SOB @ P4/Xeon/AMD64 (niet bedoeld als projectreclame)

Pagina: 1
Acties:

• DPCquatar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-12-2024
Bij deze wil ik er toch een nieuw topic aan wagen, omdat het een zeer belangrijke produktiewinst oplevert.

Dit topic is uitsluitend bedoeld voor wie een P4/Xeon/AMD64 PC bezit.

Er is een nieuwe client uit die optimaal gebruik maakt van de SSE2 instructieset.
Bij mij wordt de produktie bijna 300% ten opzichte van de oude client.

[disclaimer]
Het is niet bedoeld als project-reclame, maar meer als nadenker voor voor wie de juiste pc heeft.
[/disclaimer]

een kleine schatting................ 20 PC's kan de DPC bijna verdubbelen op dit project.

[ Voor 6% gewijzigd door DPCquatar op 07-10-2004 02:38 ]

Cruncht tegenwoordig meestal vault projects

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

misschien een linkje erbij?
link naar de windows client (alleen voor CPU met een SSE2 instructie
link naar de linux cleint

ik behaal een snelheidswinst van 160 % dus we zullen wat meer dan 20 pc's nodig hebben.

mochten mensen problemen met de client ondervinden: hier kan je je problemen kwijt

Van klussen krijg je grijze haren

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 15:58

TGEN

Hmmmx_

Een productie van 300% betekent een winst van 200%, en dus is jouw winst van 160% nog niet zo ver daar vanaf, fenrir :).

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op een celeron 2.0 GHz haalde ik een winst van 70% O-)

...

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Ik weet het niet hoor maar volgens mij is dit alleen intresant voor mensen die sob doen. Ik heb gekozen voor F@H dus ik draai rustig F@H verder op m'n P4.

Maar als je nou wat meer inhoudelijk informatie post over bijvoorbeeld wat er nog meer is veranderd of een changelog is dat veel intresanter dan alleen dat je zoveel snelheids winst behaalt. (zoek anders voor de grap het topic over de nieuwe F@H 5 client op dan weet je wat ik bedoel)

No signature found

• Tootoo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08-2025

Tootoo

Folding extremist

Schapie schreef op 07 oktober 2004 @ 13:31:
Ik weet het niet hoor maar volgens mij is dit alleen intresant voor mensen die sob doen. Ik heb gekozen voor F@H dus ik draai rustig F@H verder op m'n P4.

Maar als je nou wat meer inhoudelijk informatie post over bijvoorbeeld wat er nog meer is veranderd of een changelog is dat veel intresanter dan alleen dat je zoveel snelheids winst behaalt. (zoek anders voor de grap het topic over de nieuwe F@H 5 client op dan weet je wat ik bedoel)
De cores van F@H maken op dit moment gebruik van SSE instructies en een enkele (Double Gromacs core) kan gebruik maken van SSE instructies. Alleen de Tinker core maakt er niet gebruik van :) Dus het hangt er bij F@H een beetje vanaf welke workunit je krijgt. Maar ze hebben de punten wel afgestemd op elkaar, sinds je met een workunit die gebruikt maakt van de Tinker core langer bezig bent.

OT: Voor SoB is het wel erg netjes dat er zon grote snelheidswinst mee te maken is :)

Folding@home

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Al sinds de invoering van de P4 is het bekend dat deze op het gebied van DC (relatief) slecht presteren tov van hun Athlon (XP) broertjes. Er zijn dan ook legio topics geopend in de trant van "Welke project is het beste voor een P4" en wat al niet meer.

In dit geval is bij SoB het verschil nu het grootste. Een P4-1500 met de nieuwe client cruncht nu sneller dan een XP2700+ (die met de oude client MOET draaien). Toon mij 1 ander project waar dat bij is. :)

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

• Schapie

Schapie

Bleh...

Mobster schreef op 07 oktober 2004 @ 14:15:
Al sinds de invoering van de P4 is het bekend dat deze op het gebied van DC (relatief) slecht presteren tov van hun Athlon (XP) broertjes. Er zijn dan ook legio topics geopend in de trant van "Welke project is het beste voor een P4" en wat al niet meer.

In dit geval is bij SoB het verschil nu het grootste. Een P4-1500 met de nieuwe client cruncht nu sneller dan een XP2700+ (die met de oude client MOET draaien). Toon mij 1 ander project waar dat bij is. :)
Ok ik wist dus niet dat het zo slecht gesteld was met de perfomence van P4 bij dc projecten in dat geval _/-\o_ aan sob en de client.
Maar waar heeft dit mee temaken welk onderdeel van de cpu is van amd zoveel sneller dan intel of is het gewoon omdat een intel per kloktik minder doet dan een amd (dutycycle heb ik het dan over niet over het aantal mhz) of zit ik er nu helemaal naast ?

