[Epox 8rda3+] AMD 2800+ niet op 166 FSB te krijgen

Pagina: 1
Acties:

• TheNameless
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-02-2025

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Ik heb een nieuwe processor en moederbord aan geschaft (epox 8rda3+ en AMD barton 2800+). Nu is deze amd niet op 166 mhz stabiel te krijgen. Onder full-load heb ik na 5 minuten al een vast loper.

Ik heb al op GoT en nforceshq.com lopen zoeken maar niet iets gevonden dat hielp. Hieronder vielen: geheugen syncen met processor (beide dus 166), voltage van memory verhogen, nieuwste bios flashen.

Nu denk ik zelf dat het aan het geheugen kan liggen. Deze zijn namelijk niet van hetzelfde merk. Ik heb 1 reep van OCZ en 1 reep van TwinMos, beide 512 mb. Deze staan niet als dual-channel ingesteld.

Het vreemde is dat de processor wel soepel loopt op 133 mhz fsb, met het geheugen op 200 mhz

Hier nog de voltages die mbm5 weergeeft, als het systeem idl is. Als het system op full-load draait dan verschillen de voltages nauwelijks:

core0: 1,62V
core1: 1,65V
+3.3: 2,74 (misschien te laag :? )
+5: 5,05 V
+12: 12.10
-12: -7.09
-5: 5,00

Bovenste voltages zijn dus op 133 mhz fsb met het geheugen op 200 mhz.

Even een round-up van mn specs:
Epox 8rda3+ rev 2.0
AMD Barton 2800+
1x512 mb OCZ DDR 400
1x512 mb TwinMos DDR 400
ThiefTec 360watt

Iemand een idee hier over?

Ducati: making mechanics out of riders since 1946

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11

KabalA!

[ No-Life ]

Ik denk dat je 3.3 idd iets te laag is :)... over je mem: kan je niet even proberen om het met één reepje te proberen? Staat de bios wel goed ingesteld wat betreft timings/fsb voor je mem, kan namelijk ook nog 'raar' staan en het daardoor niet werken :)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Okay, alleen met de Twinmos reep. Met de fsb op 166 en het geheugen op 200 mhz, timings: 8-3-3-2.5 heb ik dus ook een vast loper

edit:
Ook met het geheugen op 166 en de fsb op 166 een vastloper. Ik test het met prime95 en dan de torture test. Het is echt iets met het geheugen denk ik, als ik bij de torture test kies voor een cpu test, dan loopt ie vrolijk door, als ik een memory test doe dan loopt ie na een minuut of wat vast.

[ Voor 55% gewijzigd door TheNameless op 07-10-2004 10:54 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Meet je voeding eens met een multimeter, als je 3,3 lijn echt zo laag is dan lijkt me dat een aannemelijke oorzaak voor je problemen.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• KabalA!
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11

KabalA!

[ No-Life ]

MayaFreak schreef op 07 oktober 2004 @ 10:45:
Okay, alleen met de Twinmos reep. Met de fsb op 166 en het geheugen op 200 mhz, timings: 8-3-3-2.5 heb ik dus ook een vast loper

edit:
Ook met het geheugen op 166 en de fsb op 166 een vastloper. Ik test het met prime95 en dan de torture test. Het is echt iets met het geheugen denk ik, als ik bij de torture test kies voor een cpu test, dan loopt ie vrolijk door, als ik een memory test doe dan loopt ie na een minuut of wat vast.
Kan je anders niet eens kijken of het voltage van je mem niet wat hoger kan? Wil vaak ook nog wel eens helpen :)
Anders misschien kijken of je mem het in een andere pc wel op 166 fsb doet, dan weet je zeker dat het aan je mem ligt en niet aan je mobo ofzo ;)

Als het niet kapot gaat, gaat het niet hard genoeg

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Mem heb ik op 2.9 gezet, maar mocht niet baten. Ik zal vanavond eens die multimeter proberen. Ik zag trouwens in de bios, bij "PC health status" dat de VBAT (dat is de +3.3 lijn toch :?), keurig rond de 3.2 schommelde.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:56

Exigence

dnkroz

MayaFreak schreef op 07 oktober 2004 @ 15:25:
Mem heb ik op 2.9 gezet, maar mocht niet baten. Ik zal vanavond eens die multimeter proberen. Ik zag trouwens in de bios, bij "PC health status" dat de VBAT (dat is de +3.3 lijn toch :?), keurig rond de 3.2 schommelde.
Vbat is de batterijspanning. De 3.3v lijn wordt apart aangegeven als zijnde 3.3v :P

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Exigence schreef op 07 oktober 2004 @ 16:08:
[...]

Vbat is de batterijspanning. De 3.3v lijn wordt apart aangegeven als zijnde 3.3v :P
Ow. Beetje vreemd dan dat ik die nergens kan zien in de bios.

