Redenen om over te klokken

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dudek
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Ik heb een klein probleempje en ik hoop (lees: weet) dat jullie mij wel kunnen helpen...
Het probleempje is als volgt:
Wij hebben thuis een Duron 600 staan die smeekt om overgeklokt te worden. Maar mijn pa is nogal bang dat er wat met z'n dure computje gebeurd... Wie kan mij een paar ZEER sterke argumenten geven om mijn pa over te halen om die multiplier eens flink te tweaken...

Women, you can't live with 'em..... and you can't live with 'em!
Als je hoort hoe het klokje thuis tikt, zit je niet in het café.

Verwijderd

1. Je kan hem stabiel overclocken naar bijv wel 300/400 mhz hoger.
2. Hij gaat er echt niet kapot door.
3. Is dus een stuk sneller.
4. Dat lijken me al zat redenen om het te doen.
5. Koop voor de zekerheid een goede cooler, fop 38 of iets dergelijks.

Dan word ie in iedergeval niet heet. Doen dus!

• 4POX
  • Laatst online: 27-08 17:51

4POX

Everybody is wired

Zeggen dat de computer 300 gulden meer waard wordt

AKA Rinkel weblog

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 16:50 schreef 4POX het volgende:
Zeggen dat de computer 300 gulden meer waard wordt
das een goeie :)

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-08 21:48

pro_6or

amateur_60r

laat je pa eens een rustig rondneuzen op tweakers of anandtech of tweak3d dan kan die zelf zien dat het best zonder al te grote risico's kan (valt het jullie ook op dat iedereen boven de 30 per definitie tegen tweaken is, ze worden zelfs boos!! (in ieder geval in mijn omgeving!)

een treffende spreuk

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 16:59 schreef pro_6or het volgende:
laat je pa eens een rustig rondneuzen op tweakers of anandtech of tweak3d dan kan die zelf zien dat het best zonder al te grote risico's kan (valt het jullie ook op dat iedereen boven de 30 per definitie tegen tweaken is, ze worden zelfs boos!! (in ieder geval in mijn omgeving!)
Ik denk niet dat ik mijn pa zo ver krijg dat ie op Tweakers.net of Anandtech rond gaat neuzen...
En wat betreft die 30+'ers heb je gelijk...

[off-topic]
Mijn oma is ook een tweaker :D:P Ze heeft thuis een P75@90 staan... (weet ze zelf niet btw)
[/off-topic]

Verwijderd

Als iets heel goed kan, is dat nog geen reden om het ook te doen.

Volgens mij is de snelheidswinst bovendien vaak niet eens zo heel erg goed merkbaar.

Ik ben blij dat ik geen processor heb gekocht die erom smeekt overclockt te worden, heb ik ook minder kans dat ie doorbrandt :)

Verwijderd

dat van die 30+ klopt niet , ik ben namelijk ook 30+ en mijn tb900 draait nu op 1050 op 2.04 volt (dus ook een voltage mod op mijn a7v gedaan)
en mijn geforce 2 staat op 215/362
dit is niet echt veel maar hoger gaat ie niet dan krijg ik puntjes

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Wel ik ben 50 en mijn zoon vind het niks, maakt ook niet uit, want het is mijn computer.
Een computer is een gebruiksvoorwerp met een heel korte (gebruiks)levensduur wat heel snel verouderd en in waarde verminderd en daarom moet je het maximale er NU uithalen en het is een enorme opwaardering/waardevermerdering.
(en dan even bidden dat je niets molt of opblaast)

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

als hij win2k draait kun je het nu al vergeten, ik heb hetzelfde, ik heb mun mooie Duron met potlood unlocked en het ideale mobo voor overclocking erbij, ik kan em zo op 12.5 x 132 zetten via het BIOS (niet dat dat gaat werken, maar het kan.) alleen Win2k start niet meer als ik em meer als 10MHz overclock :(

Verwijderd

Iemand boven de 30 tegen tweaken? Niet waar! Het zijn alleen mensen die geen verstand van om het even welke hardware hebben.

