Toon posts:

Richtlijnen opstellen voor de vormgeving van websites

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga richtlijnen opstellen voor de vormgeving van websites die worden beheerd in een Content Management Systeem. Nu vraag ik me af wat er allemaal vermeld dient te worden.

Zelf heb ik het volgende:
- resolutie vastleggen
- bepalen of de layout meerdere kolommen heeft
- zorg voor een (aanklikbaar) logo
- plaats op elke webpagina consistent dezelfde primaire navigatiestructuur

Maar verder kom ik niet. Jullie ideeen?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

Lettertype(s), kleuren, headers, sunheaders, marges, paddings, kb's, plaatjes, enz, enz.

Het is maar net wat je wil, je kunt de mensen heel strak houden maar ze ook meer vrijheid geven. Zorg iig dat alle websites leesbaar en herkenbaar zijn.

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

resolutie vastleggen mag je er alvast uitslopen, als je een site maakt voor een vaste resolutie anno 2004 ben je niet goed bezig :)

Verder hangen je richtlijnen natuurlijk af van het niveau van je gebruiker die de site gaat bijhouden. Wordt het een contenteditable DIVje (kan je meestal afbakenen met een CSS file), of mogen gebruikers rechtstreeks HTML invoeren...

Stop uploading passwords to Github!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:10

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Papa Eend schreef op 07 oktober 2004 @ 16:59:
resolutie vastleggen mag je er alvast uitslopen, als je een site maakt voor een vaste resolutie anno 2004 ben je niet goed bezig :)
Oh nee :? Waarom niet :?

* Thijsmans maakt altijd voor 800 breed :Y)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Hmm. Als je een website hebt die gebruik maakt van een CMS dan kun je dit zulk dingen toch vastleggen in het systeem? Dat bijv. alleen vormgever kan aanpassen en niet de persoon die alleen teksten toevoegd e.d.?

Verwijderd

Oh nee :? Waarom niet :?
/me maakt altijd voor 800 breed :Y)
Oh nee, nog zo'n postzegel sitemaker.... er zijn ook mensen met grote schermen. Je kunt je website toch ook ontwerpen voor 100% breed ipv een vaste resolutie. Ik geef toe dat het wat moeilijker is, maar dan werkt je site ook bij lagere resoluties en op de printer (800px is te breed voor de printer).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 17:48 ]

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:17

crisp

Devver

Pixelated

Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 17:46:
[...]

Oh nee, nog zo'n postzegel sitemaker.... er zijn ook mensen met grote schermen. Je kunt je website tock ook ontwerpen voor 100% breed ipv een vaste resolutie. Ik geef toe dat het wat moeilijker is, maar dan werkt je site ook bij lagere resoluties en op de printer (800px is te breed voor de printer).

Leest erg prettig nietwaar? :P

Intentionally left blank

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 17:46:
[...]

Oh nee, nog zo'n postzegel sitemaker.... er zijn ook mensen met grote schermen. Je kunt je website tock ook ontwerpen voor 100% breed ipv een vaste resolutie. Ik geef toe dat het wat moeilijker is, maar dan werkt je site ook bij lagere resoluties en op de printer (800px is te breed voor de printer).
Oh nee nog zo'n LMB (Large Monitor Bastard) .. 100% breed is toch een beetje van dik hout zaagt men planken en max-width is niet voor niks uitgevonden :P

Ennuh.. er zijn ook kleinere monitors dan 800 op het moment (telefoons enzo)

edit:
om ook nog even on topic te reageren..

Waarom ga je die richtlijnen zo opstellen? het cms zal dat de vormgeving toch voor je moeten bewaken...

of ben je specificaties aan het maken voor een eisenlijst waarmee je een cms gaat kiezen?

[ Voor 18% gewijzigd door mullah op 07-10-2004 17:55 ]

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 12:24
crisp schreef op 07 oktober 2004 @ 17:48:
<div style="width:1090px">
[...]
</div>
Leest erg prettig nietwaar? :P
Jah, idd. Wat minder wit aan de zijkant mag best B)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:31

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 14:36:
Ik ga richtlijnen opstellen voor de vormgeving van websites die worden beheerd in een Content Management Systeem. Nu vraag ik me af wat er allemaal vermeld dient te worden.

