[debian] Samba / XP hangt bij opvragen file.

Pagina: 1
Acties:

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik heb hier een heel vreemd probleem, heb hier al 2 jaar flink last van en nooit een oplossing gevonden. Op got kan ik hier niks over vinden, heb wel eens eerder een discussie hier over gehad maar dat loste niks op vandaar weer mijn schreeuwende hulp naar jullie.

Mijn situatie is als volgt: Ik draai een webserver op een debian(2.2.20-idepci) machine met samba (de nieuwste versie van apt), op deze webserver staan al mijn php-filetjes / databasejes je kent het wel.
Nu heb ik met samba een aantal shares aangemaakt die ik vanaf mijn winxp machine kan benaderen, en dus openen in mijn php editor.

Mijn probleem: 80% van de gevallen dat ik met Dreamweaver/notepad/etc een php file wil openen gaat de boel hangen, net alsof de verbinding in een keer weg is. Na ruim 40 a 50 sec. gewacht te hebben krijg de winxp machine weer respons en krijg ik de melding in dreamweaver: "Access denied to file /to/my/www/test.php" en dan crasht de boel, notepad houdt er gewoon mee op en de pc word trager.

De rechten van mijn bestanden staan prima, ik log ook in met mn eigen account op de linux machine (ook via samba als ik een netwerkshare wil maken) en die bestanden staan ook allemaal ge-owned bij mij.

Op mijn werk heb ik precies hetzelfde en daar kunnen ze mij er niks over vertellen, ik erger mij dood, want als je 12 files open hebt en de applicatie crashed weer....ect.

Ligt dit probleem nou bij windows of bij mijn debian bakkie...ik weet het niet meer :(

Mijn samba conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
[global]
workgroup       = netwerk
log file        = /var/log/samba/log
max log size    = 1000
security        = user
server string   = tektron
hosts allow     = 127.0.0.1, 192.168.11.
hosts deny      = 0.0.0.0/0
interfaces      = eth0 lo

bind interfaces only = yes
encrypt passwords = true

[www]
comment     = web directory
path        = /var/www
browseable  = yes
read only   = no
write list  = ronald, alwin
invalid users = public, guest

[games]
comment = Gameserver map
path = /share/games
invalid users = root
browseable  = yes
read only   = no
write list  = ronald, alwin

..
..

Wellicht hebben jullie hier wat aan.

• Ajunne
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Ajunne

Uitje

Zeker van dat je de laatste nieuwe samba draait? En ik heb het dan niet over die in Debian stable, maar eerder een versie uit testing ofzo.

Ik heb ooit ook al van die vage dingen gehad, met samba en cups onder andere. Een update naar testing loste het toen op. Stable is wel stabiel, maar ook zooo ouderwets...

Een nieuwe kernel op die bak van jou zal ook wel geen kwaad kunnen trouwens.

• ProZa|IA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06-2005
Wat zeggen je logs ?

Why is called tourist season, if we can't shoot them ? specs

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Heb je DMA aanstaan van de betreffende hardeschijf? Dit kun je checken met HDPARM.

code:
1
hdparm /dev/hd$

Verwerk anders deze regel eens in jouw smb.conf:
code:
1
2
socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192 / dns proxy=NO /
getwd cache=YES / read raw=YES / write cache size=262144

Dit onder [Global].

En een nieuwere kernel zou inderdaad niet verkeerd zijn. Denk dan aan een 2.4 kernel. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Tatsu op 07-10-2004 16:17 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Verwijderd

rechten van de dirs ook goed staan?
Tatsu schreef op 07 oktober 2004 @ 16:14:
En een nieuwere kernel zou inderdaad niet verkeerd zijn. Denk dan aan een 2.4 kernel. :)
kernel 2.4.18 kan je apt-getten. Je kan beter zelf een recentere gaan compileren

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 17:32 ]

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Dreamweaver kan ook omgaan met FTP. Is het niet een idee (tenzij je PERSÉ gebruik wilt maken van smb) op FTP over te stappen? Veel beter imho, want native Linux (en Windows), dus sneller / betrouwbaarder etc.

Proftpd is dan een goede.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Probeer dit eens in je [global] te zetten

use sendfile = no

ik had een soortgelijk probleem. Maar dan met elke file aanvraag van uit winxp -> smb server.
Uiteindelijk kwam bijv het textfile wel in notepad maar met een boel smb control data er tussen.

mvg,
Gerri-Jan

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
kernel 2.6.x loste dit probleem voor mij op. Ook heel lang last van gehad. Nu al een hele tijd nergens last meer van!
Samba 3.0.7-1 met kernel 2.6.8 atm btw..

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

komt ook terug in de samba bugreports..
of je kernel upgraden, of 'use sendfile=no' in je global gedeelte zetten in je configfile.
dan is het opgelost.
Is alleen in linux trouwens... bij freebsd en solaris enzo komt dit probleem niet voor.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
Wat doet dat sendfile=no eigenlijk precies? Want ik heb ook wel eens gelezen dat dat een performance verlagende parm is...

Verwijderd

sendfile is een systemcall waarmee snellere disk I/O te doen is als met de standaard open/read/write/close systemcalls. (Correct me if I'm wrong) Het werkt alleen onder linux (dacht dat fbsd ook iets soortgelijks had, maar dat weet ik niet zeker). Ja je levert een beetje performance in, maar als het goed is is je probleem hiermee opgelost, waardoor je uiteindelijk van die vertraging afbent.

Verwijderd

Geloof dat bij een kernel upgrade het probleem ook zou moeten verdwijnen. maar daar had ik ff geen tijd voor.

mvg,
Gerrit-Jan

• mor0n
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik heb een nieuwere versie geprobeerd van samba, daarmee is het probleem verholpen. Kon echter geen informatie hierover vinden in de changelogs e.d.
Ik heb me er maar bij neergelegd, de nieuwe versie 3.0 draait super.
Pagina: 1