Toon posts:

Gaarne feedback - nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

hierbij mijn eerste post op dit forum. Graag zou ik als onervaren tweaker jullie feedback willen op onderstaand systeem welke ik momenteel overweeg aan te schaffen.

Wellicht handig om te vermelden dat ik mijn PC ga gebruiken voor videobewerking (wordt binnenkort vader en wil aankomend kroost komende jaren toch af en toe op camera vastleggen). Daarnaast simpele office toepassingen en niet te vergeten games. In deze laatste categorie heb ik onlangs Rome Total War gekocht. Spel heb ik dus al, nu nog een bijpassende PC. Totale prijs is ongeveer € 2.000,- hier wil ik niet overheen gaan.

Spec's;

Processor : AMD Athlon 64 3400+
Mainboard : MSI K8N Neo Platinium Nforce3
Memory : 1024 Mb totaal ( 2x 512Mb Transcend)
VGA : MSI NX 6800GT 256Mb
Harddisk : Seagate 160Gigabyte 7200rpm S-Ata
Casing : Aopen H600 Silent
Floppy : Floppydrive 1,44Mb
CD/DVDRW : NEC 3500 16x +/- , 4 x Dual Layer
CD/DVD : DVD Liteon 16x48
Software : Windows XP Home Edition
Monitor : LG 1730S, 12Ms

Eventueel overweeg ik nog een extra harddisk voor videobewerking, te weten een Western Difital Raptor 36Gb 10.000Rpm.

Ben nu erg benieuwd of bovenstaand systeem oke is. Ben ik nog dingen vergeten??? Of zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden???

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Welke koeler neem je? En welke voeding en hoeveel Watt?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-01 09:38
Waarom een seagate hdd? heb persoonlijk betere ervaringen met Western Digital.

En die raptor heb je ook in 73 gb uitvoering is misschien ook een optie voor je.
Tevens waarom neem je nog 2 opticals? (NEC en de lite on) 1 op 1 kopieren kan gewoon met 1 optical. En idd welke voeding neem je? En als koeler moet je eens naar ZALMAN kijken die heeft hele goede en vooral stille koelers.

En waar ga je je videobewerking op doen? Je hebt geen tv kaart en/of bewerkingskaart in je pc zitten nog. (of je vga kaart moet een video in hebben dan kan het wel natuurlijk)

[ Voor 20% gewijzigd door Operations op 06-10-2004 09:03 ]

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Verwijderd

Topicstarter
Han schreef op 06 oktober 2004 @ 08:50:
Welke koeler neem je? En welke voeding en hoeveel Watt?
FF navraag gedaan... Het schijnt dat bij de processor standaard een koeler wordt meegeleverd. Daarnaast is de casing vrij ruim en beschikt deze over een 8cm ventilator.

Voor wat betreft voeding, dit is een Forton Source van 300 Watt. Volgens de leverancier is zowel de voeding als de colling ruim voldoende.

Is dit ook zo?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Ik vind die 300 Watt wel een beetje aan de magere kant :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
TheGeneral schreef op 06 oktober 2004 @ 09:02:
Waarom een seagate hdd? heb persoonlijk betere ervaringen met Western Digital.

En die raptor heb je ook in 73 gb uitvoering is misschien ook een optie voor je.
Tevens waarom neem je nog 2 opticals? (NEC en de lite on) 1 op 1 kopieren kan gewoon met 1 optical. En idd welke voeding neem je? En als koeler moet je eens naar ZALMAN kijken die heeft hele goede en vooral stille koelers.

En waar ga je je videobewerking op doen? Je hebt geen tv kaart en/of bewerkingskaart in je pc zitten nog. (of je vga kaart moet een video in hebben dan kan het wel natuurlijk)
Wellicht dat ik niet volledig ben geweest in de specs. Er wordt echter ook een FireWire kaart ingebouwd, ik neem aan dat je dit bedoelt met een bewerkingskaart. Dat met 1 of 2 opticals is een goede vraag, ik neem deze mee naar mijn leverancier.

Verwijderd

Topicstarter
Verder nog op,- of aanmerkingen m.b.t. bepaalde zaken. Is de monitor bijvoorbeeld oke? En de videokaart?

Ik heb weliswaar de nodige reviews/benchmarks gelezen, echter van genoemde monitor vind ik vrijwel nergens een actuele review. Dit geldt ook voor de videokaart, alhoewel ik wel gelezen heb dat de 6800GT behoorlijke prestaties biedt voor de betaalde prijs.

