Toon posts:

Geforce ti4200 met ZM80C-HP problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week deed mijn VGA cooling vreemd en besloot ik een passieve VGA cooler aan te schaffen. Mijn kaart is een Leadtek Winfast Geforce 4 ti 4200 en ik ben voor de Zalman ZM80C-HP gegaan. Na deze bevestigd te hebben kreeg ik al direct problemen. Na 10 a 15 minuten gewerkt te hebben werd het beeld zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.rubenonline.nl/zooi/boards/vga_problemen.jpg

Duidelijk een probleem met de VGA cooling, dus ik besloot hem uit elkaar te hallen en met meer coolpasta weer in elkaar te zetten. Vervolgens draaide hija ls een zonnetje, het ding kan dagen aanstaan maar functioneerd nog steeds niet goed. Als ik namelijk een game ga spelen lijkt hij nog steeds te heet teworden. Vervolgens wordt mijn scherm wederom zo vreemd als de foto hierboven. Hij heeft dit onder andere bij de game Rome Total War die nieuw is en daarom veel eist van de VGA kaart. De games op zo laag mogelijke instellingen spelen is ook niet echt de bedoeling van mijn nog steeds uitstekende ti4200.

De heatsinks worden aan beide kanten even warm en de heatpipe is ook warm. Het ding is wel heel erg warm en ik vraag me af of hij wel voldoende coolt. Ik heb de tweede keer echt meer dan genoeg koelpasta er tussen gedaan en heb geen flauw idee wat ik hier nu tegen kan doen. Het is mogelijk een fan voor de 3d kaart te kopen, maar in een soortgelijk topic lijkt dit ook niet de problemen op te lossen. Welke mogelijkheden heb ik mogelijk nog gemist? Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-10-2004 09:45 . Reden: Even je plaatje aangepast naar de lay-out :) ]

Verwijderd

Als ik mij niet vergis,

is er een actieve koeler aan de zeikant van deze passieve te bevestiger,
dit heb ik namenlijk ook gedaan en dat liep super ...

Totdat hij overleed (waarschijnlijk aan ouderdom).

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet het maar zoals ik al zei: "Het is mogelijk een fan voor de 3d kaart te kopen, maar in een soortgelijk topic lijkt dit ook niet de problemen op te lossen. " dus daarom wil ik eerst weten of er geen andere oplossingen zijn voordat ik een misschien wel zinloze aankoop doe.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Meer oplossingen kan ik zo op dit moment niet verzinnen, je zou het kunnen uitproberen door je kast open te zetten en er een kamerventilator o.i.d op te richten :) Misschien dat het helpt, maar ik zou gewoon naar de lokale computerwinkel gaan en voor € 5,-- een fannetje halen....

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

Probeer eens je kast open te doen en een tafelventilator tegen je videokaart aan te laten blazen. Gaat het dan wel goed heb je inderdaad te maken met een hitteprobleem en lost de ZM-OP1 dat op. Anders moet je het in een andere hoek gaan zoeken. By the way, hoe is je airflow in je kast? Hoeveel casefans heb je? De zalman werkt zonder fan alleen goed in een kast met een redelijke airflow.
Suc6.

(argh, net een paar seconden te laat :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 09:47 ]

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 14:59

Nohead

PSN ID: Nohead

heb je dit vervormde beeld altijd nou? dus ook gewoon standaard in windows?
ook als je je pc aanzet in de bios?

Mocht dat wel zijn dan is er een grote kans dat je kaart permanent is beschadigd.

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-02 15:15
Check eens even of de boven en de onderkant alletwee even warm worden als je de kaart goed stresst? Indien geen van beide warm worden zit het probleem tussen je kaart en de Zalman, anders tussen de twee kanten en de heatpipe.

Heb deze al een tijdje met men ocde ti4200 en loopt als een trein.

PS: voel ook eens aan je mem chippies, mss dat die wat extra cooling vragen?

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

Verwijderd

Topicstarter
Dexter Belgium, zoals ik in m´n startpost zei: `De heatsinks worden aan beide kanten even warm en de heatpipe is ook warm. ´ Dus zover ik weet zit dat gewoon goed.
Nohead schreef op 07 oktober 2004 @ 11:27:
heb je dit vervormde beeld altijd nou? dus ook gewoon standaard in windows?
ook als je je pc aanzet in de bios?

