Toon posts:

Exchange 2003 mail probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een probleem met een exchange 2003 server (SBS 2003). Alle werknemers kunnen mail versturen en bij het grootste deel gaat het altijd goed. Er zijn alleen 2 domeinen waar de mail niet naartoe wordt gestuurd. Ik krijg maar niet uitgevonden waarom niet.

- Als ik zelf mail verstuur naar adressen op die domeinen geeft het geen enkel probleem, bij hun geeft exchange in de queu een retry en een "SMTP protocol error" (vrijwel meteen, ik heb niet het idee dat de mail ooit onze exchange server verlaat).

- Ik heb gekeken of onze exchange server op een SPAM list stond omdat ik had gevonden dat sommige mail servers hier op checken en dan geen mail van je doorlaten. Dit was echter niet het geval.

-De exchange server stond ingesteld om mail via DNS maar te verzenden. Ik heb ook geprobeerd om een smart host in te stellen (de mail.planet.nl, smtp server van onze provider). Dit had helaas geen succes.

We krijgen wel ook de melding "Relaying is denied" en "host range blocked, direct delivery is denied" in de logs bij het versturen naar deze domeinen. Dit komt echt direct en ik heb niet het idee dat onze mail ooit ook maar bij hun mail server aankomt.

Ik hoop dat iemand nog meer ideeen heeft, want ik snap er niks meer van. Er lijkt ook verder maar zo weinig instelbaar in exchange 2003.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
als je hem op smarthost mail.planet.nl hebt ingesteld moet je natuurlijk wel even je smtp service stoppen en starten..

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
zwelgje schreef op 06 oktober 2004 @ 21:52:
als je hem op smarthost mail.planet.nl hebt ingesteld moet je natuurlijk wel even je smtp service stoppen en starten..
Aaargh... echt waar??? waarom meld dat ding dat dan niet??? Natuurlijk wel weer typisch, de fabrikant van exchange kennende, maar als je die smart host instelt en op "apply" klikt ga je er toch vanuit dat dit dan effectief is als ie verder niks meld? Bedankt voor de tip in elk geval.

Verwijderd

is mail.planet.nl de smarthost van jullie provider of van de provider van het bedrijf waar die sbs 2003 server draait?
Kun je van die server wel via telnet een mail sturen naar die domeinen?

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-05 08:48

Asteroid9

General Failure

Misschien overbodig, maar telnet testje uiteraard op poort 25 en even searchen voor smtp syntax. (Hint: helo, mail from, rcpt to: ) :)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zwelgje schreef op 06 oktober 2004 @ 21:52:
Ga je mond spoelen!
't Punt is dat je de wijziging in Active Directory maakt, terwijl de SMTP service z'n configuratie uit de MetaBase leest. D'r is daarvoor een procesje - de MetaBase Updater, oftewel de ExchangeMU - dat echter afhankelijk is van DSCache. Dus er kan een paar minuten overheen gaan voordat de change effectief is. Dat jij je in die paar minuten zo grenzeloos verveelt dat je services gaat herstarten, betekent nog niet dat 't verplicht is ;)
Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 22:00:
[...]de fabrikant van exchange kennende...
Ook je mond spoelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Even samengevat in begrijpelijk Nederlands:

De exchange server hangt via xdsl aan internet, er zijn rbl's (blacklists) die (bijna) alle ipadressen van adslklanten, dan wel dynamische ipadressen van inbellers opnemen.

Op het moment dat de ontvangende server een mailtje krijgt van een ipadres wordt dit ipadres gecheckt tegen een van die rbl's. Staat je ipadres erin betekend het in het algemeen dat de kans dat het ontvangen bericht een spam bericht is zeer groot is.

Sommige mailserver gebruiken dat gegeven om een extra controle uittevoeren, of extra spampunten toe te kennen (bijv SpamAssassin). Sommige *domme* mensen kiezen ervoor om direct een bericht te weigeren. Dat is waarschijnlijk wat er in jullie geval aan de hand is.

Overigens komt de melding 'Relaying denied' waarschijnlijk niet van de ontvangende mailserver, maar van de smarthost. Kijk goed of je je moet aanmelden bij die provider etc.

Ps. ergens staat mij trouwens bij dat je bij planet adsl geen mail direct via poort 25 kon versturen, maar de smtp error doet anders vermoeden.

Verwijderd

Topicstarter
Okee... ik heb FF m'n mond gespoeld. Ik ga vandaag de smarthost nog een keer instellen en kijken of het na 10 minuten werkt. Als wij via webmail aanmelden op de mail.planet.nl kunnen wij wel e-mail sturen naar die 2 domeinen. Het lijkt dus echt fout te gaan met mail van onze exchange server naar de smarthost (of direct via DNS, zonder smarthost).

Verder hebben wij het mail abonoment bij planet, maar de ADSL lijn loopt via Tiscalli. Moeten wij dan misschien de smart host van Tiscali gebruiken? Credentials aangeven bij de smarthost heb ik al geprobeerd, dat maakte weinig uit.

Bedankt in elk geval weer!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:03

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 07:49:
Verder hebben wij het mail abonoment bij planet, maar de ADSL lijn loopt via Tiscalli. Moeten wij dan misschien de smart host van Tiscali gebruiken? Credentials aangeven bij de smarthost heb ik al geprobeerd, dat maakte weinig uit.
Uiteraard moet dat dan. Je kunt van Planet niet verwachten dat ze mail relayen voor Tiscali ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Brahiewahiewa schreef op 07 oktober 2004 @ 01:04:
[...]
Ga je mond spoelen!
't Punt is dat je de wijziging in Active Directory maakt, terwijl de SMTP service z'n configuratie uit de MetaBase leest. D'r is daarvoor een procesje - de MetaBase Updater, oftewel de ExchangeMU - dat echter afhankelijk is van DSCache. Dus er kan een paar minuten overheen gaan voordat de change effectief is. Dat jij je in die paar minuten zo grenzeloos verveelt dat je services gaat herstarten, betekent nog niet dat 't verplicht is ;)
[...]
Ook je mond spoelen
maar door het stoppen en opnieuw starten forceer ik toch het opnieuw inlezen van die config? naja maakt ook niet uit, jij bent hier de exchange guru :)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

helemaal waar :-) Ik meen dat DS2MB elke 15 minuten draait.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 21:48:
...Als ik zelf mail verstuur naar adressen op die domeinen geeft het geen enkel probleem, bij hun geeft exchange in de queu een retry en een "SMTP protocol error" (vrijwel meteen, ik heb niet het idee dat de mail ooit onze exchange server verlaat)...
Hebben "hun" een e-mail adres in hetzelfde domain als jij?
Als "hun" bijv. een e-mail adres @huppeldepup.nl hebben en jij @hutsefluts.com, dan zou het kunnen zijn dat de ontvangende mail server een reverse lookup doet voor huppeldepup.nl en dan vaststelt dat jouw server niet in het MX record voor huppeldepup.nl staat en daarom de mail weigeren. Als jij zelf dan een mailtje stuurt, gaat-ie een reverse lookup doen voor hutsefluts.com en als dat wel goed geregeld is, zal de mail geaccepteerd worden.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1