Draadloze router + ADSL via usb modem

Pagina: 1
Acties:

• garciake
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52
Hello

Heb een sweex draadloos routertje gekocht

Bestaand netwerk:

USB Speedtouch Modem (Groene platvis) is geconnecteerd met PC1
PC1 is via UTP geconnecteerd met switch
PC2 is via UTP geconnecteerd met switch

Dus als ik op PC2 op internet wil, moet altijd PC1 op staan: dit is geen probleem, en mag zo blijven

Om via mijn laptop ook op het internet te kunnen, komt de router ter sprake.

Nu wil ik die draadloze router aansluiten op de switch.
Is dit goed, of moet de router geconnecteerd worden met PC1

Kan ik de DHCP-functie van de router gaan gebruiken?
Zoja, wat moet ik dan als gateway instellen op PC2?

Heeft iemand dezelfde omgeving?
Kan iemand mij tips geven?

Thx

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Het werkt dus niet neem ik aan? Wat werkt er niet en wat heb je allemaal al geprobeerd?

Om je even simpel te helpen, elk apparaat(behalve switches/hubs) moeten weten waar de gateway is.
Je hoofdgateway is PC1, dit is dus de gateway voor draadloze router, je draadloze router is vervolgens de gateway(WAN) van je laptop. Zo moet je het dus configgen.

• garciake
Ok

ik had op de laptop PC1 als gateway ingesteld
Zal deze avond de router eens proberen als gateway in te stellen

Thx

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

garciake schreef op 06 oktober 2004 @ 14:03:
Ok

ik had op de laptop PC1 als gateway ingesteld
Zal deze avond de router eens proberen als gateway in te stellen

Thx
vraag jezelf ook eens af:
Wat is PC1 in het netwerkje van router? Hoe staat hij daarbij in je DHCP server?

• garciake
Ik gebruik geen DHCP-server

Allemaal fixed ip-adressen

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
SSH schreef op 06 oktober 2004 @ 13:23:
Je hoofdgateway is PC1, dit is dus de gateway voor draadloze router, je draadloze router is vervolgens de gateway(WAN) van je laptop. Zo moet je het dus configgen.
Als 't AP in de router bridged tussen de switch en t WLAN, dan moet je gewoon PC1 als gateway instellen hoor :) Ik wel iig en kheb ook een router met AP geintegreerd.

Verder zou ik zeggen: ping PC1 eens vanaf het WLAN? Dat zou immers gewoon moeten werken. En als dat niet werkt, dan is er iets fucked up in je WLAN-configuratie.

Verwijderd

Die Router moet je inderdaad op je Switch aansluiten. Zodat deze centraal aanwezig is.

Als gateway moet je het IP adres ingeven van PC01. Omdat de andere computers via PC01 het Internet op gaan. Ik zou er wel voor kiezen om voor PC01 een fixed IP adres te kiezen. Namelijk omdat dit de gateway is. Mocht deze een keer een ander IP adres krijgen om de een of andere reden. Dan klopt je topologie niet meer! ;) En kun je niet meer Internetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2004 15:32 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 15:31:
Als gateway moet je het IP adres ingeven van PC01. Omdat de andere computers via PC01 het Internet op gaan. Ik zou er wel voor kiezen om voor PC01 een fixed IP adres te kiezen. Namelijk omdat dit de gateway is. Mocht deze een keer een ander IP adres krijgen om de een of andere reden. Dan klopt je topologie niet meer! ;) En kun je niet meer Internetten.
offtopic:
Als jou router tevens DHCP-server is en hij deelt zijn eigen IP uit aan de clients, dan deelt hij vervolgens zijn níeuwe IP uit, zodat alles nog prima werkt hoor :) (althans, als je de DHCP-server zo in hebt gesteld enzo. Niet z'n ip vast in de configuratie-file oid :+)

• garciake
thx iedereen

zal deze avond eens proberen

• garciake
Hoi iedereen

dit is wat ik nu heb geconfigureerd

ADSL Modem via USB naar PC1 (192.168.62.1)

PC1 via UTP naar Draadloze Router (192.168.62.2)

Draadloze Router wireless naar Laptop via DHCP

Laptop krijgt dan ip-adress: 192.168.62.50 en gateway: 192.168.62.2

Ik kan dan het volledige netwerk benaderen, maar ik kan niet op het internet

Als ik de laptop dan een fixed ip-adres geef: 192.168.62.50 en gateway 192.168.62.1 dan kan ik ook het netwerk benaderen en kan ik ook op het internet

Nu mijn vraag: kan ik deze gateway ook naar 192.168.62.1 laten verwijzen als ik gebruik maak van de DHCP-functie

En een tweede vraag: hoever is normaal gezien de maximale afstand tussen draadloze router en laptop?

thx
Pagina: 1