win98 installeert geen cd-rom drive

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb tijdelijk windows nodig op mijn laptop (Asus L8400 serie), en omdat ik hier een win 98 CD heb liggen, heb ik die geprobeerd. Na enig klooien staat win98 erop, win98 herkent de cdrom drive niet. Daardoor kan ik dus helemaal niets: een heleboel hardware (vga, scherm, geluid, netwerk) kan niet worden geconfigureerd omdat er daarvoor drivers van de cd moeten worden geinstalleerd.
Hoe kan ik handmatig een driver voor de cdrom drive installeren?

Aanvulling:
In configratiescherm->systeem->apparaatbeheer staat de volgende twee vaste-schijf controllers:
een Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE Controller
Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
De eerste is correct geconfigureerd, (mijn laptop heeft een intel 440BX/ZX chipset, heel standaard) De tweede niet, daarvan moet het stuurprogramma worden bijgewerkt, maar dat gaat dus niet goed zonder cdrom.

Nog een aanvulling:
Het is geen hardware probleem: linux draait perfect.

[ Voor 37% gewijzigd door Sir Isaac op 06-10-2004 22:16 ]

• lak
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-01-2022

lak

Heb dit probleem ook welles gehad toentertijd, volgens mij heb je dat alleen maar als je WIN98 vanaf je hdd installeert.

Als ik het me goed herinner, zul je je cdrom via dos aan moeten gaan sturen.. iets van 'C:\WINDOWS\COMMAND\MSCDEX.EXE /D:MSCD001' in je autoexec.bat rossen. Vervolgens moet je dan een verwijzing naar de desbetreffende cdrom driver gooien in je config.sys. Dit zal er uitzien als:
'DEVICE=C:\CDROMDRIVER.SYS /D:MSCD001' waar CDROMDRIVER.SYS je daadwerkelijke driver moet zijn. Hier zijn geloof ik ook generic drivers voor die dacht ik ook in WIN98 zelf zaten, maar dat weet ik zo uit mijn hoofd niet meer. Je kan iig volgens mij wel de dos drivers van de manufacturer site halen.

Suc6

SysSpec

• Sir Isaac
Ik heb het probleem zowel bij installatie vanaf de CD als vanaf de harde schijf. Installatie van cd gaat wel, omdat de DOS driver van de startflop/cdrom wel werkt. Het gaat fout op het moment dat windows na installatie het vanaf de harde schijf moet doen.
Met de oplossing die jij aandraagt installeer je 16-bits dos drivers. Ik zal het eens proberen, maar ik zou liever detectie en installatie van de windows drivers forceren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welke w98 versie heb je? Ik heb ook wel eens gehad dat CDrom (in mijn geval een CDRW) niet herkend werd...w98 wilde er niks van weten, hardwarematig was alles ok....toen installeerde ik W98 SE en het probleem was opgelost :)
Misschien kun je dat eens proberen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Sir Isaac
Ik heb win98 FE (first edition), na installatie van SE was het probleem inderdaad over. Blijkbaar wordt de southbridge niet volledig ondersteund door de oude versie. Nogal achterlijk, iets basaals als een IDE controller zou gewoon moeten werken.
Bedankt allemaal (in bijzonder The_Eagle)