No signature found

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03

Geheugen snelheid is eerder een verschil dan de cpu.

• Schapie

Schapie

Bleh...

DukeBox schreef op 07 oktober 2004 @ 14:41:
[...]

Volgens mij is heeft de P4 altijd al meer gehad aan meer geheugen bandbreedte dan een athlon. Maar een P4 presteerd dus beter op sob omdat sob meer geheugen bandbreedte vraagt. In dat geval is dit denk ik zeker intresant voor de mensen die Dual Channel hebben.

No signature found

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

DukeBox schreef op 07 oktober 2004 @ 14:41:
[...]

In dat geval is het verschil nog extremer, want die P4-1500 draait op 256MB SDR SDRAM en die XP2700+ op 512MB PC2700 DDR.

En ik denk dat met die nieuwe client jouw opmerking niet meer op gaat :)

@Schapie. Jouw verhaal heeft geen betrekking op deze client (en dit topic). Dat is meer een algemene beschouwing.

[ Voor 14% gewijzigd door Mobster op 07-10-2004 14:59 ]

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 21:10

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Folding@home, Double Gromacs. Verschil van 300 - 400 % tegenover Athlons die geen SSE2 hebben. Je merkt alleen het verschil niet omdat de servers geen SSE2 units uitgeven aan non-SSE2 pc's.

Maar moet die SoB core niet aan te passen zijn zodat ie eventueel ook SSE instructies aankan? De meeste AMD's hebben wel SSE maar geen SSE2.
Evengoed mooi dat er ook wat meer projecten zijn waar P4's het goed doen!

• NightBird
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:58

NightBird

DPC-Crew Coding
Zo .. nu hebben we tenminste ook een nieuwspost over SoB op WDO staan ;) http://www.dutchpowercows.org/doc.php?id=371

WatHoorJeWaar · Asobakken
Eerdere projecten: Leading Courses · Brandstof-zoeker.nl · Voertuig-zoeker.nl

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

SandStar schreef op 07 oktober 2004 @ 18:39:
[...]

Folding@home, Double Gromacs. Verschil van 300 - 400 % tegenover Athlons die geen SSE2 hebben. Je merkt alleen het verschil niet omdat de servers geen SSE2 units uitgeven aan non-SSE2 pc's.

Maar moet die SoB core niet aan te passen zijn zodat ie eventueel ook SSE instructies aankan? De meeste AMD's hebben wel SSE maar geen SSE2.
Evengoed mooi dat er ook wat meer projecten zijn waar P4's het goed doen!
F@H ook? Dat wist ik niet. Dus daar trekken alle P4's ook alle Athlons eruit? Goed om te weten :)

De SoB core ondersteunt al SSE instructies. Dat is toegevoegd bij de 1.2.0 client (even uit mijn hoofd). Dar is dus geen winst meer te behalen. Het zou al mooi zijn als je gewoon de zelfde client kon blijven gebruiken, want nu zijn er dus al 3 verschillende clients. Allen met hun eigen voor- en nadelen. Maakt het niet echt duidelijker voor de users :/

Verwijderd

Het zegt misschien genoeg dat ik gisteren teovallig keek wat voor plaats ik innam. Ik neem dus een 35e daily in en dat met ALLEEN 1 p700 laptop die zo gaar is als wat.

Ik denk dat er hier dus niet gekeken moet worden naar istructiesets maar gewoon naar meer pc's het is werkelijk bij geen enkel ander project zo makkelijk om in de daily te komen. Als ik alles hier aan zou zetten dan zou ik met gemak in de daily staan.

/me schakelt zijn school pc (p4 2.8 met sse2 over van fah naar sob)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03
Schapie schreef op 07 oktober 2004 @ 14:48:
[...]
In dat geval is dit denk ik zeker intresant voor de mensen die Dual Channel hebben.
Wat dacht je van rambus ? :P

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

DukeBox schreef op 08 oktober 2004 @ 10:28:
[...]

Wat dacht je van rambus ? :P
Gaat dat zo snel dan?

* SandStar heeft P4 met rambus....

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-01 12:35
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 09:57:
Ik neem dus een 35e daily in en dat met ALLEEN 1 p700 laptop die zo gaar is als wat.
Een p700 .. waar kun je die kopen :9~ Hier in Maastricht zijn we pas bij de p4 :/

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Mark83 schreef op 08 oktober 2004 @ 10:41:
[...]

