portfowarding Zyxel icm wrt54g lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xyl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-02 13:17
Ik kon nergens een topic vinden waar ik dit in kon plaatsen, laat staan een waar het antwoord stond, dus maar een nieuw verhaal.
Omdat ik azureus werkend wil hebben, wil ik bepaalde poorten forwarden. Ik heb een Zyxel 650 en een Linksys wrt54g. (Tiscali ADSL) De Zyxel fungeert momenteel als modem/router, de wrt54g als gateway/AP. Om ports te kunnen forwarden heb ik een statisch IP ingesteld op mijn draadloze netwerkkaart, alles netjes overgenomen van ipconfig /all. Als ik deze waarden bij de wrt54g invul, gebeurt er niets (=Azureus geeft een NAT-fout aan). Niet zo gek waarschijnlijk omdat deze niet als router fungeert. Als ik de waarden bij de Zyxel invul, gebeurt er echter ook niets. Als ik de wrt54g er tussenuit haal, laptop rechtstreeks op modem aansluit en de ipwaarden verandert, krijg ik wel een ok-melding. Dus dacht ik: laat ik de Zyxel eens instrueren dat hij alleen modem is en de wrt54g als router gaan gebruiken, dan is het probleem waarschijnlijk opgelost. Niet dus, dan heb ik geen verbinding meer met internet en ik kan bovendien de wrt54g niet meer benaderen. Op de site van Zyxel staat dat als je een werkende modem/router hebt die je alleen als modem wilt configureren, het voldoende is als je alleen het palletje omzet naar router in de webbrowser. Heb ik gedaan, maar blijkbaar werkt dat toch niet. Iemand een idee wat de instellingen bij zowel de Zyxel als de wrt54g moeten zijn?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Als je de Zyxel alleen als modem instelt en je hangt er rechtstreeks een pc aan, kan je dan wel internetten? Ik zou eerst controleren of die netjes in bridgemode komt te staan en dan in de WRT-54G de routerfunctie aanzetten en die testen ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• xyl
Ik heb het andersom gedaan, maar de conclusie is hetzelfde. Eerst dus beide aangesloten, geen contact meer met beiden, toen laptop aan de modem gehangen en dus ook geen internet meer. Ik kon de modem echter nog wel bereiken (webconfigurator), iets wat mij met de wrt54g niet lukte. Volgens Zyxel zou het dus niet zo moeilijk moeten zijn, ik vraag mij echter af wat ik dan vergeet.

Verwijderd

1. Zorg dat de ZyXEL in router modem fungeerd

2. De poorten instellingen van de ZyXEL werkt in router mode, dus hier niets meer in wijzigen.

3. Wijzig het lokale ip adres van de linksys bijvoorbeeld in 192.168.100.1

4. Schakel de DHCP van de linksys uit

5. Sluit een korte netwerkkabel rechtsreeks aan op één van de vrije switch poorten van de Linksys(dus niet op de WAN poort)

6. Zorg dat je eerst bekabeld achter de linksys kan internetten en kijk daarna of de poorten goed worden doorgezet naar de achterliggende computer.

7. Stel desnoods een statisch ip adres met als gateway het ip adres van de ZyXEL modem(standaard 192.168.1.254)

Succes

• xyl
Ik zal ook nog maar even melden wat de "oplossing" was voor het geval iemand later via de search in dit topic terecht komt. Eigenlijk waren het twee dingen waarom een en ander niet werkte:

- ik had een statisch IP op mijn netwerkkaart ingesteld, daarom kreeg ik geen contact met de modem/internet nadat ik de modem had ingesteld als modem ipv router
- toen dat eenmaal correct stond ingesteld, nam ik niet de tijd om Tiscali een nieuw IP-adres te laten verstrekken aan de router, kost minimaal twee uur. Daardoor dacht ik dat een instelling verkeerd stond in de router, is dus niet zo. Je hoeft aan de router helemaal niets te veranderen als het eerst goed werkte.

Toen ik die twee dingen eenmaal in orde had, deed alles het prima. Overigens moet je wel DHCP aanzetten / aan laten staan in je router!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-05 07:49

HenkS

Da_king alias HenkS

ehmm volgens mij heb ik een zelfde soort probleem, en ik volg bovenstaande niet helemaal

ik heb dus ook het nat probleem met azareus..

ik heb een alcatel speedtouch modem

deze doet dchp en zich identificeren naar xs4all toe (geen nat hier)

aan deze speedtoch modem heb ik een Asus wireless access point hangen...

op deze heb ik GEEN dhcp ingsteld, hier wel de NAT

en op mijn laptop heb ik een statisch ipadres (161.89.1.6) en azareus is poort 6990 (zo ingesteld) ook in nat

nu werkt het dus niet, en uit bovenstaande snap ik dus niet wat ik nu fout doe...

edit:

waarom is dit punt eigenlijk:

5. Sluit een korte netwerkkabel rechtsreeks aan op één van de vrije switch poorten van de Linksys(dus niet op de WAN poort)

waarom niet op de wan poort?

[ Voor 15% gewijzigd door HenkS op 18-10-2004 15:01 ]

Verwijderd

Standaard worden de ZyXEL modems als NAT router uitgeleverd. Twee NAT routers kan wel maar is tevens niet de mooiste oplossing voornamelijk niet bij multi-media programma's 'gaat' men problemen ondervinden.