Mocht dat wel zijn dan is er een grote kans dat je kaart permanent is beschadigd.
Nee, momenteel zit ik gewoon op mijn pc. Alles lijkt te wijzen op een warmte probleem, want toen ik gister na een dergelijk vaag scherm mijn pc direct weer aanzette bleef het beeld zo vreemd vervormd. Toen ik hem een poos uit had gehad deed hij weer normaal. Dus hij lijkt duidelijk afgekoelt. Ik zal het met een ventilator naast mijn pc proberen.

Ik heb een Aopen HQ8 zonder speciale airflow ventilatoren. Wel staat mijn pc op het moment gewoon compleet open aan de zijkant dus de warmte kan gewoon weg.

• Nohead

Nohead

Een TI4200 met een zalman cooling zou zonder problemen moeten werken heb er al heel veel verkocht en geassembleerd zonder problemen. weet je zeker dat jij je zalman cooling goed hebt geassembleerd???? de blok zou de warmte makkelijk moeten aankunnen... als de warmte toch het probleem is zou ik je de speciale optionele fan van zalman aanraden. deze maakt niet veel lawaai en is genoeg om je blok koel te houden. ;)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Heb je die schroefjes waarmee het front block op je Ti4200 vast zit wel goed aan gedraait?

Heb je een beetje extra pasta op het midden van de core gedaan omdat deze lager is als de rest en ook nog eens het warmst wordt?

Ik heb ook een Ti4200 met Zalman HP80D, en bij mij draait ie stabiel op 300/600 zonder extra ventilator. Dit geeft misschien aan dat airflow erg belangrijk is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Met een echte huisventilator draait hij wel zonder problemen. Hij word dus inderdaad te heet. Ik zal idd proberen om nog meer koelpasta te gebruiken voor de core.

• Nohead

Nohead

niet te veel coolpasta gebruiken, er moet echt maar een HELE DUNNE laagje opzitten. het is dus niet zo hoe meer pasta hoe beter de cooling. Pasta zit er alleen voor de miniscule oneffenheden op de core te vullen meer niet.....
dus over matig pasta gebruik benadeeld de koel prestaties......... dat je dat even weet

Verwijderd

Let je wel op dat je niet teveel coolpasta gebruikt. Dan gaat het juist isoleren....

Verwijderd

hmm ik heb ook die zalman op me kaartje (ook van leadtek gforce 4 ti 4200 ) en draait hier super goed zonder artifact's of wat anders. Het kan zijn dat je gewoon te veel pasta tussen je core en het blokje hebt gezet en idd zoals hier boven staat koelpasta moet je ook heel dun aan brengen er moet wel een contact punt zijn met de core en het blokje anders heeft het niet zoveel zin :) . trouwens heb je wel genoeg airflow in je kast ?. hopelijk is je kaart niet gemolt of iets dergelijk want die leadtek doen idd nog erg goed voor deze tijd kan bijna alle spellen op high draaien :*)

Verwijderd

Topicstarter
Vegito absoluut, ben er nog steeds tevreden mee en mijn mond viel ook open van het advies van een verkoper om een andere 3d kaart te kopen voor 50 a 60 euro. Want die van mij was toch maar 64 mb, waar zit je verstand als computer verkoper dan. Deze oude high-end kaart van een paar jaar terug is stukken beter als een hoop budget kaarten die momenteel op de markt komen.

Van koelpasta heb ik niet onwijs veel verstand, wel was mijn probleem na het toevoegen van veel meer koelpasta bij mijn tweede installatie al gedeeltelijk verholpen. Hij liep niet meer vast bij gewoon pc gebruik en alleen bij games met hoge instellingen. Vegito speel jij je nieuwste games op de hoogste instellingen ook zonder problemen?

Heeft iemand misschien een foto als voorbeel dvan hoeveel koelpasta er op de core moet, want alles lijkt erop dat daar het probleem zit. Het liefst schaf ik dan ook niet zonder reden een fan aan en constant mijn normale ventilator naast mijn pc is ook niet ideaal 8)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 09:54
Helaas geen foto... helaas geen camera... helaas heen webspace

Tip:

Wat je ook kan doen is het front blok er op drukken (niet vast schroeven) en er weer af halen, dan zie je waar je cooler contact maakt met de core.