Zelf heb ik het volgende:
- resolutie vastleggen
- bepalen of de layout meerdere kolommen heeft
- zorg voor een (aanklikbaar) logo
- plaats op elke webpagina consistent dezelfde primaire navigatiestructuur

Maar verder kom ik niet. Jullie ideeen?
Ik snap niet wat een CMS te maken heeft met vormgevings/layout-richtlijnen voor websites... wat je normalerwijze wil hebben is dat de CMS zo ver mogelijk wegblijft van layout en vormgeving (omdat daarachter van die enge programmeurs zitten, bebrilde dunne cola-drinkende jongetjes die niks en dan ook niks van design snappen ;)) ...

Vanuit het CMS wil je dus sowieso weinig doen met vormgeving, hooguit is het inderdaad zo dat er geen werkbare CSS-oplossing is voor de opdeling van teksten in kolommen:
je kunt echter daarop beslissen om voor schermtoepassing dan maar voorlopig geen kolommen toe te passen.

Verder liggen style-regels, huisstijl guidelines erg aan een uitgebreidde opdrachtomschrijving:
is de betroffen klant een multinationaal financieel conglomeraat, waarin veel verschillende bedrijven samenwerken onder een paraplu, moet je enerzijds rekening houden met een vaste en eenduidige stijl, anderszijds bedrijven ook de ruimte bieden hun 'eigen-zijn' te benadrukken.

Wat ikzelf altijd enorm bepalend voor een pagina vind, zijn de verhoudingen, dus hoe verschillende tekst- of kleurblokken zich verhouden tov elkaar en of ze 'vast' zijn of 'scalable'.
leg je dat soort zaken vast, evenals vaste regels over de marges rond tekst e.d., en vaste plaatsen voor bepaalde elementen, idd logo's, navigatie/subnavigatie en footers
Dan komt de rest vanzelf, dan kun je vaak zelfs nog veel kleuren wisselen, fonts wisselen, maar de 'stijl' zal herkenbaar blijven.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:32

alienfruit

the alien you never expected

Ja, maar je kan toch mooi de cms gebruiken om branding af te dwingen. Op zo'n manier dat de gebruiker die artikelen schrijft bijv. niet de vormgevingsrichtlijnen kan doorbreken. Dit is een van de mogelijkheden van een cms, als je een cms goed ingericht is helpt het bij het vasthouden van een bepaalde vormgeving e.d.

Verder kan een cms ook dwingen welke lettertypes er wordt gebruikt etc. Zelf vind ik een cms-je wel een goede hulpmiddel hiervoor.

Natuurlijk is een cms niet het enigste schakel in de ring, maar het kan goed meehelpen.

[ Voor 15% gewijzigd door alienfruit op 07-10-2004 18:07 ]

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

mlevd schreef op 07 oktober 2004 @ 17:57:
[...]

Jah, idd. Wat minder wit aan de zijkant mag best B)
Dus? dan doe je toch 77% breedte o.i.d. ?

En al die design dingen hoef je niet in het cms vast te leggen....dat moet je juist via templates laten geschieden.

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Verwijderd

alienfruit schreef op 07 oktober 2004 @ 17:04:
Hmm. Als je een website hebt die gebruik maakt van een CMS dan kun je dit zulk dingen toch vastleggen in het systeem? Dat bijv. alleen vormgever kan aanpassen en niet de persoon die alleen teksten toevoegd e.d.?
Ik denk ook dat het systeem nog gemaakt moet worden :)

In een goed cms maakt het niet uit welke grootte de site heeft, kan je zelf bepalen hoeveel kolommen je wilt, bepaal jezelf of het logo aanklikbaar is en moet de plek van de navigatie niets uitmaken.

Je moet er alleen voor zorgen dat de ontwerper van de website deze dingen wel vastlegt, maar dat mag dan wel per website verschillen.
Kolommen bepalen mag de gebruiker van het cms ook wel doen btw...

