Redelijke pc, server nic,colocated maar bar slechte upload!

Pagina: 1
Acties:

• BillyBee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03-2025
Ik heb een amd athlon xp 3000+, 1024mb, via chipset, vga kaartje erin, 3com 3cr990 nic met processor (os: windows xp SP2) allemaal in een 2u kastje hangen en ondergebracht in de Redbus Internet Housing (colocatie) te Amsterdam...Kennen jullie vast wel T.net ;) Nu is het zo dat ik daar een download heb van 4-12 megabyte per seconde, maar de upload blijft tussen de 200 en 1200kb (meestal meer richting 200-600 en zo nu en dan heel even uitschieters naar 1000-1200) Ik begrijp niet wat er mis is, eerst gebruik gemaakt van de VIA onboard NIC, toen maar overstapt naar 3com server nic met processor...zelfde kwaaltje...Ik snap gewoon echt niet waarom die upstream zo laag is...het is misschien niet een super server configuratie, maar comon puur een speedtest terwijl er niets draaid...en dan zo'n lage uplink...2 rackjes verder hangt de server van mijn werk 1U opteron 142, 2gb ram, tyan mobo'tje..die duwt even 2,5megabyte per seconde upstream (gemiddeld) daar draait Windows 2003 Web Server op.... kan dat nou aan het OS liggen?? windows xp gelimitieerd ofzo? Ik heb sp2 tcp limit patcher eral overheen gehaald en de limits op oneindig gezet (al leek me dat er weinig mee temaken... maakt gewoon niet uit)... Heb ik nou hardware problemen, is het Windows XP? Heb ik nou verkeerde settings... Ik begrijp er niets van, volgens de provider, TransIP, is er niets aan de hand met hun switches/bedrading enz en ben ik de enige met deze klacht.

XP firewall uit/aan maakt geen drol uiit.

Overigens heb ik op beide servers getest via www.speedtest.nl (op gelijke tijden, op andere tijden het maakt gewoon niet uit...opteron w2k3 server: 2,5mbyte / sec, athlon xp wxpsp2: 200-500kb soms uitschieters richting 1000-1200kb) ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Ik moet 2,5 uur rijden naar redbus en ik ben er nu voor de 2e keer naartoe geweest en begin het beu te raken!

6th Sense - International Online Coop Gaming: www.6thSense.eu - Antec P160 case,Antec 650w Trio,Asus P5N32-E SLI Plus,C2D E6600 3300mhz,Scythe Infinity,4GB G. Skill f2-6400phu2-2gbhz DDR2-800,GF 8800GTX - Vista 64-Bit

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
No offence, maar ik zou er eerlijk gezegd sowieso een server-OS op zetten. Na mijn weten is XP totaal *niet* bedoeld om als server te draaien.
Misschien w2k server editie of Linux, maar XP?

't Helpt misschien wel en misschien niet met je upload-probleem, maar ik zou sowieso overstappen op een ander OS. En besides. Probeer het eens :) Dan weet je namelijk exact of het wel of niet aan XP ligt ;)

• BillyBee
Osiris schreef op 07 oktober 2004 @ 02:30:
No offence, maar ik zou er eerlijk gezegd sowieso een server-OS op zetten. Na mijn weten is XP totaal *niet* bedoeld om als server te draaien.
Misschien w2k server editie of Linux, maar XP?

't Helpt misschien wel en misschien niet met je upload-probleem, maar ik zou sowieso overstappen op een ander OS. En besides. Probeer het eens :) Dan weet je namelijk exact of het wel of niet aan XP ligt ;)
Ja oke maar listenup, 2,5 uur rijden, 2 uur bezig server+software installeren en op t einde erachter komen dat het niet nodig was omdat het probleem er nog is of wat dan ook..dat schiet mij niet op, ik heb liever een remote oplossing offcoarse...
XP is natuurlijk niet bedoeld als server, maar ik heb er een licensed xp op geggooid het enige wat dat ding daar doet is een aantal verschillende soorten servers draaien en thats it. Serversoftware die geen windows server nodig heeft, dat houd het goedkoop en niet teveel romslomp ;) XP is natuurlijk lichter en ietswat goedkoper, vond het wel oke om alles nu eens 'via de boekjes' te doen wat betreft licensing ;D Maar er is vast wel iemand die weet of dit een XP kwaal is, een setting is...of gewoon hardware matig een probleem moet zijn omdat het b.v. zowel onder XP als onder w2k3 goed zou behoren te werken ;)

