Toon posts:

Problemen met mijn nieuwe 3000+

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen, ik zou graag jullie mening en of oplossingen willen weten van de volgende problemen.

Ik heb zo'n 2 weken geleden op een computer beurs een AMD 3000+ gekocht, ik heb hem in mijn computer gestoken en er waren geen merkbare problemen. Na een week of zo bedacht ik dat het misschien wel slim zou zijn Windows XP opnieuw te installeren. Na ik dat gedaan heb begonnen de problemen los te barsten. De hoeveelheid blauwe schermen die ik inmiddels gehad heb zijn niet meer te tellen.

Nadat ik alle laatste drivers heb geinstalleerd was het nog niet veel beter, bovendien blijft windows update zeggen dat er voor de cpu een nieuwere driver is maar hij failed alleen maar als ik die wil installeren, dus toen maar eens naar de processor gaan kijken, de meeste programma's snappen er geen bal van, ze willen of niet opstarten of snappen niet wat voor processor het is. Scisoft Sandra wil bijvoorbeeld niet opstarten, of als ik het met een beetje een omweg toch aan de gang krijg dan loopt hij vast zodra ik info vraag over mij cpu.

Laatst heb ik de koeler er maar eens afgehaald en het serie nummer enzo afgelezen, AQYHA 0412 TPMW. Dat nummer kan ik nergens op internet als een echte processor vinden, de losse letters/nummers wel maar die combinatie niet.
De combinatie AQHYA komt wel erg veel voor met processoren rond de 2500+ trouwens en niet in de buurt van 3000+

Verder is de processor best heet, zo'n 65 graden normaal belast, mijn 2000+ (vorige processor) bleef altijd zo rond de 45 graden. Zou deze hitte misschien iets te maken kunnen hebben met mijn blauwe schermen? Ik heb een Coolermaster Aero 7+ er op gemonteerd staan, maar om één of andere reden krijg ik hem niet kouder (de koeler kan tot 3200+ processoren aan volgens de specs), Het koel blok onder de ventilator voelt ook helemaal niet warm aan of zo, ik snap er niks van.

Al met al een beetje een lang verhaal, ik hoop dat ik mensen er niet te veel mee verveel/ afschrik. Ik begin een beetje aan het einde te komen van mijn probleem oplos methoden dus ik kom het hier maar eens vragen.

PS. De processor zit op een Asus K7V333 met laatste bios versie en de voeding is er 1 van chieftech, 360W.

• Hendal.
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-08 20:41

Hendal.

Chocolate moose

Als het koelblok koud aanvoelt terwijl je proc. warm is dan zou het geen goed contact kunnen maken. Hoe wordt de temp eigenlijk gemeten? kan ook foutieve info kunnen zijn natuurlijk.

Heb je al eens geprobeerd te onderclocken en kijken of je windows dan wel zonder BSOD's geinstalleerd krijgt?

Staan in je bios de instelingen voor die proc. wel goed, FSB en multiplier en zo.

Staat cas latency van het geheugen wel goed, CL 2 bij geheugen dat maar CL2,5 of 3 aan kunnen kan ook allemaal BSOD's geven.

vlg. mij bedoel je de A7V333, die kan vlg. mij de benodigde FSB voor deze proc. niet aan. 100/133 mhz. fsb en deze proc. heeft vlg. mij een fsb van 200 nodig.
EDIT: moet je wel de laatste bios versie 1016 erop hebben gezet dan kan die wel een XP3000+ hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Hendal. op 07-10-2004 02:41 ]

BF2 Stats specs || JA hij doet het nog :-) ||

Verwijderd

Topicstarter
De bios instelllingen van geheugen en processor staan op auto of zoals ze horen, niet over of undergeclocked.

Ik zal underclocken eens proberen, je weet maar nooit of het helpt.

Het is inderdaad een A7V333, de K7 was het moederbord wat ik er voor had, mijn fout.

Waar en hoe de temperatuur van de processor gemeten wordt weet ik niet, maar was tot nu toe eigenlijk altijd wel betrouwbaar dus daar ging ik nu ook van uit.

Het blok van de koeler en de processor maken wel goed contact voor zover ik het kan zien/voelen alleen de koeler heeft niet zo'n "bijna moederbord brekende" kracht nodig om vast te blijven zitten, maar heeft eigenlijk maar heel weinig kracht nodig om te blijven zitten. De nieuwe processor heeft alleen een veel kleiner oppervlak dat contact maakt. Is 65 graden normaal voor zo'n processor?

Alvast bedankt voor de hulp.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:53

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 10:42:
De bios instelllingen van geheugen en processor staan op auto of zoals ze horen, niet over of undergeclocked.

Ik zal underclocken eens proberen, je weet maar nooit of het helpt.

Het is inderdaad een A7V333, de K7 was het moederbord wat ik er voor had, mijn fout.

Waar en hoe de temperatuur van de processor gemeten wordt weet ik niet, maar was tot nu toe eigenlijk altijd wel betrouwbaar dus daar ging ik nu ook van uit.

Het blok van de koeler en de processor maken wel goed contact voor zover ik het kan zien/voelen alleen de koeler heeft niet zo'n "bijna moederbord brekende" kracht nodig om vast te blijven zitten, maar heeft eigenlijk maar heel weinig kracht nodig om te blijven zitten. De nieuwe processor heeft alleen een veel kleiner oppervlak dat contact maakt. Is 65 graden normaal voor zo'n processor?

Alvast bedankt voor de hulp.
65 graden is behoorlijk warm en kán voor problemen zorgen, ik zou maar eens de koelpasta controleren die je tussen de cooler en de processor hebt gebruikt, deze heb je toch wel vervangen na het vervangen van de processor neem ik aan?
Gebruik anders eens Artic Silver, dat werkt behoorlijk goed :)
Daarnaast kan jouw A7V333 die processor in principe aan, maar moet je dus wel ff voor een BIOS-update zorgen.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)