[Geheugen] Nieuw geheugen kapot

Pagina: 1
Acties:

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Beste Tweakers,

Ik zit met een groot probleem.
Ik heb een serverkastje met 512 mb DDR 400 (2x 256 mb)
Nou is gisteren dus het 2e plankje geheugen kapot gegaan.
Dus ben ik naar de winkel terug gegaan met het memplankje en kreeg een nieuwe.
Dit in mijn server gezet en tot mijn verbazing krijg ik weer error op het 2e plankje geheugen. :/
Dus ik weer terug en kreeg ik weer een nieuwe memplankje.
Dat stop ik dus weer in mijn server en weer errors :'( een stuk of 31086 in 5 minuten,

Wat ik dus zelf heb geprobeerd:
2e plankje geheugen in meerdere memsloten en allemaal hetzelfde aantal errors.
2x dus het geheugen vervangen.

Wat kan ik nog meer proberen?
Of moet ik weer terug naar de winkel :'( ?

Specs Asus p4s533 MX
2x Vdata 256mb DDR400
1x 40 GB WD

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wellicht ligt het aan de geheugentimings/voltages? Controleer deze eens in de BIOS. Heb je het probleem ook met dat andere geheugenreepje? Wat zijn de chipopschriften van de beide reepjes?

[ Voor 92% gewijzigd door BalusC op 06-10-2004 23:51 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik denk dat het duidelijk is dat de combinatie van V-Data en deze Asus plank niet samengaan. Dit kan diverse redenen hebben, maar meestal is het de lay-out van de latjes en de hoeveelheid geheugen op de chippies.

Optie 1 is omruilen van de latten voor een ander (goed) merk. A-Data zou al beter zijn maar ik raad je aan iets van Samsung, Infineon, Dane Elec of iets anders erin te stoppen.

Optie 2 is om jezelf een BIOS updatetje voor deze plank te halen op de site van Asus. En als je dat al hebt gedaan voor optie te gaan.

En dan komt er ook nog bij dat je dit heel erg had kunnen opzoeken in bijv. de FAQ of de Search.

• HyperDevil
Ja dat begrijp ik ook wel :9
Maare V-Data heeft al een jaar perfect in deze bak gewerkt dus ik denk niet dat dit te maken heeft met compatabiliteit.
Het 1e reepje Vdata werkt perfect zonder errors.
Asus mobo heeft de laatste bios update

Specs van de reepjes:

DDR400 Cas 3 256M*8

Voltages zijn goed, en de timings staan op Auto/ SPD

[ Voor 9% gewijzigd door HyperDevil op 06-10-2004 23:54 ]

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Misschien heeft je chipset zn memcontroller de geest gegeven en zijn de latjes niet stuk maar je mobo.
Ik had ff goed moeten lezen. Je hebt hem natuurlijk al een tijdje ;)

• HyperDevil
vreemd, waar om doet het eerstje ladje geheugen op beide sloten het dan wel goed?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Een memcontroller heeft een eigen register per geheugenbank (als de memcontroller z'n registers zou delen met alle geheugenbank dan zou de bandbreedte tussen de memcontroller en de memreepjes nooit zo hoog kunnen zijn).

Test dat reepje dus éérst ergens anders, dan evt. mobo stervend verklaren?

• HyperDevil
Wat blijkt nou de preload time van het eerste reepje gehuegen kan lager dan die van het 2e reepje geheugen.
Nadat ik de BIOS een reset heb gegeven en een paar instellingen heb verandert zoals de CAS preload werkt het perfect :)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

HyperDevil schreef op 09 oktober 2004 @ 01:20:
Wat blijkt nou de preload time van het eerste reepje gehuegen kan lager dan die van het 2e reepje geheugen.
Nadat ik de BIOS een reset heb gegeven en een paar instellingen heb verandert zoals de CAS preload werkt het perfect :)
Een eigenwijze BIOS, bedankt voor de tip. Kan ik zelf ook wat mee :)

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1