In mijn ogen nuttige richtlijnen:

• De hoeveelheid vrijheid die de gebruiker krijgt vastleggen, ga je ervoor om de boel strak in de hand te houden met als resultaat een strakke, maar weinig varierende website. Of kies je ervoor de gebruiker veel vrijheid te geven, wat kan leiden tot een vrij amateuristisch uiterlijk, maar dit kan natuurlijk de bedoeling zijn (middelbare scholen bijv. willen maar al te graag vrijheid)
• Welke minimale mogelijheden moet het systeem hebben voordat je het een beetje kunt gebruiken? Het kan heel uitgebreid, maar meestal leidt dat tot nutteloze opties...
• Hoeveel mensen gaan het gebruiken? hebben deze mensen allemaal dezelfde rechten?

Er zijn vast wel meer dingen, maar ik kom er zo even op geen...

De richtlijnen die de ts vastlegt zorgen ervoor dat iedere site die je laat beheren door het cms op elkaar lijkt, en dat wil je niet. tenzij het allemaal dezelfde soort bedrijfjes zijn onder 1 naam oid...

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 13:28
Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 18:51:De richtlijnen die de ts vastlegt zorgen ervoor dat iedere site die je laat beheren door het cms op elkaar lijkt, en dat wil je niet.
Dat wil je vaak genoeg. Niet voor niets werken enorm veel bedrijven en instanties met styleguides - ook voor internet. Zo voorkom je dat alles en iedereen maar zijn eigen draai geeft aan de internetsite van de afdeling/deelonderneming/dochterbedrijf/etc/etc/etc.

Philips heeft onlangs de eigen website aangepast, en wereldwijd een eenduidige vormgeving gehanteerd. Elke unit zijn eigen site behoort daarmee tot het verleden, met als gevolg dat gebruikers nu niet elke keer met een andere interface te maken krijgen.

Tips voor TS:
http://huisttijl.pagina.nl (zie huisstijlhandboeken rechts)
TU Delft webhuisstijl

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Anders schreef op 07 oktober 2004 @ 19:05:
[...]

Dat wil je vaak genoeg. Niet voor niets werken enorm veel bedrijven en instanties met styleguides - ook voor internet. Zo voorkom je dat alles en iedereen maar zijn eigen draai geeft aan de internetsite van de afdeling/deelonderneming/dochterbedrijf/etc/etc/etc.

Philips heeft onlangs de eigen website aangepast, en wereldwijd een eenduidige vormgeving gehanteerd. Elke unit zijn eigen site behoort daarmee tot het verleden, met als gevolg dat gebruikers nu niet elke keer met een andere interface te maken krijgen.

Tips voor TS:
http://huisttijl.pagina.nl (zie huisstijlhandboeken rechts)
TU Delft webhuisstijl
Ja, nouw quote je de hele zin, behalve mijn tenzij... en dat ga je dan uitleggen :)

Maar als je hetzefde cms wilt verkopen aan meerdere verschillende klanten dan zou ik er toch rekening mee houden dat het menu niet iedere keer op dezelfde plek staat en altijd hetzelfde lettertype heeft e.d. Anders gaat straks jouw site wel verdacht veel lijken op die van de concurrent...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 19:11:
[...]

Maar als je hetzefde cms wilt verkopen aan meerdere verschillende klanten dan zou ik er toch rekening mee houden dat het menu niet iedere keer op dezelfde plek staat en altijd hetzelfde lettertype heeft e.d. Anders gaat straks jouw site wel verdacht veel lijken op die van de concurrent...
Ik (als topic starter) zal het even proberen te verduidelijken.

We hebben een CMS gemaakt met een paar standaard templates. Om niet elke site bijna hetzelfde er te laten uit zien, willen we de klant de mogelijkheid bieden om zelf de preview aan te laten leveren. Dit kunnen ze ook laten doen door een reclamebureau.

Nu wil ik graag de richtlijnen gaan opstellen waaraan de vormgeving (preview) moet voldoen om te worden ingepast in een template.

Hopelijk is het zo wat duidelijker.

• mullah
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-07-2025
Dan denk ik dat je een lijstje moet maken van de verschillende soorten content die mogelijk zijn, dus logo, navigatie, header, headlines, copyright info, banners, polls, zoekformulier enzo...

Hoe ze eruitzien en waar ze staan is minder belangrijk, wel wat er in staat, omdat de code die je cms genereert met CSS in de gewenste vorm te krijgen is... (zo niet, mag je vast wel een paar tweakers van hier inhuren, er zijn er een boel die het wel kunnen fiksen)
Pagina: 1