6th Sense - International Online Coop Gaming: www.6thSense.eu - Antec P160 case,Antec 650w Trio,Asus P5N32-E SLI Plus,C2D E6600 3300mhz,Scythe Infinity,4GB G. Skill f2-6400phu2-2gbhz DDR2-800,GF 8800GTX - Vista 64-Bit

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-03 19:40
speedtest.nl wordt voornamelijk gebruikt om consumer breedband te testen, dat gaat momenteel tot zo'n 8 mbit = 1 MB/s. Natuurlijk heeft speedtest.nl daar wel wat overhead op, maar ik denk niet dat het uitermate geschikt is om full duplex 100 Mbit te testen. Probeer eens bestanden te up- en downloaden naar en van een site die direct op de AMS-IX zit, en die ook gegarandeerd de volle mep aan bandwidth kan leveren. Hier heb je zo'n soortgelijke testsite.
Op de meeste public FTPs van bijvoorbeeld ISPs kun je meestal wel even wat crap uploaden naar de /incoming folder zodat je de uploadsnelheid kunt testen.

Ik wilde bijna zeggen: gebruik wget door een shell zodat je niet zoveel bandbreedte aan remote desktop gebruikt, maar ja. :X
Ik zou inderdaad overwegen een efficiënter OS te nemen. Linux is uitermate geschikt voor servers.

• BillyBee
wacko schreef op 07 oktober 2004 @ 02:40:
speedtest.nl wordt voornamelijk gebruikt om consumer breedband te testen, dat gaat momenteel tot zo'n 8 mbit = 1 MB/s. Natuurlijk heeft speedtest.nl daar wel wat overhead op, maar ik denk niet dat het uitermate geschikt is om full duplex 100 Mbit te testen. Probeer eens bestanden te up- en downloaden naar en van een site die direct op de AMS-IX zit, en die ook gegarandeerd de volle mep aan bandwidth kan leveren. Hier heb je zo'n soortgelijke testsite.
Op de meeste public FTPs van bijvoorbeeld ISPs kun je meestal wel even wat crap uploaden naar de /incoming folder zodat je de uploadsnelheid kunt testen.

Ik wilde bijna zeggen: gebruik wget door een shell zodat je niet zoveel bandbreedte aan remote desktop gebruikt, maar ja. :X
Ik zou inderdaad overwegen een efficiënter OS te nemen. Linux is uitermate geschikt voor servers.
Maar niet wat ik er mee wil doen: Dedicated Gameservers draaien. Oke ik weet dat er een aantal wel zijn, maar goed, laten we de discussie daar laten: voor mij moet het een windows OS zijn. Het liefst zo kaal mogelijk dus keuze ging uit naar XP sp2. Als dat niet toereikend is..ok dan 2003, maar ik begrijp niet waarom dat nodig zou zijn..ik vind het zo raar dat de download makkelijk megabytes haalt, terwijl de upstream daar altijd onder blijft...

Ik begrijp ook dat speedtest.nl consumer product is, maar waarom werkt het dan op de opteron 2k3 server wel met gemiddeld 2,5mbyte per seconde en bij mijn xp3000+ xp machine dan maar max 1 mbyte en een gemiddelde van 400?
dat is download snelheid vriend en niet upload snelheid. Nogmeer goede ideeen? 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door BillyBee op 07-10-2004 02:45 ]

• wacko
  • Laatst online: 29-03 19:40
Windows XP hoeft niet zoveel uit te maken hoor, over netwerk haal je de volle 100 mbit al bijna met pakweg een Duron 1000 MHz en een crappy netwerkkaartje.
Ligt het niet aan de hdd toevallig? Iets stoms zoals DMA dat uit staat ofzo?

Uploadsnelheid testen; ik quote mezelf even:
Voor de populairste ('echte') multiplayer games heb je overigens meestal wel dedicated linux server software.

[ Voor 28% gewijzigd door wacko op 07-10-2004 02:50 ]

• BillyBee
wacko schreef op 07 oktober 2004 @ 02:49:
Windows XP hoeft niet zoveel uit te maken hoor, over netwerk haal je de volle 100 mbit al bijna met pakweg een Duron 1000 MHz en een crappy netwerkkaartje.

Uploadsnelheid testen; ik quote mezelf even:

[...]