Een p700 .. waar kun je die kopen :9~ Hier in Maastricht zijn we pas bij de p4 :/
tsss achtergesteld gebied... :P

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Als ik het goed begrijp werkt die SSE2 client alleen voor Windows? Dus geen linux SSE2 client?

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Jawel. Hij is nog in test-fase, maar je kan hem hier downloaden.

Voor meer info check de post van Alien88 in deze draad. Succes :)

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Mobster schreef op 08 oktober 2004 @ 11:28:
Jawel. Hij is nog in test-fase, maar je kan hem hier downloaden.

Voor meer info check de post van Alien88 in deze draad. Succes :)
Kan em niet extracten... geeft errors op linux en windows systemen.

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Heb je het draadje gelezen? Daar werkt het bij mensen wel namelijk. Wellicht staan daar nog tips in? Ben zelf linux n00b :)

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
SandStar schreef op 08 oktober 2004 @ 15:59:
[...]

Kan em niet extracten... geeft errors op linux en windows systemen.
It is just the client gzip'ed, so just download it and gunzip sbV2SSE2.gz then ./sbV2SSE2 configfile

One small thing, after doing
gunzip sbV2SSE2.gz

do

chmod +x sbV2SSE2
Dit zijn instructies die te vinden zijn in de aangegeven draad.

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

gunzip: sbV2SSE2.gz: not in gzip format

Oftewel alles wat ik download is corrupt. Zowel op windows systeem als linux.

• joh14vers6
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
SandStar schreef op 08 oktober 2004 @ 17:18:
gunzip: sbV2SSE2.gz: not in gzip format

Oftewel alles wat ik download is corrupt. Zowel op windows systeem als linux.
In MsDos heb ik geen probleem.
Hij is hier te downen. ftp://tug.ctan.org/tex-ar...nfo-zip/MSDOS/gzip124.exe
Daarna copy gzip.exe gunzip.exe
gunzip sbV2SSE2.gz

Systeem van Joh14vers6 Team Joh14vers6 Gear: Sony 550, HS3600, Minolta 50mm/1.7, Tamron 10-24mm, Minolta 24-105, Minolta 100-300 (D) Te koop: Sigma 10-20mm KM 18-70mm

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

joh14vers6 schreef op 08 oktober 2004 @ 17:32:
[...]

In MsDos heb ik geen probleem.
Hij is hier te downen. ftp://tug.ctan.org/tex-ar...nfo-zip/MSDOS/gzip124.exe
Daarna copy gzip.exe gunzip.exe
gunzip sbV2SSE2.gz
waarom heb ik het idee dat dat niet op mn linux bak gaat werken... :)

Kan iemand em anders zippen/rarren/tar whatever
Ik krijg em niet aan de praat

Verwijderd

SandStar schreef op 08 oktober 2004 @ 18:06:
Kan iemand em anders zippen/rarren/tar whatever
Ik krijg em niet aan de praat
Sure, even geduld. Link komt zo, ff bzip2 erop en dan ff uploaden :)
[edit]
Downloaden maar: sbV2SSE.bz2 :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2004 18:14 ]

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

tnx, ik ben zelfs zo geliefd dat ik en ook al via msn kreeg toegegooid. Danku ik ga ff kloten :)

• Haranaka
SandStar schreef op 08 oktober 2004 @ 18:17:
tnx, ik ben zelfs zo geliefd dat ik en ook al via msn kreeg toegegooid. Danku ik ga ff kloten :)
psst sandstar, doe eens iets aan je onderschrift ;)

...

• SandStar

SandStar

DPC-Crew

Zandster

ik doe nog steeds fulltime Folding@home hoor :P

3m 15 sec over een "ding"... zit daar beetje snelheid in??
P4 2,53Ghz

• Mark83
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-01 12:35
SandStar schreef op 08 oktober 2004 @ 18:54:

P4 2,53Ghz
Volgens mij is dat vrij snel :P

• Tootoo

Tootoo

Folding extremist

SandStar schreef op 08 oktober 2004 @ 18:54:

P4 2,53Ghz
Ik heb de test gezien op een P4 2,8 ghz en daar was het 2m50 of zo, dus jahoor, je snelheid is niet slecht :)

Folding@home

• Haranaka
Damn, mijn 2 weken oude AMD2800+ doet er bijna 10 minuten over :'( De 1.5 centrino van mijn broer blijf ik maar net voor. Toch de verkeerde laptop gekocht.
Maar goed nieuws, volgende week komt er weer loon 8) Mijn werkstation is ook wel weer toe aan een upgrade, helaas is ook de vid kaart aan vervanging toe dus misschien nog maar een maandje sparen en dan komt er ook eens een AMD64 in mijn huis. Want dat mis ik hier toch wel een beetje, want die heeft toch ook SSE2 aan boord? Hoeveel sneller zijn die jongens met deze client?

