Toon posts:

[Alg] Parallele poort aansturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil een signaal sturen naar een van de 8 polen van de parallele poort om daarmee iets aan te sturen. ik zoek hiervoor een simpel programmatje. de taal maakt weinig uit eigelijk, het liefst in cpp of pascal maar iets anders mag ook.

ik gebruik xp en ik weet dat je een dll nodig hebt om de parallele poort aan te sturen, die inpout32.dll heb ik ook.

ik ben al een tijd aan het zoeken geweest op google en zelf ben ik geen programmeer held.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 11:24:
ik wil een signaal sturen naar een van de 8 polen van de parallele poort om daarmee iets aan te sturen. ik zoek hiervoor een simpel programmatje. de taal maakt weinig uit eigelijk, het liefst in cpp of pascal maar iets anders mag ook.

ik gebruik xp en ik weet dat je een dll nodig hebt om de parallele poort aan te sturen, die inpout32.dll heb ik ook.

ik ben al een tijd aan het zoeken geweest op google en zelf ben ik geen programmeer held.
Een simpel programaatje mag je zelf programmeren. Daarvoor zitten we hier in Programming and Webscripting ;)

Wat heb je zelf al geprobeerd? Als ie een programmeertaal kent, en weet hoe je die dll moet gebruiken dan is het een kwestie van een waarde sturen naar een I/O port (&h378 voor lpt1 bijv.)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
ik kan een beetje programmeren in pascal, delphi en cpp maar het werkt nog niet zoals het moet. in xp kun je niet direct naar een poort schrijven en dat kon in 95 enzo wel. dit heb ik nog nooit gedaan en nog niet voor mekaar. als je het allemaal zo goed weet waarom geef je dan niet meteen een programma?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05

Haan

dotnetter

Uit de FAQ:
Geen scriptrequests of "quick fix" oplossingen.

Topics en posts in de trant van "ik kan dat en dat scriptje niet meer vinden" of "dit programma lukt niet, wie kan het voor me afmaken?" worden direct op slot gedaan.
Lijkt me duidelijk genoeg ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Kijk maar eens in de P&W quick start waarom niet, of anders eens hier: http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag niet om het hele programma, ik heb nu hetvolgende:

#include <stdio.h>
#include <dos.h>
#include <conio.h>
#include <inpout32.dll>

/********************************************/
/*This program set the parallel port outputs*/
/********************************************/

void main (void)
{
clrscr(); /* clear screen */
outportb(0x378,0xff); /* output the data to parallel port */
getch(); /* wait for keypress before exiting */
}

dit is dus in cpp en hiermee stuur ik 0xff naar de 0x378 dus de paralelle poort. maar dit mag niet in xp omdat je niet direct naar de poorten mag schrijven. daarom heb je dus een bestand als inpout32.dll nodig om ernaartoe te schrijven. ik weet alleen niet hoe dit precies werkt in cpp dus vraag ik daar een oplossing voor. als je dan meteen gemekker krijgt dat je alles vraagt is dat onzin. ik vraag om een klein stukje niet alles

• Creepy

Creepy

Je zult het via de DLL moeten doen. Welke functie je precies moet hebben is per dll afhankelijk (ja, er zijn verschillende DLL's om in XP de LPT poort aan te kunnen sturen).

Dus, pak je DLL. Pak daar de documentatie bij en kijk daarin hoe ze de boel aansturen. Bij de meeste DLL's worden zelfs kant en klare code voorbeelden meegegeven.

En ff voor de "kijk eens in FAQ" mensen ga ik nu iets doen wat OOK in de FAQ staat: Als je alleen zeurt "kijk in de faq" zonder verder enige bijdrage aan het topic, laat dan je post helemaal maar zitten ;)

Overigens zijn hier in het verleden al redelijk wat topics over geweest. Met de search zou je ook wel een aantal topics moeten vinden hoe het 1 en ander in elkaar steekt.

[ Voor 17% gewijzigd door Creepy op 07-10-2004 11:54 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Haan

Haan

dotnetter

offtopic:
dat is prima, maar was het dan niet handiger om meteen dat stukje neer te zetten? Dan voorkom je dat soort reacties :)

Verwijderd

Topicstarter
ik ga meteen verder onderzoeken, bedankt alvast (daar heb ik wat aan)

ik post niet vaak op het forum omdat ik het liever en meestal zelf uitzoek. nu kan ik het niet vinden en omdat het eigelijk maar 1 regel code is dacht ik laat maar ff zitten maar dat valt dus verkeerd merk ik.

• Haan

Haan

dotnetter

Hier heb je trouwens een beschrijving van inpout32.dll, misschien dat het helpt http://www.logix4u.net/inpout_theory.htm

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-02 10:37
je kan misschien ook hier eens een kijkje nemen?

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/813229//

"zoek en gij zult vinden" ;)

Verwijderd

Dit gaat natuurlijk nooit werken. Misschien is het verstandig om eerst eens uit te zoeken hoe je uberhaubt dll's meelinkt.
Verder zijn er al onnoemelijk veel topics over dit onderwerp geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 09:44 ]

Verwijderd

Stille hint: Rechts klikken op je project, in bijvoorbeeld de solution tree, properties en dan bij linker kijken

• Creepy

Creepy

Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 10:31:
Stille hint: Rechts klikken op je project, in bijvoorbeeld de solution tree, properties en dan bij linker kijken
Stille hint: niet iedereen gebruikt Visual Studio :)

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Of LoadLibrary, kost wel wat meer regels code... maar de afhandeling van fouten e.d. kun je zo een stuk netter maken ;)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het voor mekaar en al gepresenteerd op school.
ik heb het uiteindelijk in delphi geprogrammeerd, de dll zat er daar zo aan en dan is het verder een eitje.

de leraar stond ff te kijken toen ik liet zien hoe ik een commando (voice) aan de computer gaf en hoe er toen ineens een lamp aan ging :)
dus vis een voice command stuur ik via de poort hardware aan. werkt goed!

bedankt voor alle tips, ik heb overigens een andere dll gebruikt uiteindelijk maar de inhoudt was grotendeels gelijk.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 14:02

Tomatoman

Fulltime prutser

Uit nieuwsgierigheid: welke dll heb je nu gebruikt?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hij heeft inpout32.dll gebruikt, ikzelf ben een groot fan van DLPortIO: http://www.driverlinx.com/DownLoad/DlPortIO.htm . Er zitten meteen 2 examples bij, 1 voor Visual Basic en een voor (V?)C++. Werkt zowel onder windows 9x als windows nt/2000/xp.

(Met voice je lamp aanzetten is idd best cool, ik heb het ook maar moet nog iets doen met microfoonversterking of zo zodat het overal in m'n kamer werkt ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door Kuhlie op 09-10-2004 18:22 . Reden: slash me werd [me], gefixt ]

Pagina: 1