Antwoord op je vraag:

Over het algemeen moet het laagje pasta zo dun zijn dat je de ondergrond er door heen ziet.

Alleen zit je dan met het probleem dat de pasta op het midden core van je videokaart geen contact maakt met de cooler. (was in iedergeval bij mij zo)

Als dit het geval is kan je op het midden van de core nog een beetje pasta aan brengen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
Die cooler werkt hier ook op een ti4400 dus aan de koeler ligt het niet, misschien komt het omdat ik 8 casefans heb en dus een beetje airflow... Koelpasta aanbrengen is iig een vak apart....

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Ik moest op de core net wat meer koelpasta doen, want de core van zo'n Ti4200 is convex (of was het nou concaaf?), het is in elk geval een put(je), dus ik deed gewoon een heel dun laagje over heel de core, en dan nog een mini drupje in het midden ervan, zodat er zeker goed contact is tussen heatsink en core.

Verwijderd

hey Luigi sorry voor het late post , maar idd ik kan bijna alle spellen op high draaien zoals fifa 2005,nfsu,call of duty united offensive,the sim 2 zelfs,doom 3 ook wel maar niet op high maar op medium. Zo zijn der nog andere games ik ben helemaal met je eens over de kaarten van deze tijd de buget card's die doen het gewoon veel slechter dan de "oudere'' kaarten. Oke je hebt er misschien toen destijd rond 270 euro moeten betalen misschien meer of minder maar dan heb je ook een kaart waar me je vooruit ging en nog steeds bent. Over die pasta moet je zo doen

1e Je maakt eerst je core schoon met papier en misschien wat alcohol ofzo.
2e Dan zet je wat pasta midden in (dus op het zilvere gemerkte gedeelte)
3e Dan moet je het wat grof uitsmeren zodat het een beetje verdeelt is.
4e Pak je een pasje (bankpas of een clubkaartje) als het maar zo uitziet als een bankpasje.
5e dan smeer je de pasta met je pasje over de core heen. als alles onder de pasta zit moet je nog gladstrijken zodat de overtollige pasta weggestreken wordt door je pasje, probeer je pasje zo dicht mogelijk plat tegen je core te leggen en strijk voorzichtig naar achteren herhaal dit ongeveer tot dat je zelf tevereden bent :) .

deze methode werkt uitstekend bij mij voor cpu en vga core's

ik hoop dat ik je zo geholpen hebt zo niet dat roep je effe via got. er zijn altijd mensen die je willen helpen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 19:30 ]

Verwijderd

Ik zie in dit topic dat TS geen casefans heeft. Ik vermoed dat daar het probleem zit. Ik zal me nader verklaren: Bij een goede montage van de ZM-80 kan ie gemakkelijk een 4400 koelen zonder fan. De enige voorwaarde is een airflow in de kast. Als die er niet is, blijft de warmte hangen tussen de sinks en de kaart waardoor het geheugen z'n warmte niet kwijt kan. Hierdoor ontstaan de meeste problemen. Voor mensen die twijfelen aan de capaciteiten van de ZM-80: De ZM-80 kan zelfs een ATI 9800Pro passief koelen, op voorwaarde dat er airflow is.
@TS: Zorg voor airflow in je case, door aan de voorzijde onderin je case een intake-fan te plaatsen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg Vegito!

5xM, hier kan het inderdaad ook aan liggen, als ik een tafelventilator naast mijn pc zet is het opgelost. Is het alleen niet logischer voor mij om dan gewoon de noiseless fan voor de ZM80C te kopen? Ik ben dan voordeliger uit en het scheelt waarschijnlijk in geluidsproductie.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:21
Hmm, zou kunnen, maar van die casefan heeft je mobo temp ook profijt, en misschien (afhankelijk van de indeling van je kast) je HD's ook wel...