Indien men de DHCP uitschakelt van de tweede router en de ZyXEL modem(als NAT router) aansluit op de switch poort fungeerd de tweede router als switch(uiteraard met de andere functionaliteiten).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2004 22:06 ]

• xyl
HenkS schreef op 18 oktober 2004 @ 14:37:
Een accesspoint of een router? Ik ga er vanuit dat je router bedoelt.

en op mijn laptop heb ik een statisch ipadres (161.89.1.6) en azareus is poort 6990 (zo ingesteld) ook in nat

nu werkt het dus niet, en uit bovenstaande snap ik dus niet wat ik nu fout doe...
Mijn oplossing is niet helemaal dezelfde als die van hierboven, maar zoals het bij mij werkte: zet in de modem DHCP uit en zorg dat deze als modem is geconfigureerd en niet als router. In feite is de modem dan een niet veel meer dan een kabel naar je Asus router. Zet dan DHCP op je computer aan, dus geen statisch adres. Sluit de kabel uit je modem rechtstreeks aan op je LAN kaart. Op dat moment moet je, eventueel na opnieuw opstarten en even wachten (misschien wel langer dan even (2 uur)totdat een nieuw IP wordt uitgedeeld door je provider, weet ik eingelijk niet) kunnen internetten. Als je niet kan internetten, klopt er iets niet. Als je op een gegeven moment wel op internet kunt, kan je de Asus router aan sluiten. Zorg dat hier DHCP wel is ingeschakeld! Nu moet je zeker twee uur wachten. Daarna zou alles het moeten doen. Je kunt daarna een statisch adres instellen op je netwerkkaart en in de Asus router de gewenste poorten open zetten. Bij mij werkte dit stappenplan prima!

[/quote]

waarom niet op de wan poort?[/quote]

Omdat dat de poort is waarop het internet binnenkomt. Het wordt vervolgens verder "verdeeld" over de netwerkpoorten.

• xyl
Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 22:04:
Standaard worden de ZyXEL modems als NAT router uitgeleverd..
Ik meen ergens te hebben gelezen dat Demon ze standaard als modem uitlevert. Ik weet niet of dit klopt, ik heb Tiscali en die levert ze standaard inderdaad als router uit.

Verwijderd

xyl schreef op 19 oktober 2004 @ 15:06:
[...]
Omdat dat de poort is waarop het internet binnenkomt. Het wordt vervolgens verder "verdeeld" over de netwerkpoorten.
He.. misschien is dat de reden dat het bij mij niet werkt, want vanaf de Zyxel (die op modem staat ingesteld), plug ik hem in de WAN poort van mijn Netgear router. Ik kan dan wachten en wachten maar internet komt niet. Ik zal vanavond eens testen om hem op een andee poort te zetten waar je normaal dus een comp in plugged. Ik snap alleen nog niet waarom dit dus is?

Verwijderd

xyl schreef op 19 oktober 2004 @ 15:08:
[...]

Ik meen ergens te hebben gelezen dat Demon ze standaard als modem uitlevert. Ik weet niet of dit klopt, ik heb Tiscali en die levert ze standaard inderdaad als router uit.
Dat gaat deze topic ook over en idd demon worden ze standaard uitgeleverd als modem mode.

• xyl
Verwijderd schreef op 19 oktober 2004 @ 15:41:
[...]

He.. misschien is dat de reden dat het bij mij niet werkt, want vanaf de Zyxel (die op modem staat ingesteld), plug ik hem in de WAN poort van mijn Netgear router.
Dat is inderdaad wat je moet doen. Van de telefoonaansluiting naar de modem, van de modem naar de WAN poort van je router en van de router (1 van de 4 poorten) naar de computer. Of draadloos natuurlijk. Probeer eerst echter van je modem rechtstreeks naar de LAN kaart van je computer, dan weet je of de modem wel goed staat ingesteld. Heb je geen "expert" in de buurt wonen die je kan helpen? Bel anders even met de provider waar je het ADSL bij hebt afgesloten.

edit: Als ik als redelijke leek dit topic doorlees worden er volgens mij twee verschillende adviezen gegeven, die allebei kunnen werken. Belangrijk is dat je consequent alle instellingen goed hebt als je voor 1 van beide mogelijkheden kiest.

[ Voor 18% gewijzigd door xyl op 22-10-2004 16:09 ]

• redyak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-03 19:29

redyak

Try and Fail

HenkS schreef op 18 oktober 2004 @ 14:37:
ehmm volgens mij heb ik een zelfde soort probleem, en ik volg bovenstaande niet helemaal

ik heb dus ook het nat probleem met azareus..

ik heb een alcatel speedtouch modem

deze doet dchp en zich identificeren naar xs4all toe (geen nat hier)

edit:

waarom niet op de wan poort?
Punt 5. Door de WAN poort niet te gebruiken laatje de router als Switch/Hub fungeren. Communicatie gaat dan dus altijd goed.

Je meldt bij de Alcatel niet of deze getweaked is. Als dat zo is is het een router met NAT. De oplossing is dan ook een Switch er achter te hangen en geen router.
Daarnaast kan je met TELNET commando's poorten openzetten op de getweakte ADSL modem.

Vandaag gekocht morgen weer oud , dat is IT.

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 08:55
Excuses voor het reageren in een oud topic maar ik heb nog een vraag over dit geheel.

Ik ben zelf bij een kennis bezig met de opstelling van Zyxel P650HW -> Linksys WRTG54G -> PC

Nou heb ik gisteren de Zyxel in bridge modus gezet via de handleiding van Zyxel.

Als het goed is zou het dus moeten zijn dat Tiscali opnieuw een IP heeft toegewezen omdat ik een dagje heb gewacht ???

Voor het verdere configureren van de Linksys moet ik dus het MAC adres clonen van de pc waarbij ik als eerste het internet ben op geweest dus die bij Tiscali bekend is en verder de Linksys op dynamisch IP verkrijgen terwijl ik op de Zyxel DHCP heb uitgeschakeled zoals dat staat in de handleiding van Zyxel om hem in bridge modus te krijgen ?????

Mijn dank grenst aan hondsdolheid
Pagina: 1