...

• Tootoo

Tootoo

Folding extremist

Haranaka schreef op 09 oktober 2004 @ 00:14:
Damn, mijn 2 weken oude AMD2800+ doet er bijna 10 minuten over :'( De 1.5 centrino van mijn broer blijf ik maar net voor. Toch de verkeerde laptop gekocht.
Maar goed nieuws, volgende week komt er weer loon 8) Mijn werkstation is ook wel weer toe aan een upgrade, helaas is ook de vid kaart aan vervanging toe dus misschien nog maar een maandje sparen en dan komt er ook eens een AMD64 in mijn huis. Want dat mis ik hier toch wel een beetje, want die heeft toch ook SSE2 aan boord? Hoeveel sneller zijn die jongens met deze client?
Als ik me niet vergis heeft alleen de AMD64 SSE2 en binnenkort ook SSE3 instructies :)

Folding@home

Verwijderd

Ik wil hierin nog even wel vermelden dat laptop cpu's niet interessant zijn op dit project.

Ik doel hier echter alleen op de mobile's, deze hebben een lagere kloksnelheid en zijn daardoor niet zo effectief op dit project. Ik heb zelf een p4 M dothan 1.6 ghz maar deze levert maar ongeveer 1/3 op van wat een p4 2.8 presscott oplevert.

Volgens mij dan he, misschien dat hier een inschattingsfout zijn maar als ik de grafiek op sob.com goed lees dan klopt dit aardig.

wel jammer :/

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

Ik kan het even niet volgen hoor. Je hebt het over P4 M en over dothan.

Ik dacht dat dat dothan de codenaam was voor de nieuwe Pentium M (en die ondersteunt volgens mij geen SSE2).

• Haranaka
Mijn broer heeft een 1.5 centrino (Banias core), deze graast een behoorlijk stuk sneller als met de oude client: 234K cEMs/sec -> 488K cEMs/sec
Dat is een klein beetje langzamer dan mijn werkstation: 2400+@2700+, maar wel een tikje langzamer dan mijn 2800+ laptop.

...

• Theadalus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-12-2023

Theadalus

Nostalgist

Mobster schreef op 12 oktober 2004 @ 15:11:
Ik kan het even niet volgen hoor. Je hebt het over P4 M en over dothan.

Ik dacht dat dat dothan de codenaam was voor de nieuwe Pentium M (en die ondersteunt volgens mij geen SSE2).
De Dothan is inderdaad de nieuwe Pentium M en ondersteunt SSE2 (Banias ook al), bron

Een paar resultaten van de v2.0 SSE2 client:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU                             cEMs/sec
----                            --------
Pentium M 1.3GHz                    479k

P4 2.4GHz                          1.68M
P4 3.06GHz (HT)                    1.01M / client (2x)
P4 3.00GHz @ 3.4GHz (HT)           1.18M / client (2x)

AMD Athlon 64 3400+ @ 3700+        1.19M

Computing...

Verwijderd

@ mobster
dothan is de codename van de opvolger van de banias en die ondersteund SSE2 :P (balusc.xs4all.nl) mooie site voor zulke vraagstukken.

Misschien is zoiets als wat theadalus post wel slim omdat voor alle projecten even een keer te posten, dit geeft een geod beeld van wat voor configuratiesgoed scoren op welk project.

Ik mis alleen nog 1 ding, op die HT bakken is dat 1.01M per virtuele cpu of voor de 2 virtuele cpu's samen?

• Mobster

Mobster

Los Alcoholicos

OK. Dan heb jij het dus over een Pentium M en niet over een Pentium4 M, want dat is iets anders :P

En die waardes van Theadalus is per virtuele cpu.

Verwijderd

Mobster schreef op 12 oktober 2004 @ 19:50:
OK. Dan heb jij het dus over een Pentium M en niet over een Pentium4 M, want dat is iets anders :P

En die waardes van Theadalus is per virtuele cpu.
Ok jij wint |:( klopt het is een pentium-m en niet p4 m :)
Pagina: 1