[WinXPSP2] Sinds install sp2 cpu type niet juist weergegeven

Pagina: 1
Acties:

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Zoals menig tweakert al heeft vernomen is SP2 te verkrijgen voor het grote publiek.
Ook ik heb hem erop gezet, en inderdaad, de installatie en werking nadien verlopen tot nu toe vlekkeloos. Of toch niet?

Sinds de install van SP2 kan ik in mijn systeem eigenschappen mijn juiste cpu type niet meer zien.

Voorheen stond er : AMD Athlon (tm) XP 3200+ (is eigenlijk een 2600+, maar draai niet meer op die settings)

Nu staat er dus: AMD Athlon (tm) 2.35 ghz enz enz. De toevoeging XP en de rating zijn dus verdwenen.

In cpuZ wordt alles echter wel juist aangegeven, hoeveelheid cache klopt netjes, bussnelheid ook, evenals de MP, en de namestring.

Scores in diverse programma's zoals 3DMark 01/03/05, Sisoft en PI zijn ook normaal als ik het vergelijk met anderen met zo'n zelfde soort config.

Vindt het alleen vreemd dat de namestring in Windows niet meer te zien is.

Nu weet ik dat je in het register zelf kan sleutelen aan de manier waarop XP je Cpu type laat zien.
Dat heb ik ook al een keer veranderd, en dan klopt het weergegeven systeem ook weer.

Maar na een reboot is alles dus weer zoals het was, ook al zet ik de update status op 0 ipv 1.

Het systeem werkt dus gewoon naar behoren, helemaal geen problemen ofzo, maar ik vroeg het me gewoon af hoe dat kan.

Zelf geprobeerd heb ik het volgende:

1) Herinstall; dan is het weer goed, totdat SP2 erop gaat.
2) Nieuwe nForce drivers; geen resultaat, behalve een lichte performance stijging.
3) Processor verwijderd uit systeem, en rebooten; Cpu wordt opnieuw herkent als hierboven omschreven.
4)BIOS update waag ik me niet aan; systeem draait vlekkeloos en rockstable verder, dus if it ain't broke, don't fix it. (and don't make it better ;) )
5)Google; Leuk geprobeerd, maar helaas niet over te vinden wat op mijn probleem lijkt.
6)Cpu terug naar default instellingen; Dat werkt wel, wordt weer netjes gezien als XP 2600+ (Barton), maar voorheen zag het er op OC settings wel goed uit.
7) * Hier mag iemand een eventuele oplossing neergooien*

Heb ik toch voldoende geprobeerd dacht ik zo.
Het maakt me ook niet echt uit dat ie het niet laat zien, maar toch, het oog wil ook wat, staat toch iets netter.

Bestaat er een mogelijkheid om in te stellen (in het register bv) dat ie herkent wordt als een 3600+ (want dat draait ie dus nu eigenlijk), maar dat dat wel blijft staan na een reboot?

Tis een lap tekst :O , maar als iemand het geduld heeft het te lezen, en een oplossing of oorzaak weet, verdient diegene een schouderklopje :P

edit:

Lijkt nu net of ik op een T-Bird zit die 2.35ghz loopt, zou wel een brute oc zijn btw >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Banshee op 07-10-2004 00:01 ]

• lak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

Volgens mij heeft dit gewoon te maken met het feit dat Windows voorheen gewoon domweg aan een bepaald aantal Ghzjes een naam verbond en niet het verschil wist tussen multiplier x zoveel etc bijbehorende aan de FSB etc. en dat nu dus wel kan.

SysSpec

• Banshee
Zit wat in.

Maar dan vind ik het wel vreemd dat ie niet meer de XP toevoeging laat zien, dat hoort toch bij de serie cpu's die in de socket zit.
Nu lijkt het net of er een normale Athlon in zit (thunderbird look-a-like).

Het gekke is dat ie bij de ene systeem start alleen maar laat zien wat ik hierboven al neergezet had, en de andere keer zet ie weer wel de XP toevoeging neer, maar dan wel zonder de rating (van 3200+, want hoger geeft windows toch niet aan, en de 3400/3600+ bestaan ook niet, dus die zijn in het bios niet geprogrammeerd).

Zal het nog gekker vertellen, zie ik net ineens.

Bij de laatste reboot laat hij gewoon een kale AMD Athlon zien.
Als ik hem dalijk nog een paar keer reboot, totdat hij wel de XP string erbij zet, maar niet de rating, is mijn cpu temperatuur iets van 2 graden lager als daarvoor, bij de zelfde belasting.

Maar ja, dat zal wel weer met de S2K disconnect function te maken hebben denk ik.

Ik blijf Windows maar een raar iets vinden. Tis dat je niet zo makkelijk zonder kan :)

• lak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

Heb je trouwens de laatste tijd nog een bios updateje gedaan?? Daar leest winxp ook het een en ander aan af dacht ik...

Maar terzijde: waarom wil je eigenlijk dat Windows het 'goed' aangeeft? Je prestaties worden er niks meer/minder op lijkt me.

SysSpec

• Banshee
Nee, heb geen bios update gedaan, de een na laatste versie staat er al op.

Het maakt me verder ook niet uit dat windows niet de juiste string weergeeft, het viel me gewoon ineens op.
Ik dacht dat dat misschien wel op een eenvoudige manier te verhelpen was :)

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 16:19
Nou, ik vind dat je je een beetje druk maakt om niets eigenlijk.. Wat maakt het nou uit wat er in je hardware-lijstje staat. Als je zit te computeren ga je toch niet continue naar de naam van je processor zitten staren? Je zegt zelf dat je processor doet wat ie zou moeten doen en dat de snelheid verder ook goed is.. Boeien!

• nnk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:33

nnk

Spreek uit: en en kaa

Mijn Athlon XP wordt hier zonder SP2 (dus gewoon XP Prof SP1) al aangegeven met Athlon (tm) 2050Mhz.

Hij laat natuurlijk niet zien wat voor XP type het is, want eigenlijk bestaat er geen XP op 2350 Mhz of op 2050 Mhz. Waaschijnlijk laat hij het wel goed zijn als je precies op 2200 Mhz gaat draaien. Ik denk dan ook dat voor SP2 athlon's boven de XP 3200 ook als XP 3200 werden weergegeven, maar dat SP2 nu met een soort "fix" komt om dit op te lossen.

Maar nogmaals, zoals iedereen hier al zegt, je maakt je druk om niets :)
Pagina: 1