Toon posts:

Stappen om een professionele presentatie op DVD te zetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers.

Ik probeer me meer te richten op het presentatie (in de vorm van een film) gebied en het lukt me aardig, alleen krijg ik het niet voor elkaar om een dvd te maken die er goed uit ziet.
Mijn stilstaande beelden zien er niet uit op een 50 hrtz tv. Als er lijnen zijn (bijv. de middenstreep op de weg, een hek of een bakstenen muur) dan dansen die als een gek over het beeld. Ze trillen dus zeer irritant.
Ook heb ik last van het bekende "gaussian" effect.

Mijn doel: een professioneel dvd maken
Ik wil de kwaliteit van een commerciële dvd halen. Hiermee doel ik niet op de film zelf, maar hoe het weergegeven wordt. Kom dus aub niet aan met belichting, make-up, videocamera’s van € 10.000,-, want dat is voor mij niet van belang. Het gaat mij hoofdzakelijk om foto's waar wat effectjes op toegepast worden en die lichtelijk geanimeerd worden, maar voornamelijk stil staan.

Het probleem waar ik mee zit, is dat alles op de computer er perfect uitziet. Ik kan dus tijdens het hele traject op de computer niet zien of er wat mis gaat.
De dvd die ik nu gemaakt heb ziet er op de computer ook perfect uit en op mijn 100 hrtz tv ook nog wel. Maar op een 50 hrtz tv is het gewoon slecht.

Manier van aanpak, zoals ik het nu doe:
Ik scan de foto's en bewerk ze in Photoshop.
De foto's maak ik 720 x 576 px.
Dan maak ik een flashdocument met de instellingen 720 x 576 px en 25 fps.
(Waarom gebruik ik Flash? Omdat ik daar thuis in ben en het fijner vindt om daar effecten toe te passen. De effecten kan ik zelf zo maken als ik wil en krijg ik geen standaard effecten)
In Flash importeer ik de foto's en die bewerk ik totdat ik tevreden ben over de presentatie.
Dan zet ik de presentatie (swf) om naar een ongecomprimeerde avi (mbv Flashantz).
Die avi importeer ik in premiere, daar voeg ik nog wat filmpjes toe, edit het zo dat het geluid synchroon loopt (daar heb ik wat moeite mee in Flash) en maak van het geheel 1 film.
Die film lees ik in met ulead moviefactory en maak daar een menu bij en verdeel de film in hoofdstukken.
Vervolgens codeert moviefactory het en brand het op een dvd.

Ik heb al geprobeerd om een andere codec te gebruiken en dvdlab te gebruiken voor het autheren, maar dat maakte voor mij geen verschil.
Ook heb ik met interlace zitten spelen (deinterlace, onderste lijnen eerst, bovenste lijnen eerst), maar dit maakt voor mij geen zichtbaar verschil op mijn 100 hrtz tv.

Ook ben ik erachter gekomen dat sommige tv's wat van het beeld afsnijden, dus moet je een flinke marge hebben. Dit zijn ook handige dingen om te weten.

Ik heb al een keer het probleem lichtelijk besproken:
zie hier

maar ik wil graag het hele proces bespreken, van het begin tot aan het einde.
Kunnen jullie mij verder helpen?

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Mijn oom heeft een Pinnacle kaart waarop hij een kleine 'monitor' (lees: kleine TV) op heeft aangesloten. Als hij in Pinnacle aan het werk is kan hij daarop realtime zien wat hij aan het bewerken is.
Misschien dat dit bij jou ook mogelijk is?

Verwijderd

Topicstarter
JeroenM_tbs schreef op 07 oktober 2004 @ 09:36:
Mijn oom heeft een Pinnacle kaart waarop hij een kleine 'monitor' (lees: kleine TV) op heeft aangesloten. Als hij in Pinnacle aan het werk is kan hij daarop realtime zien wat hij aan het bewerken is.
Misschien dat dit bij jou ook mogelijk is?
Toen ik het verhaal aan typen was zat ik hier ook aan te denken. Dit is idd wel handig. Alleen werkt zoiets volgens mij alleen met premiere (en andere video bewerk software) maar niet met flash en dvd authering.
Volgens mij ligt het probleem bij het coderen of heb ik dat mis?
Als dat zo is heb ik er niks meer aan, want dat gebeurt na premiere.

Maar bedankt voor tip 1 ;)

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-01 11:56
Ik heb ook geen 100% kennis van videobewerking, maar als je je TV op de TV-out van je videokaart aansluit heb je wel eens het zelfde verschijnsel. In de software zit vaak ene anti-flikkering functie om het 'schudden' van de lijnen te voorkomen.
Ik zou zo niet weten hoe je je probleem moet oplossen, maar ik zou als ik jou was het eerst eens gebruik maken van dikkere lijnen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:22

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij kun je weinig doen aan dat "dansende" effect op 50 Hz TV's . Probeer je het via een TV-out, of echt op een DVD-speler. TV-out acht ik als niet representatief! Als het altijd te zien was (op zowel pc als 100 TV), dan zou je de schuld kunnen geven aan de mpeg encoder, maar in dit geval is het dus de TV.

Wat je kunt doen in alles op halve resolutie maken (halve horizontale resolutie kan vaak ook al), dan is het dansen waarschijnlijk weg, maar heb je weer mindere kwaliteit...

Kijk ook ff naar DVD-menu's van echte DVD's of je daar het effect kan zien...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet zich voor als ik de dvd in een standalone dvd speler stop en op een normale 50 hrtz tv afspeel.

Nog een puntje wat mischien wel belangrijk is, het gebeurt bij sommige foto's niet bij allemaal. Er zitten beelden tussen die haarscherp zijn.
De beelden hebben allemaal dezelfde resolutie.

Dikkere lijnen, beeld halveren?
De kwaliteit moet goed zijn.

Ik zie dit soort dingen nooit op een dvd die ik koop, dus dan ligt het toch aan iets wat ik doe...?
Pagina: 1