Peltier voor nulpunt

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Na het lezen van de topictitel wil je natuurlijk meteen het topic ingaan en typen: gebruik de search eens. Helaas dit heb ik al gedaan, er zijn idd veel topics over pelts maar geen topic die antwoord op mijn vraag. Ik zoek namelijk een pelt die een temperatuur wordt van 0-5 graden. Dan krijg ik namelijk geen condens en geen bevroren mobo :). Hoeveel watt zijn pelts voor die temperatuur en voldoet deze voeding aan het leveren van de voltages en amperes:

Type: BQT P4 520W
Totaal vermogen: 520 Watt
+3,3V: 28A
+5V: 52A
+12V: 28A
-5V: 0,8A
-12V: 1A
+5VSB: 2,5A

[ Voor 3% gewijzigd door Blue_Fear op 06-10-2004 15:00 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17

Exigence

dnkroz

Blue_Fear schreef op 06 oktober 2004 @ 14:59:
Na het lezen van de topictitel wil je natuurlijk meteen het topic ingaan en typen: gebruik de search eens.
Yup :P
Helaas dit heb ik al gedaan, er zijn idd veel topics over pelts maar geen topic die antwoord op mijn vraag. Ik zoek namelijk een pelt die een temperatuur wordt van 0-5 graden.
Elke peltier kan 0 graden worden. Het hangt alleen van een paar dingen af. Onder anderen de temperatuur van de warme zijde van de pelt, de deltaT van de pelt en de belasting die er op dat moment op zit. Zonder belasting kunnen veel peltiers makkelijk makkelijk 0 graden worden op de koude zijde, met een CPU eronder wordt het een ander verhaal. Je hebt een enorme overkill aan watts nodig om een goede deltaT te halen bij een zware CPU. Richting de 0 graden met een peltier met de huidige CPU's is erg moeilijk en kost meer dan het oplevert (je kunt er een prom voor kopen.)
Dan krijg ik namelijk geen condens en geen bevroren mobo :).
Zodra je onder de omgevingstemperatuur komt zul je condens kunnen krijgen. Dat hangt helemaal niet af van het vriespunt van water. Of je condens krijgt hangt helemaal af van de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid.
Afbeeldingslocatie: http://home.comcast.net/~pelikan/condensationchart.gif
Hoeveel watt zijn pelts voor die temperatuur en voldoet deze voeding aan het leveren van de voltages en amperes:

Type: BQT P4 520W
Totaal vermogen: 520 Watt
+3,3V: 28A
+5V: 52A
+12V: 28A
-5V: 0,8A
-12V: 1A
+5VSB: 2,5A
Je zult een zware peltier nodig hebben om het resultaat enigzins te merken voor een CPU. En ik ben bang dat de bovenstaande voeding zal bezwijken, zeker als er nog een systeem aanhangt ook.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Toch wil ik wel gaan typen gebruik de search eens ;)

Een pelt heeft niet b.v een tempratuur sensor erin waardoor hij kan kijken of hij harder of zachter moet gaan werken, hij brengt gewoon een Tempartuur verschil (Delta T) op gang tussen de warme en koude kant, hoe beter je dus de warme kant koelt, hoe kouder de koude kant wordt...

Een peltier heeft een bepaald vermogen aan warmte wat hij kan afvoeren, bij een 172 Watt peltier kan hij dus minder warmte afvoeren als bij een 226 Watt peltier :)

De voltages van peltiers kunnen heel erg varieren.. Kan rond de 15 volt zitten en rond de 24 volt :)
Tip: Als je gaat kijken naar voltage's kijk dan ook bij winkels die peltiers verkopen ;) deze zetten namelijk bij de peltiers meestal wel een VMax dit is de maximale stroom die een peltier nodig heeft :) meestal zit het ideale punt hier iets onder... voor een 15 volt pelt is dus wel een 12 volt voeding te gebruiken...

Dan zit je alleen nog maar met hoeveel Ampére de peltier nodig heeft, voor ons voorbeeld nemen we weer de 15 volt pelt (Die we op 12 volt laten werken) en gaan kijken wat de winkel als IMax geeft, dit is het aantal Ampere wat we nodig hebben om de peltier te laten werken, deze gaat de peltier ook echt van je voeding trekken! we zien dat het 24 Ampere nodig heeft dus je voeding die je hierboven geeft zou het moeten kunnen trekken alleen kan er dan niks anders meer aan de voeding gehangen worden! dus wordt dan een dedicated Peltier voeding :)

Overigens is het een volkomen foute opvatting dat als de tempratuur maar niet lager als 0-5 graden wordt er geen condens zal optreden, dit zal bij verschillende luchtvochtigheidsgraden bij verschillende tempraturen optreden... Dat kan dus al bij een watertempratuur van 5 graden zijn!

Al deze informatie had je ook met de search kunnen vinden :) vandaar dat dit topic op slot gaat :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Dit topic is gesloten.