Voor de populairste ('echte') multiplayer games heb je overigens meestal wel dedicated linux server software.
Tnx voor je reply. Maar euh, ik hou niet van 'populairste games' ik hou van de games waar ik van hou en daar is 10/10x een windows server voor en ik heb geen zin in een keer een server niet te kunnen hosten omdat er geen linux versie is... please geen discussie over windows/linux. Ik wil windows draaien, heb zo mijn redenen...Alleen dat fuckding upload niet naar mijn zin ;d please help, hoop dat er een mcse/mcsa'r komt ipv linux fanboys :D (nofi dudez, maar laat me please met rust over linux ;))

• Osiris
  • Niet online
Tja, zoals wacko al zegt kan Windows echt wel die volle 100 Mbit aan in principe.. Misschien eens een simpele hdd-benchmark doen ofzo?

• BillyBee
Trouwens als ik naar de webserver van transip upload, dan haal ik wel een gemiddelde van 3mbyte/sec...Maargoed ik neem aan dat dat intern gaat...Dat ding zal daar wel in de buurt hangen. als ik er vanaf download kom ik ongeveer op 10mbyte/sec.... ik vraag mij af...als dit wel goed werkt, en internet niet...dan ligt dat aan hun switch/router gedoe lijkt me... in het ene rack is het probleem er niet, in het andere rack wel, dat is helemaal bizar ??

btw: public ftp's.. ik ben ze aan het zoeken waar ik nog naartoe kan uppen..maar ik vind maar niets :(

HDD Bench is niet nodig, kopieer en inpak files als de ziekte en dat gaat er perfect, ook windows boot mega snel, alles loopt verder als een hoentje behalve die upload die komt niet goed bovenwater, behalve dan naar mn eigen website bij transip :)

[ Voor 29% gewijzigd door BillyBee op 07-10-2004 02:58 ]

• BillyBee
wacko schreef op 07 oktober 2004 @ 02:49:
Dat was mijn idee ook al...moet makkelijk gaan zelfs misschien wel met minder dan jij aangeeft. Maargoed, ik denk wie weet is windows xp wel gelimiteerd op non-internal tcp connecties en wist iemand daar per toeval wat van :) maar dat merk ik niet zo direct :D

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

BillyBee schreef op 07 oktober 2004 @ 02:19:
Overigens heb ik op beide servers getest via www.speedtest.nl
Grapjas. Jij hangt aan 100Mbit full duplex. De machine van speedtest hangt volgens betrouwbare roddel aan een 43Mbit E3-link. (En mijn gemeten snelheden lijken dat te bevestigen..) })

Je enige manier van betrouwbaar testen is een bestand van 100Mbyte of meer uploaden naar een plek waarvan je zeker weet dat ze geen probleem hebben met snelheden. En als vergelijkingsmateriaal: ik zit twee verdiepingen hoger bij Trueserver, heb een P3-866 hangen, en 50Mbit/s upload-snelheden zijn geen punt. Evenmin als downloaden met 50Mbit. Heb in het verleden wel eens gemirrored voor iemand, en met voldoende separate sessies open haal je met een PC waar jij nog niet PacMan op wilt spelen al 92Mbit/s (en bijna een terabyte per dag..) En toen ik dat deed was het nog een P3-500, dus kun je nagaan. :z

I don't like facts. They have a liberal bias.

• BillyBee
Burne schreef op 07 oktober 2004 @ 03:13:
[...]

Grapjas. Jij hangt aan 100Mbit full duplex. De machine van speedtest hangt volgens betrouwbare roddel aan een 43Mbit E3-link. (En mijn gemeten snelheden lijken dat te bevestigen..) })

Je enige manier van betrouwbaar testen is een bestand van 100Mbyte of meer uploaden naar een plek waarvan je zeker weet dat ze geen probleem hebben met snelheden. En als vergelijkingsmateriaal: ik zit twee verdiepingen hoger bij Trueserver, heb een P3-866 hangen, en 50Mbit/s upload-snelheden zijn geen punt. Evenmin als downloaden met 50Mbit. Heb in het verleden wel eens gemirrored voor iemand, en met voldoende separate sessies open haal je met een PC waar jij nog niet PacMan op wilt spelen al 92Mbit/s (en bijna een terabyte per dag..) En toen ik dat deed was het nog een P3-500, dus kun je nagaan. :z
Oke ik begrijp je, thnx voor je info, maar why the hell krijg ik het dan voor elkaar op die opteron w2k3 server gewoon 2,5mbyte iedere keer te zien verschijnen als upload snelheid en lukt me dat niet op die athlonxp wxp machine? Ik bedoel maar te zeggen; ene server geeft wel flinke snelheid richting speedtest aan, maar de andere niet en die hangt 2 rekken verder...kan toch niet? moet dan toch iets mis zijn? (buiten het feit om dat speedtest waarschijnlijk zo'n 43mbit pijp heeft :))
Je enige manier van betrouwbaar testen is een bestand van 100Mbyte of meer uploaden naar een plek waarvan je zeker weet dat ze geen probleem hebben met snelheden.
Iemand die mij wilt aanbieden een incoming folder per ftp, waarop ik even 100mbyte kwijt kan om te testen???? whould be so fine natuurlijk _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door BillyBee op 07-10-2004 03:20 ]

