[W2K] Schijfopruiming + Defragment, daarna afsluiten?

Pagina: 1
Acties:

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-04 17:21
Hey,

Ik zou graag mijn PC hier op het werk een onderhoudsbeurtje geven. Als ik vanavond naar huis ga wil ik graag een Schijfopruiming starten en vervolgens een Defragmentatie laten uitvoeren. Daarna zou ik hem willen laten afsluiten.
Hoe kan ik dit nu doen? Ik heb die Scheduled Tasks al wel eens gebruikt, maar ik vraag me het volgende af:
-gaat die dan bij schijfopruiming alles "aanvinken" dat je anders handmatig selecteert, en dan vervolgens alles gaat wissen en comprimeren?
-is het mogelijk om die defragmentatie te starten meteen nadat de schijfopruiming is afgewerkt?
-hoe kan ik Windows laten afsluiten op een gepland tijdstip of na een bepaald aantal minuten inactiviteit?

Ik heb hier eens voor gezocht op google en hier op het forum, maar het gaat bijna altijd over een apart tooltje, of over windows 98/ME.
Een beetje hulp aub?

Tnx,
Firecracker :D

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• RpR
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-02-2022

RpR

Hier kom je een heel eind mee, thx to Google.com... ;)

An assumption is the mother of all fuck-ups

• FirecrackerBE
Bedankt, maar deze site geeft dus geen antwoord op mijn vragen.
Dat je defrag kan starten via scheduled tasks wist ik ook al (en vermeldde ik trouwens in de startpost). Wat ik hier wel teruvind is het defraggen bij het opstarten, maar dat moet ik ook niet hebben. Niettemin, bedankt voor de info.

Is er iemand die me een concreter antwoord op mijn vragen kan geven?

Tnx,
Firecracker

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Verwijderd

Je kunt ook gewoon een batchfile maken met je verschillende opdrachten die achtereenvolgens uitgevoerd moeten worden door gebruik te maken van de 'start /wait' schakeloptie of door een VBscriptje te schrijven: http://www.experts-exchange.com/Programming/Q_20952446.html & http://www.experts-exchange.com/Programming/Q_20945617.html

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2004 10:11 ]

• RpR

RpR

Even gekeken, maar dit werkt. Enige minpunt is dat de schijfcontrole geen fouten repareerd. Je zou de output van de opdracht naar een log filetje kunnen schrijven m.b.v. ">c:\schijfcontrole.log" achter de opdracht te plaatsen. Komtie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
@echo off

REM Onderstaande opdracht draait onder Windows, repareerd echter niets.
chkdsk C: 

REM Onderstaande opdracht defragmenteerd C:
defrag C:

REM Onderstaande opdracht sluit Windows af en schakelt de PC uit
shutdown -s -t 10
Voor zo ver ik weet werkt alleen met Windows XP (vooral laatste opdracht) Ik ga er van uit dat je WinXP hebt, aangezien je dit niet in je topic hebt aangegeven...

Succes!

• FirecrackerBE
Zoals in het subject aangegeven staat (W2K) werk ik dus met Windows 2000.

• RpR

RpR

Firecracker schreef op 07 oktober 2004 @ 10:49:
Zoals in het subject aangegeven staat (W2K) werk ik dus met Windows 2000.
Excuus, over het hoofd gezien... 8)7

• FirecrackerBE
Eigenlijk heb ik al voldoende als ik een bestandje heb dat ik kan laten runnen om de PC af te sluiten. Om eerlijk te zijn ken ik niet veel van .bat bestandjes en vbscriptjes.
Ik vond bijvoorbeeld dit voor een delayed shutdown:
http://www.robvanderwoude.com/index.html

SHUTDOWN /L /T:10 /Y /C

Maar hoe doe ik dat nu precies? Wat moet ik dan in kladblok typen?
Sorry, ben beetje n00b op dit vlak.

• RpR

RpR

Firecracker schreef op 07 oktober 2004 @ 11:45:
Eigenlijk heb ik al voldoende als ik een bestandje heb dat ik kan laten runnen om de PC af te sluiten. Om eerlijk te zijn ken ik niet veel van .bat bestandjes en vbscriptjes.
Ik vond bijvoorbeeld dit voor een delayed shutdown:
http://www.robvanderwoude.com/index.html

SHUTDOWN /L /T:10 /Y /C

Maar hoe doe ik dat nu precies? Wat moet ik dan in kladblok typen?
Sorry, ben beetje n00b op dit vlak.
Het commando SHUTDOWN is voor zo ver ik weet alleen beschikbaar onder Windows XP. Voor Windows 2000 moet je er wat meer voor doen. Er bestaan kleine .exe bestandjes die je met wat parameters het systeem kan laten afsluiten.
Bijvoorbeeld deze, eigenlijk voor Windows XP maar heb het getest onder Windows 2000 en het werkt! Met de optie "/u" kun je het systeem helemaal uitschakelen.

Ik hoop dat het zo lukt.

edit:

Met de optie "/?" kun je zien wat voor opties je allemaal kunt gebruiken. Ga naar Start | Uitvoeren en typ "cmd" om de DOS console op te starten. Hier kun je het commando testen. (Eerst downloaden en in bijvoorbeeld c:\winnt\system32 plaatsen)

[ Voor 13% gewijzigd door RpR op 07-10-2004 16:31 ]

Pagina: 1