Verwijderd

Ik heb ook een soortgelijk probleem.
Net als MayaFreak ook met een epox 8rda3+ maar dan met een 2500+.
MMB meet volgende voltages:
+3.3: 1.63V (is toch echt wel te weinig he :? )
+5.00: 5.05V
+12.00: 11.73V
-12.00: -7.09V ( nog zo eentje :? )
-5.00: -1.22 ( kan dit nog? )
ik beschik niet over een multimeter dus ik kan het niet nameten

Ik heb een Zalman 400W voeding die doorgaans toch wel degelijk zijn he,
of dan toch niet :?
Ook heb ik een overclock probleem, zelfs als ik met slecht 1Mhz overclock geraakt men
mobo niet meer door de POST !
dit is mijn geheugen (voor als dat er nog iets mee te maken zou hebben):
1x 512 MB corsair @ 200Mhz

Kan iemand mij hiermee helpen? Ik zit echt met de handen in het haar....

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Ik geloof dat die - lijnen niet meer gebruikt worden. Ik heb een vraagje aan jou. Heb jij die ATX 12V stekker (die vierkante) op je moederbord aangesloten? Of alleen die brede? Ik heb namelijk alleen die brede aangesloten, misschien heb je die andere ook nodig :?

Verwijderd

MayaFreak schreef op 07 oktober 2004 @ 19:23:
Ik geloof dat die - lijnen niet meer gebruikt worden. Ik heb een vraagje aan jou. Heb jij die ATX 12V stekker (die vierkante) op je moederbord aangesloten? Of alleen die brede? Ik heb namelijk alleen die brede aangesloten, misschien heb je die andere ook nodig :?
Ik heb beide aangesloten. Daar kan het dus al niet aan liggen
Wat bedoel je precies met dat die lijnen niet meer gebruikt worden?
Zou dit ook een verklaring kunnen zijn voor het 'overclock'probleem? en kun je dit eventueel verhelpen?

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Ik bedoelde te zeggen dat die - lijnen niet meer belangrijk zijn tegenwoordig en dat er niks meer mee gedaan wordt. Dat heb ik tenminste ergens gelezen

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
de +3.3 was het oude voltage voor sdram modules.

Aangezien de nieuwe DDR repen om +/- 2.6-2.7 volt vragen is het alleen maar gunstig dat je lijn zo afwijkt.

Je wilt echt geen 3.3 op je ddr hebben }) Vind ie vast niet leuk.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-02 18:23
Hmm, als ik willemwalravens was dan zou ik eens een multimeter bij de Gamma halen (kost 6 euro en heb je je hele leven plezier van...) Daarnaast zijn die negatieve voltages alleen van belang bij een gebruikte COM of LPT poort...

MayaFreak, je zegt dat ie crasht met die Twinmos alleen, maar met alleen die OCZ dan? anders is nl. gewoon die Twinmos rot...

Verwijderd

Het vreemde is dat de processor wel soepel loopt op 133 mhz fsb, met het geheugen op 200 mhz
Dus het geheugen is niet het probleem maar je CPU.
MayaFreak schreef op 07 oktober 2004 @ 19:23:
Heb jij die ATX 12V stekker (die vierkante) op je moederbord aangesloten? Of alleen die brede? Ik heb namelijk alleen die brede aangesloten, misschien heb je die andere ook nodig :?
En zie hierboven je antwoord waarom... ;)

• mark_vs
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 04:04
Wordt je CPU wel voldoende gekoeld?
Zit de koeler goed op de die?
Is er een fatsoenlijke airflow in je kast?

• TheNameless

TheNameless

Jazzballet is vet!

Topicstarter
Mn CPU wordt niet warmer als 46 graden. En de temperatuur in de kast is 31 graden

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:06
jemig zo moeilijk is dit toch niet? download www.memtest86.com en draai dit eens voor beide reepjes appart en een keer samen op verschillende snelheden. is het geheugen pc3200: zorg dan dat je geheugen op 200mhz loopt of 166mhz en zorg dat de cpu op 166mhz loopt. Zet dan de multiplier van de cpu lekker laag zodat je zo goed als uit kan sluiten dat de cpu fouten veroorzaakt in memtest.

• Cyberamp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-11-2024

Cyberamp

Multithreaded Tweaker

Ik denk dat het aan je cpu ligt (hoogstwaarschijnlijk) en daarna mobo. De stroomvoorziening is ok en de geheugen is zeker ok. Het enige probleem is de fsb verhogen dus cpu kan het niet aan of daarna mobo probleem (minder waarschijnlijk want je mobo ondersteund zeker 400 fsb). Cpu is het gewoon, @ stock doet die het maar hoger gaat die niet...het enige wat ik je kan adviseren is iets hoger fsb (ja hoger ja). SOms doet die het wel als je wat hoger bent. Bij mij deed 225 het eerst niet maar 230 wel bijv bij een bepaalde multiplier.

Topicstarter 1e WTF topic; Huisje boompje beestje; Adamoland#2244

Verwijderd

Doe een C-MOS en laat alles ff op Bios default lopen en CPU op auto _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 00:03 ]

Pagina: 1