• curry684
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Speedtest geeft boven de 400kb/sec per definitie onzin aan omdat ze dat knijpen om de een of andere reden. Coloservers van m'n bedrijf hangen aan 100mbit uplink, heb ik van getest dat dat werkt, en geven bij speedtest ook 450kb/sec aan of zo.

Professionele website nodig?

• BillyBee
curry684 schreef op 07 oktober 2004 @ 03:24:
Speedtest geeft boven de 400kb/sec per definitie onzin aan omdat ze dat knijpen om de een of andere reden. Coloservers van m'n bedrijf hangen aan 100mbit uplink, heb ik van getest dat dat werkt, en geven bij speedtest ook 450kb/sec aan of zo.
Hmm thnx voor de info, lijkt me dus dat de enige manier van meten is zoals hierboven al veelal gemeld...een plekkie waar dat iemand wat ruimte voor me wilt creeren voor 1 simpele test...Misschien kan ik anders een simple ftp servertje online gooien en kan iemand er vanaf een 100mb pijp vanaf downloaden....ik ken niemand met dat soort verbindingen verder..dus als iemand zich aangesproken voeld en me wilt helpen dan hoor ik het wel...
nu :Z

• Osiris
  • Niet online
Ik weet niet of ie ook public is voor níet Demon-IP's, maar er is iig een ftp://ftp.demon.nl/incoming waar ik heen kon uppen :)

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
[...]
Speedtest is crap. Ik krijg heel vaak 16.xxxx kbyte/s speeds als download terug. Best knap op een 100Mbit/s NIC. Soms schiet ie zelfs naar 32.xxxx kbyte/s. De upload komt bij mij zeer zelden boven 2000 kbyte/s. Speedtest is een aardige indicator voor DSL lijnen, maar gezien die 'fake' resultaten vertrouw ik ook daar niet echt op.

Maar weer ontopic: TS beweert dat ie van een server vlakbij (zelfde ISP?) hogere snelheden haalt.. Klinkt alsof de upstream om de een of andere reden gecapped is. Wellicht een idee om het eens aan je colo provider te vragen?

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 18:04
Stuur een mailtje naar Microsoft. Die weten dat vast wel, of WINXP limited is, qua upload snelheid.

[ Voor 27% gewijzigd door Steephh op 07-10-2004 07:13 ]

_@/'

• jurri@n
  • Laatst online: 11:55
BMRS schreef op 07 oktober 2004 @ 07:11:
Stuur een mailtje naar Microsoft. Die weten dat vast wel, of WINXP limited is, qua upload snelheid.
Reken daar niet te veel op... ze hadden maar 2 weken nodig om mij te vertellen hoeveel werkgeheugen windows 2000 maximaal ondersteund.

Verwijderd

PNS > NT

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 18:04
jurri@n schreef op 07 oktober 2004 @ 07:53:
[...]

Reken daar niet te veel op... ze hadden maar 2 weken nodig om mij te vertellen hoeveel werkgeheugen windows 2000 maximaal ondersteund.
En als je ze opbelt?

Wat mij logisch lijkt is dat Windows XP vast wel een limitiet zal hebben, omdat anders bv. grote downloadservers Windows XP kopen, wat veel goedkoper is dan bv. Windows 2003. Of het echt zo is weet ik niet.
Het liefst zo kaal mogelijk dus keuze ging uit naar XP sp2.
Maar bij Windows XP zit weer een hele hoop andere rotzooi, zoals teletubbie thema's en zo.

