Toon posts:

[TS 2003] 1 Zware server of 2 lichte servers?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij willen binnen ons bestaande netwerk obv Windows 2003 een Terminal Server plaatsen voor ongeveer 30 gebruikers. Deze gebruikers moeten op hetzelfde moment allemaal op de terminal server kunnen werken. Ze draaien daarop dan de standaard office pakketten (outlook, word en excel) en een financieel pakket (afas). Deze server dient puur voor de terminal server sessie en zal dan ook geen data bevatten en andere applicaties draaien.
Nou twijfel ik tussen één zware server (obv dual xeon, 4gb geheugen etc.) of twee lichte servers (obv enkele P4 of xeon, 2gb geheugen etc.).

Mijn vraag is dus wat is sneller 2 x een P4 of xeon ten opzichte van 1 x dual xeon.
Als ik naar de prijs kijk dan heb ik (uitgaande van een a-merk) 2x p4 of xeon voor dezelfde prijs als 1 zware dual xeon systeem....

Ik verneem graag jullie meningen....

Alvast bedankt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Voor 30 gebruikers die allen Office en dat pakket gebruiken is een server met 2x Xeon 3.x Ghz voldoende. Die servers kunnen onder die omstandigheden makkelijk schalen tot 50 gebruikers. De vraag is alleen of je afhankelijk wilt zijn van 1 server, of dat je redundantie in wilt bouwen door 2 servers te gebruiken. Bij uitval van 1 server kan je gewoon verder werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Scraper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-04 06:50

Scraper

ErikJ

Bij twijfel altijd voor de meerdere servers kiezen in geval van terminal service/citrix :)

Verwijderd

Ik zou zeggen 2 servers met elk 2 x xeon met 512kb of 1mb cache, 2 gig ram en een raid1 15k rpm disk setup. Single cpu zou ik niet doen met multiuser servers.
Nu zijn het er 30, maar zodra management doorkrijgt dat het lekker werkt willen ze er meerdere apps/gebruikers op.
Een algemene regel in SBC land is bij voorkeur uitschalen, en niet opschalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 16:56 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:16

mutsje

Certified Prutser

en smiley heeft zoals altijd weer eens gelijk.

Koop inderdaad dual xeon systemen met raid5 15K schijven erin en gaan met die banaan.

Let wel als je 1 server koopt en iedereen is er afhankelijk van en die server knalt heb je 30 man die niet kunnen werken.. is 30x uurloon etc x tijd dat server down is...

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:39
Even een kleine titel edit, zodat het os tussen blokhaken staat.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mutsje schreef op 07 oktober 2004 @ 18:48:
en smiley heeft zoals altijd weer eens gelijk.

Koop inderdaad dual xeon systemen met raid5 15K schijven erin en gaan met die banaan.

Let wel als je 1 server koopt en iedereen is er afhankelijk van en die server knalt heb je 30 man die niet kunnen werken.. is 30x uurloon etc x tijd dat server down is...
15k is overkill. Je bent met CPU kracht bezig, niet disk kracht. Wellicht heeft TS zelfs wel een fileserver waar alle bestanden op staan (neem ik eigenlijk wel aan). Voor een terminal server zijn met name CPU en geheugen van belang. Schijven zijn ondergeschikt. Ik ontwerp zelf beroepsmate Citrix farms, en je ziet vaak dat de bestanden gewoon op een FS of NAS staan. De lokale harddisk wordt alleen gebruikt om het OS op te zetten en wat tijdelijke bestanden op te slaan.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1