alienfruit schreef op 07 oktober 2004 @ 17:04:
Hmm. Als je een website hebt die gebruik maakt van een CMS dan kun je dit zulk dingen toch vastleggen in het systeem? Dat bijv. alleen vormgever kan aanpassen en niet de persoon die alleen teksten toevoegd e.d.?
Ik denk ook dat het systeem nog gemaakt moet worden
In een goed cms maakt het niet uit welke grootte de site heeft, kan je zelf bepalen hoeveel kolommen je wilt, bepaal jezelf of het logo aanklikbaar is en moet de plek van de navigatie niets uitmaken.
Je moet er alleen voor zorgen dat de ontwerper van de website deze dingen wel vastlegt, maar dat mag dan wel per website verschillen.
Kolommen bepalen mag de gebruiker van het cms ook wel doen btw...
In mijn ogen nuttige richtlijnen:
• De hoeveelheid vrijheid die de gebruiker krijgt vastleggen, ga je ervoor om de boel strak in de hand te houden met als resultaat een strakke, maar weinig varierende website. Of kies je ervoor de gebruiker veel vrijheid te geven, wat
kan leiden tot een vrij amateuristisch uiterlijk, maar dit kan natuurlijk de bedoeling zijn (middelbare scholen bijv. willen maar al te graag vrijheid)
• Welke minimale mogelijheden moet het systeem hebben voordat je het een beetje kunt gebruiken? Het kan heel uitgebreid, maar meestal leidt dat tot nutteloze opties...
• Hoeveel mensen gaan het gebruiken? hebben deze mensen allemaal dezelfde rechten?
Er zijn vast wel meer dingen, maar ik kom er zo even op geen...
De richtlijnen die de ts vastlegt zorgen ervoor dat iedere site die je laat beheren door het cms op elkaar lijkt,
en dat wil je niet. tenzij het allemaal dezelfde soort bedrijfjes zijn onder 1 naam oid...