Toen ik mijn pa vertelde dat ik em op 1000 wou zetten vond hij het wel leuk, stelde zelfs voor een waterkoeling systeem te maken (ok met vijver en subtropische vissen maar de bedoeling was goed eh). Hij is er 56

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 08:40

Rozz

I'm an Apogian!!

Het is precies hetzelfde als een Ferrai kopen en gewoon 80 blijven rijden....

hij KAN harder...je hebt ervoor betaald....waarom dan niet [i]zoveel mogelijk uit je zuur verdiende geld halen[/i]
Als je absoluut zeker wilt zijn dat er niets fout gaat...ff een goede koeler erop zetten...ik neem aan dat je niet het alleruiterste eruit gaat halen (of toch wel;))

iig goed koelen...misschien ook een standaard 8cm fan in je kast! maakt niet al teveel herrie.

Maar hitte is je absolute vijand!!!

en verdere uitspraken om je pa te overtuigen:
*Je wilt toch niet achterblijven met de mensen op je werk?
*Internet gaat dan ook veel sneller (Hoeft niet waar te zijn, maar je pa hoeft het toch niet te weten?)
*Kunnen we eindelijk ook een gaaf speletje spelen
*de AEX komt ook sneller binnen (valt eigenlijk onder sneller internet;))

Nou als me nog wat te binnen schiet, lees je het wel:)

• TB
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Mijn pa vind het best hoor! Maar wat wil je, de voordelen staan als een paal boven water, dat heeft hij nou ook door. Maar de Compu maakt wel meer herrie zegt ie... Geef ik em gelijk in ;)

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 17:33 schreef gdew het volgende:

[..]
Wel ik ben 50 en mijn zoon vind het niks, maakt ook niet uit, want het is mijn computer.
de omgekeerde wereld :D
Op zaterdag 30 december 2000 17:36 schreef CyberJunk86. het volgende:als hij win2k draait kun je het nu al vergeten, ik heb hetzelfde, ik heb mun mooie Duron met potlood unlocked en het ideale mobo voor overclocking erbij, ik kan em zo op 12.5 x 132 zetten via het BIOS (niet dat dat gaat werken, maar het kan.) alleen Win2k start niet meer als ik em meer als 10MHz overclock :(
Ik draai Win98 SE dus dat zit wel goed
Op zaterdag 30 december 2000 17:44 schreef Rozz het volgende:
hij KAN harder...je hebt ervoor betaald....waarom dan niet [i]zoveel mogelijk uit je zuur verdiende geld halen[/i]
mee eens.... nu m'n pa nog
ik neem aan dat je niet het alleruiterste eruit gaat halen (of toch wel;))
dat was ik niet van plan... 800 leek me wel een leuke snelheid :P
en verdere uitspraken om je pa te overtuigen:
*Je wilt toch niet achterblijven met de mensen op je werk?
de mensen op zijn werk heeft ie schijt aan :(
*Internet gaat dan ook veel sneller (Hoeft niet waar te zijn, maar je pa hoeft het toch niet te weten?)
m'n pa heeft net genoeg verstand van computers om dat wel te weten...
*Kunnen we eindelijk ook een gaaf speletje spelen
hij houdt niet van spelletjes :(
*de AEX komt ook sneller binnen (valt eigenlijk onder sneller internet;))
hij heeft geen aandelen... :(

Toch bedankt voor de hulp allemaal, ik zal em proberen over te halen...

Verwijderd

Reden dat mensen niet overclocken? :? :? :?

* Zijn langzaam gewend. En ergeren zich niet aan de snelheid
* Zien er slechts gevaar in en nadelen. Kan ook wel mis gaan, en dat risico kunnen ze helaas (nog) niet bevatten.
* Snappen het niet, en vinden het daarom eng/onverantwoord.

Reden om wel over te clocken *D *D *D

* Meer snelheid
* Langer door te kunnen met een systeem
* De ware mogenlijkheden uit je pc halen
* Lekker kluschen met je pc

Trouwens, Wat niet weet dat niet deert. Ben bezig servertje te bouwen, zodra ik die werkend heb gaat die geclocked worden. (tot veilige hoogten, zodat het systeem 100% stabiel is. voor zover dat met win98 gaat.

