MPEG2 encoders, welke ?

Pagina: 1
Acties:

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik ben weer eens begonnen met het bewerken van mijn home movies.
Het bron materiaal is DV (D8) en het resultaat komt op DVD. Uiteraard wil ik
ook vakantiefoto's bij de films plaatsen en het hele zaakje opleuken met DVD menu's.

Tot nu toe heb ik verschillende applicaties gebruikt voor het bewerken en gebruikte altijd TMPGenc of CCE (Cinemacraft encoder) voor het encoderen van DV naar MPEG2 (VBR).

Op dit moment ben ik bezig Adobe Premiere Pro 1.5 onder de knie te krijgen. Tot nu toe ben ik wel onder de indruk van de mogelijkheden. Het editen is ook niet zo'n probleem...

Het is echter nog steeds lastig om de beste kwaliteit te behalen. De encoder instellingen zijn uitgebreid, maar met hulp van guides op internet (doom9 bv) is daar uit te komen.

Ik kies voor CCE voornamelijk omdat ik begrepen heb dat deze encoder kwalitatief de beste resultaten geeft. TMPGenc geeft vrijwel dezelfde resultaten, echter duurt het encoderen met dat programma een eeuwigheid.

Zijn er in de tussentijd betere encoders op de markt gekomen ?
Ik heb wel eens wat gehoord over ProCoder en MainConcept, maar heb geen idee of deze encoders goed zijn. Ik kan ook de standaard MPEG2 encoder van Premiere Pro 1.5 nemen, maar ook dan weet ik niet of dit een goed resultaat geeft.

Dit zijn de procedures die ik tot nu toe gebruikt heb om van scratch een DVD te maken :

- capture film van camcorder naar PC (DV-avi)
- bewerk avi in Studio, MSP, Pinnacle Liquid
- export film naar nieuwe DV-avi
- encode DV-avi met CCE of TMPGenc (incl audio)
- multiplex video en audio naar MPEG2 file
- importeren MPEG2 file in Adobe Encore DVD
- bouwen van menus en hoofdstukken
- branden naar DVD

Aangezien ik Encore gebruik lijkt me Premiere een prima keuze vanwege de eventuele koppelingen tussen deze programma's (welke precies weet ik nog niet).

Mooiste zou zijn wellicht CCE als plugin binnen Premiere en/of Encore. Dus vanaf de timeline encoderen naar MPEG2.

Bestaan er ook andere plugins voor Premiere voor MPEG2 encoding ?

Hoe zit het met de kwaliteit van de audio met de encoders ?

Ik zoek dus een goede manier om de DVD's in prefecte kwaliteit te krijgen. Als er mensen zijn met handige tips, graag !!!

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Bij versie 6.5 van premiere zit Encoder Versie 1 of 1.1 er standaard bij - Hiermee kun je vanaf de timeline Mpeg2 uitsturen. Canopus procoder vind ik zelf ook hele goede kwali leveren. Mainconcept levert ook een mpegplug voor premiere die volgens mij ook standalone is te gebruiken http://www.mainconcept.com/mpeg_encoder.shtml Daar heb ik echter geen ervaring mee maar is try before buy (watermerk in video) dus ff kijken kan nooit kwaad...

[ Voor 63% gewijzigd door under-world op 06-10-2004 12:42 ]

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11-2025
Het is natuurlijkook mogelijk om een TV-kaart met mpeg2 te kopen, dan kun je nadat je je data hebt overgezet meteen met kleinere bestanden aan de slag. Bijvoorbeeld de pinacle 250 of 350 (+radio)

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
CCE heeft ook de mogelijkheid om als Premiere 6.0/6.5 Pugin te werken. Hoe het precies werkt weet ik niet (ik geruik Premiere niet), maar in dat geval hoef je niet eens van encoder te veranderen. Even zoeken dus...

Oftopic, maar het wam naar voren in je post:
CCE mag dan een erg goede MPEG-2 encoder zijn, voor audio (mp2) presteerd het ondermaats in vergelijking met andere, gratis, audioencoders. Voor het geluid raad ik daarom bijv. BeSweet aan.

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
De kwaliteit hangt naast de keuze voor een specifieke encoder ook af van de instellingen van de MPEG parameters. Met slechts 1 verkeerde instelling kan het resultaat al belabberd zijn.

Uiteraard kan je een video laten encoderen door verschillende encoders en met het oog de kwaliteit vergelijken dmv het bekijken van de video en het maken van screenhots.
Maar dit is best een lastige bezigheid wat het experimenteren met de instellingen tot een langdurige hobby maakt.

Het kan dan ook niet anders lijkt mij dat er tools zijn die dit werk automatiseren. Kies het bronmateriaal en de MPEG en laat de tool bepalen wat de kwaliteitsverschillen zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat proffessionele DVD bakkers en broadcasters de kwaliteit niet handmatig controleren maar via een geautomatiseerd proces.

Ik heb gezocht naar een dergelijke tool, maar kan niet echt een programma vinden die hiertoe in staat is.

Bestaan er zulke tools voor MPEG-quality tests ?

(Hee, dit is mijn 1000ste post hier op GoT, jubileum feestje !!!)

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-02 23:48

T-Junkie

user brain not connected...

Hier was een tijdje terug bij het magazine C'T een uitgebreide test over. ( m.b.v. een tool )
Ik ga zal vanmiddag even ernaar zoeken, en wat over schrijven o.i.d.

http://www.fnl.nl/ct-nl/

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb even gezocht naar een dergelijk tool en vond deze (freeware) :

Video Quality Studio

Ik zal vanavond wel even kijken wat het is.

Iemand hier wel eens gespeeld met bovenstaande tool ?

Pagina: 1