Toon posts:

[Gentoo] startx == crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik startx uitvoer hangt mijn systeem totaal. Ik zie eerst nog heel even wat output van X, daarna wordt het scherm zwart en gebeurt er niks meer. Als ik dan Ctrl+Alt+Backspace indruk, springt het systeem op stand-by. Andere toetsencombinaties reageert het systeem helemaal niet op.

Omdat ik nu steeds moet rebooten om terug in een werkend systeem te komen, laat X geen logs achter. Ik heb al geprobeerd om remote in te loggen op sshd om dan van daaruit X te killen, maar dan krijg ik een 'Software caused connection abort' van PuTTY, volgens mij omdat X alle cpu-kracht oppeuzelt. Ik heb ook al geprobeerd om vanuit PuTTy 'tail -F /var/log/Xorg.0.log' te doen, om enige output meteen te grijpen, maar ook hiermee krijg ik geen output. Geen regeltje :(

Ik heb al een nieuwe kernel gecompiled (2.6.8.1), alle power management-rotzooi die ik kon vinden eruit gesloopt, in de BIOS geprutst, een andere driver geprobeerd (het ligt dus niet aan de nVidia driver), alle logs doorgekeken die ik maar kon vinden, maar niets helpt.

Hier wat info die van belang kan zijn:
Xorg config
Kernel config
make.conf

Specs:
ECS k7s5a
AMD Duron 1200 MHz
GeForce 2 MX 400
Gentoo Stage 1; kernel 2.6.8.1
Xorg 6.7.0-r2

Als er nog meer info nodig is, hoor ik het graag. Wie o wie heeft suggesties?

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

verversingsfrequentie van je monitor te hoog ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
knopper schreef op 06 oktober 2004 @ 20:44:
verversingsfrequentie van je monitor te hoog ingesteld?
Nope, die frequenties heb ik uit mijn Debian's config gepikt, en die werkt wel. En anders zou hij toch ook niet zo hard crashen als ie nu doet?

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-01 22:02
backup je xorg.conf eens even en run even xconfigure en kijk even of die dan wel doet.

de nvidia driver heeft een probleem met kernel 2.6.8-r3 krijg de glx niet aan de praat terwijl alles goed staat

[ Voor 41% gewijzigd door marrekau117 op 06-10-2004 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
marrekau117 schreef op 06 oktober 2004 @ 20:47:
backup je xorg.conf eens even en run even xconfigure en kijk even of die dan wel doet.

de nvidia driver heeft een probleem met kernel 2.6.8-r3 krijg de glx niet aan de praat terwijl alles goed staat
Nope, maar dat had ik ook al geprobeerd. In het begin genereerde die trouwens foutieve refresh ranges voor m'n monitor..
En dat van kernel 2.6.8 had BoAc al gezegd in "me nVidia drivers doent nie", daarom had ik de nieuwe (2.6.8.1) gecompiled. Overigens maakt het niets uit of ik de nvidia driver of de vesa driver gebruik.

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 14:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

edit: weg, beter lezen |:(

Staat je syslogger wel aan :?

[ Voor 76% gewijzigd door WHiZZi op 06-10-2004 21:28 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Verwijderd

Topicstarter
Jup, metalog..

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:55

BoAC

Memento mori

Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 20:52:
..
En dat van kernel 2.6.8 had BoAc al gezegd in "me nVidia drivers doent nie", daarom had ik de nieuwe (2.6.8.1) gecompiled. Overigens maakt het niets uit of ik de nvidia driver of de vesa driver gebruik.
Dat zei ik trouwens van de 2.6.8 kernel. Op dit moment gebruik ik nog 2.6.8-rc3 ;)
Je kan hier mijn xorg.conf vinden.
En ik gebruik nu media-video/nvidia-glx-1.0.6111 in combinatie met x11-base/xorg-x11-6.8.0-r1 omdat x11-base/xorg-x11-6.8.0 niet helemaal stabiel was met nvidia drivers geloof ik.

Verwijderd

Topicstarter
Het euvel is verholpen. Gisterenavond had ik tijd genoeg en heb ik die -falign CFLAGS eruit gegooid en de kernel config van mijn debian installatie (2.6.0) gepakt. Kernel 2.6.8.1 opnieuw gecompiled gebaseerd op die config en gereboot. Toen heb ik nvidia-kernel opnieuw geemerged en gereboot, en nvidia-glx geemerged. 'opengl-update nvidia' gedaan et voilà! Een prachtig mooie twm toonde zich op mijn scherm na 'startx' :) Het nadeel van deze rigoreuze actie is dat ik nog niet weet waar het precies aan lag, maar het kan best goed aan de CFLAGS hebben gelegen.

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:39
Kijk eens op http://www.freehackers.org/gentoo/gccflags/ voor CFLAGS. Verder hebben we ongeveer dezelfde hardware (K7S5A + 1700+, GFMX440), hier is mijn .config

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het aan de hand van deze site gedaan. Daar stond ook een link naar een scriptje dat een paar flags voor je uitkoos afhankelijk van je hardware. Ik heb de tabel van die pagina door zitten kijken, en daarom installeerde ik eerst Gentoo met -malign-double: dat was een slecht idee :P
Ik had bij nader inzien toch niet zoveel zin in zo'n uberoptimized systeem als ik bij ieder package weer op een ander probleem zou stuiten. Daarom heb ik nu basic CFLAGS (-O3 -march=athlon-xp -mcpu=athlon-xp -pipe -fomit-frame-pointer -mmmx -funroll-loops -msse -m3dnow -mfpmath=sse), en hiermee is het probleem iig verholpen :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:45
Wat betreft CTRL+ALT+BACKSPACE: pleur ACPI in je kernel. Die toetsencombinatie is nml een hotkey voor poweroff/poweron welke door je BIOS opgevangen wordt. Als je ACPI support in je kernel hebt zitten, heeft je BIOS daar nix meer over te vertellen en is je kernel de baas.

Andere optie is het omzetten van de keyboard poweron jumper op je K7S5A bord :P
Pagina: 1