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-08 08:40

Rozz

I'm an Apogian!!

ROFL:+

Dan weet ik het ook nietmeer:)

Verwijderd

Koop zelf een systeem, heeft je pa niks meer te zeggen, ik kan je zeggen dat je je pa echt niet gaat overtuigen van overklokken, die gaat zeggen 600Mhz is toch snel zat!..
En hij heeft gelijk als ie slecht i-net, wordt, excelt en dat soort shit.

Verwijderd

Dan maar manipuleren >:) (niet aanbevolen)

* Garandeer complete stabiliteit. (haalbaar)
* Zorg dat de huidige pc voor geen meter vooruit komt. Dus alle tweaks omkeren.
Veel shit in het geheugen laden, nooit defraggen, veel zooi op de harddisk, half geinstalleerde programma`s installed laten. Nooit formatten, at least 2 virus scanners draaien etc. Hier en daar wat dll`s uit de pc halen. zeg maar wat de meeste mensen met een pc doen :( (ook haalbaar)
* Of anders clock je em gewoon ff met een andere HDD erin flink over, en garandeer dat je alle evt schade vergoed (haalbaar)
ziet ie zelf dat er geen fok aan is. (zorg wel dat die pc dan GOED presteerd) (lastig en gewaagd?)
* Laat hem eens kennis maken met benchmark programma`s gaat ie zelf wel naar snelheid hongeren. (niet haalbaar)

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 17:57 schreef CB het volgende:
Koop zelf een systeem, heeft je pa niks meer te zeggen, ik kan je zeggen dat je je pa echt niet gaat overtuigen van overklokken, die gaat zeggen 600Mhz is toch snel zat!..
En hij heeft gelijk als ie slecht i-net, wordt, excelt en dat soort shit.
Helaas heb ik niet zoveel geld om een eigen pc'tje te kopen ;(
Ik zit hier nu op de oude compu van beneden, een P233....

Bovendien zit er in de Duron slechts 64MB RAM, hij zei net tegen mij dat hij er dan eerder over zat te denken om er dan nog eens 64 bij in te pleuren. Maar ik lul em nog wel omver, dat gaat wel lukken... Zeker met de hulp van jullie

• shaDoze
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-06 15:23
sommige mensen zijn gewoon nooit tevreden...

"oewwwwww... check mij: ik heb +300 mhz!, nu frag ik nog meer mensen met kwak!"

"wie weet waarom mijn comp zo vaak vastloopt?"

zelfde poster in opvolgende dagen! |:(

Verwijderd

128 Mb in plaats van 64Mb datis een duidelijke verbetering ook voor je pa, kan ie tegelijk word, excel, en internetten!!!

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 18:18 schreef CB het volgende:
128 Mb in plaats van 64Mb datis een duidelijke verbetering ook voor je pa, kan ie tegelijk word, excel, en internetten!!!
LOL
klopt...

Toen we de comp kochten wouden we eerst ook 128MB doen, maar omdat we toch wel een zeker budget hadden (met als bepaler van het budget mijn ma) moesten we kiezen tussen een 17" beeldscherm (standaard zat er een 15" bij) of 128MB intern... En aangezien het feit dat je het geheugen er altijd nog bij kan kwakken hebben we voor de monitor gekozen.

Verwijderd

monitor kan er ook nog altijd aan gekwakt worden!!!!!!!!!!!! :z

Verwijderd

Hehe mijn pa vind het ook cool dat ik mijn processor een mhz'je of 300 overclock >:)
Ik mag de zijne ook wel doen zei ie, maar dan moet ik eerst een GFD bestellen... :) en een fatsoenlijke cooler... Mijn pa is 44.

Greetz

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:02

JT

VETAK y0

shadoze : dream on, mijn duron 600@800 met standaard koeler loopt perfect zonder ooit vast te lopen.