Misschien kan je ergens tweedehands aan 2000 of 2003 komen. Of op een andere manier. :X

_@/'

• sjaak
  • Laatst online: 11-05 16:02

sjaak

un giorno credi

Heb je QOS aanstaan misschien? Standaard vaak ingesteld namelijk. Even eigenschappen van de lan-verbinding en dan kijken of Qos aanstaat, anders ff deïnstalleren. Misschien geeft dat resultaat.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

micha schreef op 07 oktober 2004 @ 09:06:
Heb je QOS aanstaan misschien? Standaard vaak ingesteld namelijk. Even eigenschappen van de lan-verbinding en dan kijken of Qos aanstaat, anders ff deïnstalleren. Misschien geeft dat resultaat.
weer iemand die niet weet wat QoS is :o
Als je software geen gebruik maakt van QoS dan maakt het niks uit of je die aan of uit hebt staan ;)

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
[...]

Klopt dus wel degelijk :

Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Thu Oct 7 2004 om 11:14:39 UTC+0200)

Download : 5409.2 KByte/sec (=43274 kbps)
Upload : 1142.9 KByte/sec (=9143 kbps)
Connection : 1484.0 Conn/min
Ping test Nederland : 3.0 ms

Valt me toch eigenlijk weer tegen dat je geen goede test kan doen zo op echt snelle lijnen.

• BillyBee
Osiris schreef op 07 oktober 2004 @ 03:47:
Ik weet niet of ie ook public is voor níet Demon-IP's, maar er is iig een ftp://ftp.demon.nl/incoming waar ik heen kon uppen :)
Teeeeeering, thanks voor deze tip... 2900kbyte/sec continue...
dat is wel erg netjes, nog steeds niet 100mbit full offcoarse...maar dat is al een hele andere indicatie dan 400-700kbyte/sec :) 8) volgens mij zit het dus toch wel snor met die upload :D

• Maarten @klet.st
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 23:00
Vm1heA schreef op 07 oktober 2004 @ 11:18:
[...]

Klopt dus wel degelijk :
(Overgenomen op Thu Oct 7 2004 om 11:14:39 UTC+0200)
Download : 5409.2 KByte/sec (=43274 kbps)
Upload : 1142.9 KByte/sec (=9143 kbps)
Connection : 1484.0 Conn/min
Ping test Nederland : 3.0 ms
Valt me toch eigenlijk weer tegen dat je geen goede test kan doen zo op echt snelle lijnen.
Download
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Nederland Klaar 10169.3 KByte/sec
(=81354 kbps)
Upload
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Nederland om de upload snelheid te bepalen Klaar 1084.7 KByte/sec
(=8678 kbps)

Maar zoals ik aangaf, dat ding geeft wel vaker bogus resultaten, dus kan nog steeds dat die doos aan een E3 hangt..

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-02 13:17
(Overgenomen op Thu Oct 7 2004 om 12:07:24 UTC+0200)

Download : 8201.1 KByte/sec (=65609 kbps)
Upload : 800.0 KByte/sec (=6400 kbps)
Connection : 2200.0 Conn/min
Ping test Nederland : 2.0 ms

Even een andere machine gepakt die bijna rechtstreeks aan de hoofdpijp hangt.
Upstream zit dicht hier denk ik op het moment.

Dus wat het nu echt mag zijn ?
Denk dan toch op de router zelf kijken wat er per sec doorheen gaat ipv een externe pijp te nemen waar iedereen op zit te bulken ;)

• sjaak
  • Laatst online: 11-05 16:02

sjaak

un giorno credi

Erkens schreef op 07 oktober 2004 @ 09:46:
[...]

weer iemand die niet weet wat QoS is :o
Als je software geen gebruik maakt van QoS dan maakt het niks uit of je die aan of uit hebt staan ;)
Ik weet heus wel wat het is, echter op een internet helpdesk waar je elke dag klanten krijgt met up/downloadproblemen ga je op een gegeven moment verder denken. Je weet nooit wat er verder op is geinstalleerd (owja, vergeten te zeggen) en daardoor weet je ook niet of dat het ms wel is. ;) Het heeft mij iig, of klanten, een aantal keer geholpen. :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:32
Je hebt je eigen bak, en je hebt die machine van de zaak.

Bied die opteron ergens een (beveiligd) ftp-account aan? Dan zou je daarheen kunnen gaan uploaden (met iets anders dan IE) terwijl er op je XP-bak iets als du-meter oid meeloopt.

De hele tijd lopen benchen met die lijn is overigens niet slim ivm (een evt) 95% regeling :+ Straks heb je pieken met verkeer die 6% van de tijd uitmaken, mag je voor 15mbit gaan dokken oid 8)7

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1