Verwijderd

Het schijnt dat bij de processor standaard een koeler wordt meegeleverd.

ik zou mischien toch een andere cooler nemen, omdat de boxed coolers nou niet echt het toppunt van koeling zijn in je kast.

kijk is anar een mooie zalman cooler of een thermaltake coolertje betaal je wel iets meer maar het komt je pc ten goede

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Misschien is het ook een leuk idee om ipv een 160Gig hdd en een raptor 36Gig, te gaan voor 2 x 120Gig hdd s-ata en die in raid plaatsen. Dat levert ook flink wat snelheidswinst op en dat geld dan voor in totaal 240Gig aan hdd-ruimte.
De raptor is natuurlijk nog wel wat sneller maar die snelheid geld dan voor slechts 36Gig.
En de kosten zullen in totaal ongeveer gelijk zijn.
Die videokaart is zeker heel goed, 1 van de beste op dit moment om precies te zijn. Een alternatief met dezelfde prestaties is de Radeon x800pro.
Die voeding is echt niet aan te raden, zeker niet met deze videokaart. Ik zou voor een voeding van min. 350 Watt gaan van een A-merk als A-open, Zalman, Antec, Tagan.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, samenvattend begrijp ik dat ik in ieder geval aandacht moet schenken aan de voeding en een betere cooling van het systeem. Voor het overige hoor ik weinig negatieve geluiden over de diverse onderdelen..... Moederbord, processor, videokaart, casing, etc. zijn dus oke? Wellicht nog even kritisch kijken naar de harddisk.

Iemand nog ideeen over de monitor? Die LG met 12Ms schijnt snel te zijn.

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Verwijderd schreef op 06 oktober 2004 @ 12:55:
Oke, samenvattend begrijp ik dat ik in ieder geval aandacht moet schenken aan de voeding en een betere cooling van het systeem. Voor het overige hoor ik weinig negatieve geluiden over de diverse onderdelen..... Moederbord, processor, videokaart, casing, etc. zijn dus oke? Wellicht nog even kritisch kijken naar de harddisk.

Iemand nog ideeen over de monitor? Die LG met 12Ms schijnt snel te zijn.
Ik heb geen ervaring met die LCD-monitor. Maar als ik naar de specificaties kijk zie ik dat hij een contrast-ratio heeft van 450:1 (op de site van LG).
In de prijsklasse van dit scherm heb je ook de Samsung Syncmaster 710N. Die heeft een contrast-ratio van 600:1 en ook een responstijd van 12ms.
Over de Syncmaster hoor ik veel goede verhalen dus dat zou mij dan een iets betere keuze lijken.

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 00:43
Han schreef op 06 oktober 2004 @ 10:06:
Ik vind die 300 Watt wel een beetje aan de magere kant :)
Idd, vooral voor die 6800GT, die zal veel nodig hebben. Ik heb met mijn radeon 9800 al extra stroom van de voeding nodig.

_@/'

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:37
Alles past prima bijelkaar, zou idd alleen een iets zwaardere PSU nemen, dit is wel erg mager met o.a. die grafische kaart eraan (mocht de PSU het trekken dan staat hij op het randje van z'n kunnen en dan is 'ie absoluut niet stil). Over het merk harde schijven kunnen we wel een heel eind gaan neuzelen want die heeft weer goede ervaringen met merk x en die weer met merk y. Bottom-line is dat er helemaal niks mis is met zo'n Seagate disk, integendeel.

Die boxed cpu koeler koelt ook genoeg, onzin om een betere te kopen om puur en alleen die reden. Enige waar je bij stil zou kunnen staan is de geluidsproductie; standaard spul is nooit stil. Een stillere cpu koeler en b.v. je disk in rubbertjes ophangen kan al héél wat schelen qua geluidservaring. En ik weet niet hoeveel geluid die 6800GT maakt maar dat zal niet te zuinig zijn vrees ik, daar zou je ook een stillere koeler op kunnen zetten (kan later ook nog).

Dan het scherm. Er zit geen DVI op dat scherm, da's imo tegenwoordig een vette no-go, zeker met zo'n dure grafische kaart waar wél een DVI aansluiting op zit.

Maar verder wel een leuk systeem :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat betreft de TFT schermen: Het is best jammer dat dat scherm niet via DVI kan worden aangesloten. Ook de 710N van Samsung is goedkoop, en opzich ook wel leuk, maar met zo'n videokaart is het zonde om een feature als DVI te missen. Kijk voor een ander scherm, met een leuke DVI ingang zou ik zeggen. Je zit dan waarschijnlijk wel een prijscategorie hoger, vaak maakt dat wel €100,- verschil.

Het is misschien ook wel handig om het evaringentopic door te nemen, sommige ervaringen waren niet zo goed met de Samsung bijvoorbeeld. Hier kan je het ervaringentopic van de 710N en de 710T vinden. (note: de 710T is de versie met DVI)

Het ziet er verder prima uit ja, en over de voeding is al genoeg gezegd. :)

edit:
Wat mijn collega ook zegt dus :)

[ Voor 27% gewijzigd door Laurent op 06-10-2004 14:05 ]

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30
Als je budget te kort komt zou je geld kunnen besparen op je proc. de 3400+ is stuk duurder dan bijvoorbeeld de 3000+ en de winst wat je behaald met een betere scherm is veel meer waard dan die extra performance.
Pagina: 1