Verwijderd

Ik heb de tweede keer echt meer dan genoeg koelpasta er tussen gedaan
Ik zal idd proberen om nog meer koelpasta te gebruiken voor de core.
je doet net of meer pasta juist beter is 8)7 minder pasta geleid stukken beter
probeer is met heel weinig pasta ;)

en natuurlijk airflow wel belangrijk met een passive vga cooler
suc6 :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 16:54 ]

Verwijderd

heb deze zelf ook gekocht maar ik het leek wel of die witte koelpasta dunner werd na enige tijd warm te zijn en dan zo dun dat hut putje van je core weer lucht gaat bevatten (dus op core gaat inderdaad wat meer pasta dan normaal ) ik heb me core daarna met artic silverpaste5 (voor mijngevoel iets dikker en koelt beter) er tussen gedaan en daarna was de koeling ook een stuk beter
:)

vind het gewicht van deze koeling wel wat groot maar ja werkt goed en is stil

wat ik verder ook vaag vind is de koel element aan onderkant vankaart okee het oppervlakte is wat groter maar teven hou hij warmte vast onder het aluplaat terwijl je de onder kant van de core dat blok moet afplakken met een sticker (die waarschijnlijk de geleiding belemmert

weet iemand wat daar de nut van is?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 16:21:
[...]

[...]

je doet net of meer pasta juist beter is 8)7 minder pasta geleid stukken beter
probeer is met heel weinig pasta ;)

en natuurlijk airflow wel belangrijk met een passive vga cooler
suc6 :)
Ik weet dat veel koedpasta niet goed is maar in eerste instantie zat er JUIST weinig pasta op. Gewoon een flinterdun laagje, maar de kaart trok het niet langer dan 10 minuten bij gewoon windows gebruik. Na het toevoegen van meer koelpasta was dat probleem opgelost en lijkt hij alleen bij gamen te heet te worden. Ik vraag me dan ook nog steeds af of het d emoeite waard is het complete ding er weer af te halen en opnieuw in elkaar te zetten. Ik ga eerder voor caseflow indien dit weinig geluidsproductie teweeg brengt.

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
Ik wil even mijn ervaring kwijt over de cooler met of zonder extra fan. Ik heb altijd met de fan erop gedraaid, weliswaar op mijn 9800pro, maar toen werd de sink hooguit lauw. Laatst bij het opnieuw assembleren was ik even vergeten dat hij er op moest en heb ik 10minuten goed kunnen gamen toen liep ie vast. Ik voelde aan de koeler en die kon ik bijna niet meer aanraken, vooral de heatpipe niet.

Kortom, ik denk dat het met fan zeker 15-20 graden koeler is. Het zou zeker geen miskoop zijn, tenzij je de sink ook lauw vind als je hem aanraakt nu zonder fan.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:07

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 23:18:
[...]

Ik weet dat veel koedpasta niet goed is maar in eerste instantie zat er JUIST weinig pasta op. Gewoon een flinterdun laagje, maar de kaart trok het niet langer dan 10 minuten bij gewoon windows gebruik. Na het toevoegen van meer koelpasta was dat probleem opgelost en lijkt hij alleen bij gamen te heet te worden. Ik vraag me dan ook nog steeds af of het d emoeite waard is het complete ding er weer af te halen en opnieuw in elkaar te zetten. Ik ga eerder voor caseflow indien dit weinig geluidsproductie teweeg brengt.
Die Zalman ZM80C-HP heeft aardig wat koelpasta nodig, ik zie een aantal mensen roepen: Heel weinig gebruiken e.d.

Met die witte koelpasta van Zalman in combinatie met een ZM80C-HP kun je beter teveel koelpasta gebruiken. Je moet de ZM80C-HP sowieso goed aandraaien, ik heb hem met een grotere stevige schroevendraaier tot z'n max vast gedraaid. De overtollige koelpasta wordt zo aan de kant gedrukt en op die manier kun je een goede geleiding creëren :).

Op de core van de GPU moet je in het midden een flinke "druppel" koelpasta doen en het heatsink er dan op zetten en vast draaien. Zo voorkom je dat er lucht o.i.d. in het midden blijft zitten :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Precies ik had op een buitenlandse hardware/tweaksite in een review namelijk ook al gelezen/gezien dat er veel koelpasta tussen moest.
Pagina: 1