Dudek : Leg dit is uit an je vader : standaard loopt ie perfect. CPU's komen allemaal uit dezelfde wafel, ook de duron 600 en 800, wat betekent dat de 600 alleen maar is 'gedownclocked'. Plus, je ziet het als het fout gaat, op tijd om het te hertstellen. Je computer gaat bijvoorbeeld vastlopen, persoonlijk zou ik de temp nooit boven de 50 uit laten komen, dan ben je er zeker van dat het goed gaat. Als je duron 600 bij 900 vastloopt, zou die bijvoorbeeld pas bij 1ghz of hoger kapoet gaan.

masterwill : 64 mb kan je ERBIJ doen, je monitor moet je dan weer gaan vervangen |:( Slim hoor... En geheugenprijzen gaan ook sneller omlaag

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 19:20 schreef JT het volgende:
....
masterwill : 64 mb kan je ERBIJ doen, je monitor moet je dan weer gaan vervangen |:( Slim hoor... En geheugenprijzen gaan ook sneller omlaag
dat zei de verkoper (eigenaar vd zaak) dus ook al...
daarom hebben wij de monitor gekozen

• TB
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Dus 2 heeeeele grote manco's van jullie systeem hehe:

- Duron 600@600
- 64 MB

• botoo
  • Laatst online: 27-08 15:15

botoo

💀 too old to die young

dudek, kijkt je vader wel eens naar 'Home Improvement" ?
In dat geval zit je goed, het is n.l. Tim 'the toolman' Taylor's lijfspreuk om te roepen
it's a man's duty to ADD MORE POWER 8-)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

• monterey
  • Laatst online: 30-11-2025
redenen om over te klokken heb ik niet als ik een snelle en vooral stabiele pc wil hebben dan koop ik gewoon die spullen die voldoen aan mijn wensen qua snelheid,geef je niets om stabiliteit en wil voor zo min mogelijk geld een sneller en hoogstwaarschijnlijk een minder stabiel systeem dan moet je over klokken,en ja een enkeling die zn systeem dan wel stabiel heeft naar hun eigen zeggen,ligt eraan wat je ermee doet waarschijnlijk.
iemand die beweerd dat mensen van boven de 30 geen verstand heeft van pc's dat slaat nergens op en ik beweer dat de meeste van die leeftijd en hoger zeker beter op de hoogte is
met wat er wel en niet kan met een pc als de gemiddelde school tweaker,dat zie ik al direkt aan de antwoorden die mensen geven als het gaat om iemand die problemen heeft krijg je de melding als win98 het niet doet probeer dan win 2000 eens nou als 98 het niet doet zal 2000 het zeer zeker niet doen en zul je die fouten ergens anders moeten zoeken.

• dudek

dudek

I spy with my little eye

Topicstarter
Op zaterdag 30 december 2000 23:07 schreef TB het volgende:
Dus 2 heeeeele grote manco's van jullie systeem hehe:

- Duron 600@600
- 64 MB
yupz... I know

Maar ik heb in de gaten dat mijn pa ook bang is om aankopen te doen via i-net...

Ik zei dus tegen hem dat we het geheugen tegelijk met jou (TB) konden bestellen bij Intercom-Mailorder zodat we geen verzendkosten zouden hebben... Maar dat ziet ie volgens mij nog niet zo zitten :?
We hebben nog even gekeken bij de plaatselijke computerboer, maar daar was het geheugen toch wel schandalig duur...

Verwijderd

"Ik ga NU dat ding overklokken en als 't je niet bevalt lazer je maar op!" >:)

Verwijderd

Ik heb wel denk ik de beste reden: Zeg tegen Pa dat de processor eigenlijk gemaakt is met een hogere klok, maar dat de fabriek hem lager heeft geklokt om bepaalde wettelijke redenen. Zeg ook maar tegen hem dat een ongeklokte cpu 10 jaar hoort mee te gaan, en overgeklokt 5 jaar (of zo iets, correct me if i'm wrong) maar geef toe, WIE gaat er 5 jaar mee met een pc. (hier komen veel reacties op denk ik :p)
Pagina: 1