Vervanging Vifa TC 25TG05-06 in Quint MK2

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb zoals al blijkt de Quint Mk2 van speaker enco. Een setje waar ik uitermate tevreden mee ben. Ok, het is niet et meest duurste set, en et kan kwalitatief wat beter, maargoed, een student heeft ook niet oneindig veel geld :).

Het enige wat me een klein beetje tegen valt is het hoog in deze speaker. Ik vind het persoonlijk erg fijn om de hi-hats etc erg goed te kunnen horen. Dit is niet echt het geval, hij mist net wat.

Er zijn wat opties om dit te verbeteren:

- Dempings materiaal veranderen (heb ik al gedaan)
- Speakers iets anders neer zetten (ook al gedaan)
- Je schijnt gloof ik een spoel te kunnen veranderen (lees duurdere spoelen) voor het hoog, alleen is de vraag hoeveel hoger hij zal gaan?
- Andere hoog tonen tweeter.

Ik zelf zit heel erg te twijfelen of ik dus een andere tweeter zal plaatsen, dit is denk ik wel heel erg lastig. Want dan moet het fdilter sowieso aangepast worden, en de vraag is dus ook of alles nog wel in verhouding is kwa klank.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:24
B_FORCE schreef op 06 oktober 2004 @ 23:07:
Het enige wat me een klein beetje tegen valt is het hoog in deze speaker. Ik vind het persoonlijk erg fijn om de hi-hats etc erg goed te kunnen horen. Dit is niet echt het geval, hij mist net wat.
Weet je ook wat hij mist? Is het hoog te schel, of juist niet bijvoorbeeld. Als je preciezer kan omschrijven wat het probleem is, kunnen we wat beter op zoek gaan naar een oplossing.
- Dempings materiaal veranderen (heb ik al gedaan)
Dempingsmateriaal heeft geen effect op de tweeter, aangezien deze niet afstraalt in de kast, normaal gesproken.
- Je schijnt gloof ik een spoel te kunnen veranderen (lees duurdere spoelen) voor het hoog, alleen is de vraag hoeveel hoger hij zal gaan?
Moet hij hoger gaan dan? Als je de spoel vervangt, verander je alleen je kantelpunt. De spoel doet eigenlijk helemaal niets aan hoever de tweeter doorloopt in het hoog.
- Andere hoog tonen tweeter.
Ik zelf zit heel erg te twijfelen of ik dus een andere tweeter zal plaatsen, dit is denk ik wel heel erg lastig. Want dan moet het fdilter sowieso aangepast worden, en de vraag is dus ook of alles nog wel in verhouding is kwa klank.
Dat kan je eigenlijk alleen doen in overleg met speaker&co.

Weet je of speaker&co toevallig metingen online heeft staan van je speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ehm het is eerder dat het hoog niet ECHt aanwezig is,het valt gewoon wat weg tov de andere klanken. Hij moet dus (na mijn id) bv iets scheller (tis heel lastig te beschrijven).

Ehm bij speaker en co vertelde ze dat als je wat dempings zooi weghaalt, dat je zpeakers iets minder laag/anders gaan klinken waardoor het hoog iets beter te horen is (of dat zou iig eventueel kunnen)

Ehm de metingen hebben ze niet online, je kan in elektuur special 7 kijken (daar verwijzen ze op de site ook naar toe) of ze emailen. (dat werkt sowieso :P)

edit:
je moet et zien dat je bv een hi-hat hebt in een nummer (vooral drukke nummers als dream theater en metallica etc) en die hi-hat is amper te volgen, ik denk dat dat wel goeie beschrijving is??

[ Voor 17% gewijzigd door B_FORCE op 06-10-2004 23:27 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb het filterschema op zelfbouwluidsprekers.nl eens bekeken. Je kan overwegen om een 0,5 of 1 ohm weerstand (10 of 20 watt) in serie te plaatsen met de tweede woofer (de woofer die alleen een spoel in serie heeft).

Het is een beetje een grove oplossing, maar zonder meer te weten over de speaker, zou ik zo snel niet iets beters weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Raymond schreef op 07 oktober 2004 @ 00:15:
Ik heb het filterschema op zelfbouwluidsprekers.nl eens bekeken. Je kan overwegen om een 0,5 of 1 ohm weerstand (10 of 20 watt) in serie te plaatsen met de tweede woofer (de woofer die alleen een spoel in serie heeft).

Het is een beetje een grove oplossing, maar zonder meer te weten over de speaker, zou ik zo snel niet iets beters weten.
mm, anders mail ik ffjtes morgen speaker en co, of ze wat meer specs over deze speaker hebben (metingen etc)

ehm..btw met een weerstand erbij betekent toch dat er juist minder vermogen door de tweeter gaat = minder hard of begrijp ik dat nou ff helemaal verkeert???

[ Voor 13% gewijzigd door B_FORCE op 07-10-2004 00:47 ]

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
afmetingen staan allemaal wel op die site, da's het probleem niet.

Maar zonder goeie metingen is het moeilijk in te schatten waar jouw probleem vandaan komt (en hoe het op te lossen valt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
Raymond schreef op 07 oktober 2004 @ 00:47:
afmetingen staan allemaal wel op die site, da's het probleem niet.

Maar zonder goeie metingen is het moeilijk in te schatten waar jouw probleem vandaan komt (en hoe het op te lossen valt)
ehm.. nou et punt is dat ze wel betere hogetonen hadden kunnen nemen, alleen dan gaan de kosten omhoog. Ze hebben et dus zo samen gesteld dat de kosten ook nog een beetje te doen zijn.
Het is niet echt een probleem, maar meer een soort upgrade...

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
iemand anders nog ideen???

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:14

voodooless

Sound is no voodoo!

Zoals Raymond al zegt, zonder meten kunnen we moeilijk verderhelpen...

Wil je zeker een nieuwe tweet, dan zul je ook moeten meten om het filter aan te passen. En misschien is een filteraanpassen wel alles wat je nodig hebt om je speaker weer lekker te laten klinken....

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
deepspace schreef op 08 oktober 2004 @ 00:06:
Zoals Raymond al zegt, zonder meten kunnen we moeilijk verderhelpen...

Wil je zeker een nieuwe tweet, dan zul je ook moeten meten om het filter aan te passen. En misschien is een filteraanpassen wel alles wat je nodig hebt om je speaker weer lekker te laten klinken....
mm, ok, dan zal ik morgen maar eens speaker en co bellen :)

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-05 17:08
als ik het schema zo bekijk, is inderdaad een kleine demping van de woofers het meest voor de hand liggend.
dit kan zowel met het filter als met demping gedaan worden.

wat heb je zoal aan de demping veranderd?
met het filter zal S&C je zeker (beter-) kunnen helpen.

ow ja: ik heb de eerste quint's gehad, heerlijk speakertje voor z'n geld...

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Niet online
ehm sja beetje minder en meer gesisselt in hwt onderste gedeelte van de kast, maargoed ik ga binnekort speaker en co maar bellen, zij weten vast wel iets

One World Concepts

Pagina: 1