleem probeer op te lossen :P.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

Witte schreef op 07 oktober 2004 @ 15:51:
Het probleem is dat je dan toch platen krijgt voor deze kleuren. En dat willen we nu net niet.
Dat vind ik vrij vreemd, waarom zou je ctp platen maken voor een kleur zonder inhoud?
Dat lijkt mij meer een 'probleem' van je motage- of ctpaansturingssoftware.
Ik weet niet welke software je gebruikt, maar bij de meeste impositionprogrammatuur is het vrij gebruikelijk dat je zelf kunt aangeven welke platen wel en welke niet (e.v.a. mogelijkheden per plaat en per kleur) ongeacht of je een composiet of een gescheiden input hebt.

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

• Witte
Freddy_Fish schreef op 07 oktober 2004 @ 16:20:
Tja dat ligt dan aan je mac, die van mij heeft nergens last van. Ook trapping word gewoon geregeld. Kan je je bestand niet van tevoren rippen, doen wij ook, werkt nog sneller ook. Dan pas grootmonteren.

Lijkt er meer op dat ik je probeer over te halen om seperated pdf over te gaan dan, dat ik je probleem probeer op te lossen :P.
Dat klopt. Je kan InDesign de trapping laten regelen. Maar wij geven er de voorkeur aan omdat door de RIP te laten doen.
Maar hoe maak je een separated PDF, zonder eerst een PS-file te creeeren? Volgens mij gaat dat niet. Dan moet je of je PS-file Distillen (tijdverlies op het werkstation) of logge PS-files aan de RIP aanbieden...

Uiteindelijk komt het neer dat we vooral op de werkstations snel en soepel willen werken, en ach, als de RIP er een paar tellen langer over doet, soit.

Houdoe

• Freddy_Fish

Freddy_Fish

Geen OSX gebruiker i guess, gaat een wereld voor je open geloof me. Ik heb hier dozen gehad, waar ik (geen grap) 3 uur over heb gedaan om er een ps uit te krijgen, en dan nog een klein uurtje om er een pdf van te maken.
Met OSX, print je naar adobe pdf printer, dus niet meer naar ps, maar gelijk pdf, binnen 5 min diezelfde doos. Je wint je tijd echt terug, dus tijd voor investering. Weer je probleem niet opgelost :P.

Btw trapping, word bij ons ook gewoon in de rip geregeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Freddy_Fish op 07-10-2004 16:51 ]

Pagina: 1