[win XP][WOA] na slaapstand vpn verbinding maken

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:18
mijn beste pc staat nogal vaak aan.

hij deed en doet een aantal dingen als ik er niet ben:
- downloaden
- uploaden
- mp3 server (moet toch goede muziek kunnen luisteren op school....)
- 1x p. week op vrijdag (langste schooldag) virusscannen, (duurt > 4 uur :r )
- school files ftp voor als ik iets vergeten ben mee te nemen wat ik echt die dag moet inleveren,... of de printer is weer eens leeg is om 23.00 's avonds...

nu is dat allemaal wel leuk, en ik zet het bijna altijd snachts uit. maar ik zat laatst in mn bios te kijken, en daar stond "wake on alarm"
hiermee kun je de tijd instellen dat je pc aangaat vanuit slaapstand/standby

ik heb een huge hekel aan mn radiowekker die ik wel eens in mn slaap uitzet, en zo weleens te laat komt O-) ( :z beebeeebee *BOEM* :z :z )

aangezien ik er iedere dag op dezelfde tijd uitmoet behalve op zondag, kan ik instellen dat mn pc om 6.30 wakker wordt, en op 6.31 winamp mn favorite songs gaat afspelen, zodat ik er netjes om 6.45 naast sta.
(nee geen muziek om lekker door te slapen :*) )

het probleem is nu, dat ik download via een vpn verbinding.
als je de pc normaal aanzet, kun je instellen dat hij automatisch vpn verbinding opstart.

nu is mijn vraag, hoe krijg ik het voor elkaar om de vpn opnieuw te laten verbinden als de pc ontwaakt van zijn nachtrust,.. oftewel slaapstand??

de adsl verbinding maakt hij wel automatisch, maar ik denk dat, dat komt omdat ik achter een router zit die altijd aanstaat.

het mooie is dat ik dan 's ochtends met mn duffe kop niet meer aan die pc hoef te zitten en lkkr :z de bus in kan :Z (bus is deel van mn nachtrust ;) )

dus hoe kan ik het instellen dat de vpn verbinding weer tot stand wordt gebracht na de slaapstand...?

• Opperhoof
ik zat net zelf nog dit te bedenken:

een simpele *.exe file maken, die in de task-list zetten.

in de *.exe file staat dat hij die verbinding moet openen. (verbinding staat dan ingesteld op automatisch verbinden)

als ik heb in de slaapstand zet, slaat hij heel de task-list+die exe file op de hdd,
bij het wakker worden opent hij die exe file, en maakt dus verbinding met mn vpn?!?!?!?!?!

zit hier wat in of niet?

zoja, hoe zou die exe file eruit moeten zien? ik ben complete program NOOB
(paar jaar terug (1eklas) ooit eens een *.exe file gemaakt met iets van
"rundll32 = ExitWindows" opslaan als exe en dan in opstart menu zetten... zou zoiets genoeg zijn, maar dan bijv. "run vpn-connectoin'????
wie kan mij helpen?

(draai trouwens xp HOME)

• Opperhoof
kick? moet toch eeeen mogelijkheid zijn????

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Voor zover mijn ervaring/idee:
Wanneer je de PC uitzet (windows afsluiten) zal hij, wanneer het 'alarm-tijd' is, gewoon op dezelfde manier aangaan als wanneer je op de aan-knop hebt gedrukt.

Ik krijg de indruk dat je zelf zit te denken aan de hybernate-stand, maar dat is als het goed is helemaal niet nodig (die WOA-stand zit al een hele tijd op moederbord, van rond of net na de tijd dat ATX een beetje gangbaar werd, hybernate werd toen door Windows nog helemaal niet ondersteund).

[ Voor 15% gewijzigd door martinr op 07-10-2004 14:36 ]

• Opperhoof
ja heb ik ookal overwogen. probleem, ik heb de pc beveiligd dmv wachtwoord. zodat er geen irriterende mensen lkkr kunnen gamen op een goed werkende pc en andere zaken...

pc start op: ik voer w8woord in, na 15 min gaat iets van schermbeveiliging in en moet je opnieuw je w8woord invoeren.

pc start op: ik voer w8woord in, zet pc in hibernate/slaapstand, pc gaat weer aan, en slaat het wachtwoord vragen over. die ik 15 min niets, moet je weer je w8woord invoeren.

vandaar dat ik heb in slaapstand/hibernate wil doen, en bovendien gaat dan 10x sneller en heb ik het nog wel eens dat bij normaal opstarten windows niet helemaal goed doorkomt of dattie ergens anders blijft hangen, of de nieuwe update gaat installeren die hij de vorige dag heeft geinstalleerd, ben ik weer 10 min te laat......

• martinr
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Aha... ok, moet op te lossen zijn. Ik hoop dat "RASDIAL.EXE" onder XP ook nog beschikbaar is:

http://support.microsoft....aspx?scid=KB;EN-US;244734

Ik heb het net even vanaf een 2000-bak getest met een VPN-verbinding, werkt als een trein (rasdial.exe connectienaam inlognaam wachtwoord). Meerdere keren starten is ook geen probleem, dan meldt'ie gelijk terug dat de connectie gemaakt is (dus gaat niet eerst verbreken of zo).
Pagina: 1